Har ett Bosch easy v2 och centralenheten kan tydligen skicka larm i 5 olika format, ContactID, SIA, SMS, Röst och Fast format.

Larm via röstmeddelanden (Röst) fungerar utan problem men tycker kanske att det skulle vara smidigare med nån form av textmeddelande till mobilen. För SMS-formatet vet jag att det krävs en GSM-modul men är det någon som lyckats använda något av de andra formaten via det fasta tele nätet?

SMS-formatet fungerar bara i de länder där man kan skicka sms över det fasta telefonnätet (s.k. TAP-format). Det kan man inte i Sverige. Då får man tex skicka via en modempool i England el.motsv.
När man har prövat detta så har ca 2-3 sms av 5 gått fram till mottagaren.
Vill man absolut ha textmeddelanden får man skaffa en gsm-modul eller köpa ett larm som har funktionen inbyggd från början.

För att ta emot ContactID och SIA måste man ha en speciell mottagare som omvandlar signalen till klartext. Det har de flesta larmbord, tex tre lingon, G45 etc.

Men man kanske kan göra en App till en IPhone? Då kan man skicka SIA-koder till sig själv samt kvittera dem... ?

Tyvärr sträcker sig kunskapen om Appar utanför min horisont, men någon annan på forumet kanske kan fixa till en sådan?

Har själv provat www.genericmobile.se där man kan skicka sms över det fasta telenätet med sin hemtelefon men tyvärr så stödjer de inte TAP-protokollet.

Så du menar att det inbyggde SMS-formatet inte ska användas om man använder en extern GSM-modul. Vilket larm-format ska man använda i så fall för att skicka SMS med GSM-modulen?

Fick man önska skulle jag vilja ha en GSM-modul som transparent skickar vidare SMS-meddelanden från centralenheten ut på GSM-nätet, tips på sådan?

En IPhone app som tar emot larm, visar händelsehistorik och enklare konfigurering av larmet vore det ultimata :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.