Hej,*
vi har problem med vår diskmaskin. Det började med att den startade och fullföljde ungefär var tredje diskförsök. När det inte fungerade gick den till "end" efter någon minuts pumpbrummande (vet inte om pumpen går torrt, pumpar mot stopp eller vad det är men det låter inte sunt). Vi har levt med det här problemet en tid men nu startar maskinen aldrig på egen hand. Jag har hittat ett knep som får den att starta...jag väntar tills den börjar brumma andra gången (efter någon minut) då öppnar jag och häller i två glas vatten. Då kör den igång och kör hela programmet. Det här funkar alltid.
Någon som har idéer eller tips på vad det kan vara och om vi ska lägga någon kraft på att åtgärda eller om vi ska byta ut maskinen. Den är fem år gammal.
Tacksam för tips!
/Peter

Kankse en flottör nivåvakt eller ventil som är tilltäppt, prova att köra en maskin utan disk med 3 påsar citronsyra på det varmaste det gör rent en massa.
Funkar det inte så får du nog börja ta isär grejer.

Vi har haft samma problem med vår Electrolux. Vi kom på att det är snabb programmet som spökar. Om man kör den på Autoprogrammet, som kan ta upp till tre timmar, fungerar den som den skall. Man får låta den hålla på under natten. Jag tror att snabbprogrammet gör att något beckar igen, och att man endast skall köra det i nödfall.

petro228 skrev:
Hej,*
vi har problem med vår diskmaskin. Det började med att den startade och fullföljde ungefär var tredje diskförsök. När det inte fungerade gick den till "end" efter någon minuts pumpbrummande (vet inte om pumpen går torrt, pumpar mot stopp eller vad det är men det låter inte sunt). Vi har levt med det här problemet en tid men nu startar maskinen aldrig på egen hand. Jag har hittat ett knep som får den att starta...jag väntar tills den börjar brumma andra gången (efter någon minut) då öppnar jag och häller i två glas vatten. Då kör den igång och kör hela programmet. Det här funkar alltid.
Någon som har idéer eller tips på vad det kan vara och om vi ska lägga någon kraft på att åtgärda eller om vi ska byta ut maskinen. Den är fem år gammal.
Tacksam för tips!
/Peter
Vi har exakt samma problem med vår 5 år gamla Bosch. Har samma lösning som du fast utan vattenglasen. Vi bara öppnar och stänger....

Tänker att det är någon sensor som vållat ur...

P
Gemensamt verkar vara skit i nivåsystemet alternativt dålig nivågivare
Rengör nivåsystem först
Byt givare sist.

Liknande problem där även rengörning av nivågivare ej hjälpte. Reparatören bytte givaren och det visade sig att tillverkaren hade ett program för att byta nämnda givare men det höll de tyst om även om två års garantin inte hade sprungit ut.

petro228 skrev:
Hej,*
Tacksam för tips!
/Peter
Har du kollat så det inte sitter något i pumpen, gummisnodd,musselskal tandpetare...
Man tar ut filtret i botten av maskinen, sedan sitter det ett litet plastlock som man demonterar med en bordskniv exvis. Dra runt skovelhjulet med fingrarna och känn. Sitter det ett gummiband så brukar maskinen funka intermittent.

Tack för alla kommentarer!
Jag har gjort rent pumpen i botten av maskinen efter bästa förmåga, det verkar inte vara något vägen där och jag har inte märkt någon skillnad efter dom gångerna jag haft isär maskinen ner till pump vingarna.
Jag tror det är läge att ringa ut en reparatör...att byta en nivåvakt borde ju inte kosta några stora pengar!?

Kört en maskin med citronsyra?

Nä men jag har provat med Finish diskmaskinsrengöring utan någon effekt. Ska prova citronsyra ikväll...sista försöket. ☺

Köp 3st påsar och lägg i diskmedelsfacket kör sedan program på varmaste går det igenom så kör sedan ett nytt program utan citronsyra för att skölja ur.

Ingen lycka med citronsyra tyvärr, det blir nog så att vi byter hela maskinen. Tack för tips och kommentarer!

P
Vad är det för maskin?

Jag lyckas inte hitta typskylten men maskinen är en integrerad Bosch silence.

P
finns ingen typskylt
det är etsat i ovandelen av inner luckan
öppna luckan lite och lys med ficklampa så brukar det synas

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.