phl skrev:
Jag tycker en 125mm-maskin är alldeles för liten för att slipa skarvarna mellan gipsskivor. Bara själva fasningen i de båda skivorna är lite bredare än 125mm vilket gör att det är stor risk att det inte blir tokjämt. Jag hade slipat dem för hand eller rotat upp en större slip.
Håller med om att en 125 mm slip är i minsta laget - det är väl i det närmaste att betrakta som en nödlösning man tar till om inget annat finns till hands. Några problem med att det inte blir jämt har jag dock inte upplevt. Men visst, det tar kanske några meter skarv innan man har fått in snitsen.

Nimajneb skrev:
Bosch har ju själva en 19mm/5m slang och jag ser bara fördelar eg med att hålla den smal och därmed lätt, vill ju inte ha en dragg efter mig när jag slipar o sågar. ;) (Till gersågen är det bara att köra in vanliga pipen in i sågen då den har mycket större diameter.

Sedan skall det vara en spiralslang nnars håller inte formen i längden.
Jag fick en sådan slang, och tänkte som många andra här att den verkar smått löjlig med sina 19 mm. Men den fungerar faktiskt över förväntan till slipning (har bara provat med GEX:en, inte PEX:en). Så pass bra att jag inte märker någon direkt skillnad mot när den "korta och tjocka" sitter direkt i slipen. Och smidig är den, man märker knappt av den.

Bosch-slangen visade sig passa direkt i min TS55 också (utsidan av slangens stos passar inne i TS55:ans utblås), så jag var förstås tvungen att prova. Jag trodde det var dömt att misslyckas, men blev faktiskt förvånad över hur pass bra det fungerade. Dock märker man en klar skillnad när man pluggar in en tjockare/kortare slang igen, till skillnad från fallet med slipen.

mattiasp skrev:
...Du riskerar att överhetta dammsugaren...
Jag har i varje fall inte märkt att sugaren blir varm, men det beror nog också på vilken dammsugare man har...

Helt OT: Snygg mössa! ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.