Notera: ContactID är ett standardiserat format och man behöver därför inte ha ett Bosch easy utan det går bra med valfritt larmsystem som stödjer ContactID-formatet.

Jag har haft ett pågående projekt under en tid och målet har varit att få larmet att skicka SMS vid olika typer av larmhändelser, och systemet är nu i drift sedan en tid tillbaka och fungerar stabilt. Då det säkert finns en del som har haft liknande funderingar så kommer här en liten redogörelse.

Hårdvarukrav:
LAN med router
Server-dator
ATA-box (typ Linksys PAP2)
Gammal avdankad mobiltelefon med aktivt SIM-kort

1. Larmet konfigureras att vid larm ringa upp ett specifikt nummer och larmformat sätts till ContactID.
2. ATA-boxen kopplas in på routern och konfigureras så att larmet blir en SIP-klient. ATA-boxen gör att PSTN blir till SIP (från fast telefoni till IP).
3. Serverdatorn görs till telefonväxel mha Asterisk-programvaran och kopplas in på routern. Jag installerade AsteriskNow (gratis) vilket gör att man får med allt som behövs (Linux, Asterisk inkl AlarmReceiver, php etc). Till en USB-port är gsm-telefonen inkopplad.
4. Asterisk konfigueras så att ContactID-samtalet tas emot och att AlarmReceiver-komponenten exekveras.
5. Larmkoden tolkas i ett php-script och beroende på vad det är för larmkod så skickas ett mail och/eller ett sms med larmkod + meddelandet i klartext. SMS-funktionen är aktiverad genom komponenten "gsmlib" (gratis) och använder funktionen "gsmsendsms" för att skicka kommandon till mobiltelefonen.

Jag har ingen egentlig Linux-erfarenhet sedan tidigare utan har fått googla mig framåt och hittat en hel del matnyttigt som man dragit nytta av.

Larmet är nu konfigurat så att det skickar en testrapport en gång om dagen och jag ser då genom ett sms att systemet är uppe och snurrar. Man kan också ha koll på tex när någon larmar av eller larmar på systemet och få sms då om man vill.

På inköpslistan framöver står en UPS för att öka på driftsäkerheten.

Halloj!

Riktigt interesant projekt (har själv grejar lite med att kunna läsa av mitt larm med datorn)

Jag är väldigt intresserad av lite mer info om hur du satt up linksysen och
även config av AsteriskNow. samt kanske lite info om php scriptet.

Som sagt riktigt intressant :D

Några förtydliganden kan vara på sin plats, hoppas det underlättar för att komma igång med liknande projekt.

1. Telekabel mellan ATA-boxen och ingående telefonplinten på larmet.

2. I mitt fall då jag använder en Linksys PAP2 så konfigugeras den enligt följande:
På System-fliken anger man nätverksinfo (IP, Gateway, DNS och Netmask) och Domain="IP-nr till routern". På Line1-fliken (har larmet in på Line1) anger man Proxy="IP-nr till routern" samt DTMF metod=InBand. På AuthID anger man det telenr man har konfigurat i Asterisk som larmets telefonnr. Vet inte hur känslig den är på Codec-inställningen men jag har min inställd på Preferred Codec=G711u.

4. Det är tre filer som behöver konfigureras på Asterisk-servern. sip.conf där man anger sina SIP-klienter, extensions.conf där man anger vad som ska hända när man ringer ett specifikt nummer samt alarmreceiver.conf där man anger sökvägen till php-scriptet som tolkar larmkoderna. Kolla tex http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+config+alarmreceiver.conf
där man på raden med eventcmd kan ange sökvägen till php-scriptet för att tolka larmkoderna.

5. php-scriptet har jag till stora delar lånat från http://www.alphito.si/asterisk-simple-alarm-call-center/ Där finns också exempel på de filer som behöver konfigureras för Asterisk.

I php-scriptet använder jag inte delen med röstuppringning. För att få den att ringa upp externa samtal behövs ett VOIP-abbonemang, vilket jag inte har (och vill man bli uppringd behöver man inte fundera på detta projekt öht då man kan använda larmets vanliga uppringning över det fasta telenätet... ;)).

Övrigt.
Den dator man använder som server behöver av förklarliga skäl vara igång 24/7 så det är en fördel om den är strömsnål. Jag använder en pensionerad tunn klient (HP T5700) som fått nytt liv. Den är liten och helt tyst då den helt saknar rörliga delar, behöver ingen fläkt och har ett flash-minne som hårddisk. Min har endast 128 MB RAM men det räcker alldeles utmärkt till uppgiften :D

Redigerat:
Intressant ... men jag vill att mittt larm också kan meddela mig om villan blir strömlös vilket denna lösning saknar. Har de senaste två åren haft 2 varma frysar att ta hand om när jag kommit hem från jul och skidsemester.

Ups?

Har man en ups från apc finns det ett riktigt finns prg "apcupsd" som är enkelt att confa ,så det kan skicka mail eller sms om strömmen går, byte batteri ups, m.m , kräver förstås en linux burk som server

/Andreas H

Halloj igen

jag får inte riktigt till det med asterisk :-(

jag skulle bli glad om du kende posta dina conf filer , för att se kontollera om felet ligger i vad mitt larm skikkar ut eller annat?

dom som är interesanata är
modules.conf
sip.conf
alarmreciver.conf
extension.conf (det är väll här man lägger in vad som skall hända vid slaget nummer ??)

Tack på förhand
/Andreas H

Skam den som ger sig .-)

Nu funkar allt som det skall,

Tack för hälpen :-)

/Andreas

Tack för tipset om apcupsd! Har nu kompletterat systemet med en UPS och har satt upp så jag får ett sms när det blir strömavbrott och den kopplar om till batteridrift (och ett till när strömmen är "tebaka").

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.