7 712 läst ·
15 svar
8k läst
15 svar
Bosch excenterslip PEX400, duglig dammsugning?
Sida 1 av 2
Har läst igenom ett antal trådar ang excenterslipar där de flesta höjer Festool Rotex 125 till skyarna. Men där ligger som vanligt också priset, högt. upp.
Jag ska slipa ett antal gipsskivor, spacklade skruvskallar och övergångar.
Duger en PEX400 med tillkopplad grovdammsugare, för att få det relativt dammfritt?
Duger PEX400 kvalitetsmässigt, för en hobbyrenoverare som normalt sett aldrig använder en excenterslip - men tycker det verkar vara ett utmärkt verktyg just nu, för att slippa gå över spacklingen med handslipning...?
Andra förslag?
Jag ska slipa ett antal gipsskivor, spacklade skruvskallar och övergångar.
Duger en PEX400 med tillkopplad grovdammsugare, för att få det relativt dammfritt?
Duger PEX400 kvalitetsmässigt, för en hobbyrenoverare som normalt sett aldrig använder en excenterslip - men tycker det verkar vara ett utmärkt verktyg just nu, för att slippa gå över spacklingen med handslipning...?
Andra förslag?
Slipa spackel går nog att göra med maskinen. Dammupptagningen är inte 100% trots tillkopplad dammsugare på vertikala ytor men rätt hyggligt fungerar det. Viktigt att dammsugaren har bra filter så att inte en massa finfördelade partiklar sprids av den.
Jag har en föregångare till din maskin, en PEX125. Den har väl sisådär 20 år på nacken, men den fungerar fortfarande. Dock är den förpassad till arkivet sedan en tid tillbaks då jag köpt en ny excenterslip (GEX). Men jag plockar ibland fram den just för att slipa spackel.
Med en - precis som Daniel skriver - vettig dammsugare med bra filter (och påse) så kan du slipa näst intill dammfritt. Om utsuget på min gamla slip fungerar så pass bra som det gör, antar jag att det inte funkar sämre på den nyare PEX400.
Min gamla PEX125 har använts hyfsat flitigt, och eftersom den hängt med i ca 20 år så tror jag att en PEX400 duger rent kvalitetsmässigt i ditt fall. Men ge dig inte på att slipa utan dammsugare, för då lär du klogga igen maskinen ganska snabbt...
Med en - precis som Daniel skriver - vettig dammsugare med bra filter (och påse) så kan du slipa näst intill dammfritt. Om utsuget på min gamla slip fungerar så pass bra som det gör, antar jag att det inte funkar sämre på den nyare PEX400.
Min gamla PEX125 har använts hyfsat flitigt, och eftersom den hängt med i ca 20 år så tror jag att en PEX400 duger rent kvalitetsmässigt i ditt fall. Men ge dig inte på att slipa utan dammsugare, för då lär du klogga igen maskinen ganska snabbt...
Jag har en pex 400 och jag tycker den funkar helt klart över förväntan vad det gäller dammutsug.
Nu kör jag iofs med den tillhörande filterpåsmanicken men jag har ingen anledning att tro att den skulle funka sämre med en riktig dammsugare tillkopplad.
Nu kör jag iofs med den tillhörande filterpåsmanicken men jag har ingen anledning att tro att den skulle funka sämre med en riktig dammsugare tillkopplad.
Jag tycker en 125mm-maskin är alldeles för liten för att slipa skarvarna mellan gipsskivor. Bara själva fasningen i de båda skivorna är lite bredare än 125mm vilket gör att det är stor risk att det inte blir tokjämt. Jag hade slipat dem för hand eller rotat upp en större slip.
De brukar ha slang i underliga dimensioner på Bauhaus. Kolla på bevattningsadelningen. Däremot tycker jag att 5 meter dia 19 slang låter för långt och klent. Du riskerar att överhetta dammsugaren och samtidigt få dåligt sug. Festool har en antistatisk 27 mm på 3,5 meter. Den fungerar bra till maskinanslutning, men klenare än så skulle jag inte vilja gå. Antistatisk är en höjdare. Vanliga slangar brukar bli alldeles luddiga av damm på utsidan
Jag använder faktiskt närmast maskinerna tömnings/avloppslang från tvättmaskiner. Det är lagom dimension till mindre utsugsanslutningar på bosch mfl maskiner. Finns i stor mängd gratis på skrotade vitvaror.
Håller helt med detta, 19mm låter väldigt klent, tvärsnittsarean blir väldigt liten. Ofta tycker jag att det blir enbart positivt att gå från 27 till 36mm oxo. Sen är välur ett sugperspektiv en kortare slang att föredra, om så är möjligt.mattiasp skrev:De brukar ha slang i underliga dimensioner på Bauhaus. Kolla på bevattningsadelningen. Däremot tycker jag att 5 meter dia 19 slang låter för långt och klent. Du riskerar att överhetta dammsugaren och samtidigt få dåligt sug. Festool har en antistatisk 27 mm på 3,5 meter. Den fungerar bra till maskinanslutning, men klenare än så skulle jag inte vilja gå. Antistatisk är en höjdare. Vanliga slangar brukar bli alldeles luddiga av damm på utsidan
Vet dock att Clas Ohlson har haft 5m slangar i smala dimensioner, med anslutning i mjukt gummi, som går att skära av "i steg" så att den passa olika maskiner.
Bosch har ju själva en 19mm/5m slang och jag ser bara fördelar eg med att hålla den smal och därmed lätt, vill ju inte ha en dragg efter mig när jag slipar o sågar.
(Till gersågen är det bara att köra in vanliga pipen in i sågen då den har mycket större diameter.
Sedan skall det vara en spiralslang nnars håller inte formen i längden.
Sedan skall det vara en spiralslang nnars håller inte formen i längden.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
har själv en pex400 och jag är inte så himla nöjd vad den gör, fick byta papper mer än vad man slipade för den sög då inget i hålena under plattan , samt att den va dålig i allmänhet.. en rotex 150 ska inhandlas istället..
och jag har även alto 25-10 som det skrevs om i denna tråd, den är bra, suger mycket bra MEN den är grymt ostadig
tippar den omkull så slår den av sig, och det inte bara att slå på den utan man måste ta lös överdelen o sen sätta tilbaka den.. då går den att starta
nåväl.. festool hägrar även där 
och jag har även alto 25-10 som det skrevs om i denna tråd, den är bra, suger mycket bra MEN den är grymt ostadig
Redigerat:
