27 835 läst ·
228 svar
28k läst
228 svar
Bosch. Bra eller dåligt?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Låt mig få tvivla.FredrikR skrev:
216/2-95=13mm
Dvs halva axeln, motorkåpa etc ska rymmas på 13 mm.
Sen står det i spec'en att den klarar max 70mm men visst tror nog att den klarar mer men 95mm nja.
TS. Jag har klarat mig på 65mm i 15 år men visst ibland så hade man önskat mer.
Saken är att du vill ha mer och mer hela tiden men fundera lite på hur mycket pengar du vill lägga ner på en funktion som du kommer använda mycket lite.
Köp en 216 och lägg resten av pengarna på en sänksåg istället som tillägg alltså.
Redigerat:
Glöm inte gejdrarna..P PappasHammare skrev:Låt mig få tvivla.
216/2-95=13mm
Dvs halva axeln, motorkåpa etc ska rymmas på 13 mm.
Sen står det i spec'en att den klarar max 70mm men visst tror nog att den klarar mer men 95mm nja.
TS. Jag har klarat mig på 65mm i 15 år men visst ibland så hade man önskat mer.
Saken är att du vill ha mer och mer hela tiden men fundera lite på hur mycket pengar du vill lägga ner på en funktion som du kommer använda mycket lite.
Köp en 216 och lägg resten av pengarna på en sänksåg istället som tillägg alltså.
Tänk på att klingan rör sig mer än upp och ner också.
Jag talar inte om 95x95 nu alltså utan en 45x95 på högkant.
När jag kommer hem ska ja peta in en 45x95 i GCM 18V-216 och kolla.
Den klarar också "bara" 70mm på höjden enligt specen.
Håller inte med dig om att festool och mirka är bäst rakt igenom, finns både bra och mindre bra maskiner i dess uppsättning. Tror man ska känna och klämma lite på maskinerna innan man köper då de flesta tillverkare har flera segment. Dyrast är inte alltid bästK kniv skrev:
Mycket sanning i det inlägget. Jag tror många glömmer bort enkelheten och snabbheten i att använda en fogsvans för många jobb. Jag använder både fogsvans och cirkelsåg för stolpar, med cirkelsågen sågar man bara flera snitt från olika håll för att kapa snyggt och snabbt.L Liljeros skrev:Jag tror tillfällena man sågar tjockare material än 45mm är extremt ovanligt förekommande för både amatörer och proffs. Är ju egentligen bara om man sågar stolpar och limträ vilket kanske inte är dom mest frekventa produkterna, vid dom få tillfällen som större dimensioner än vanligt regelvirke kapas kör jag själv normalt fogsvansen...
Man kan "finputsa" en 45x95 stående, om du tex grovkapar den liggande och sen vill gera så klarar den 95mm på höjden men då kan den ta av max kanske 15-20mm dvs det funkar för tex fintrimning av lister och dylikt vilket kanske är det vanligaste behovet även om man såklart kan gera listerna liggandes också. För ett rent kap oavsett plats på regeln så är det liggande som gäller.FredrikR skrev:
Har samma Bosch såg med bord, fungerar utmärkt, väldigt hög kvalité! Jämförde med Metabo i butik och denna kändes klart bättre men med det sagt fungerar säkert en Metabo såg också bra.
Nackdelen är möjligen att den har en arm som går ut på baksidan, ska man alltid ha den uppställd intill en vägg så skulle jag tittat på Dewalt maskinerna.
En annan sak är att reda ut hur tjocka brädor du ska såga, kanske behöver du gå upp en storlek. Man kan såklart såga halva\halva men är det mycket som ska sågas tar det tid. För min del har jag aldrig behövt såga tjockare.
Eftersom du ställer frågan antar jag att du är ganska ny på området och då hade jag absolut siktat på mellanklass vilket detta är. Sannolikheten är att allt annat bara är bortkastade pengar.
Det är såklart vida känt att man inte är lika cool om man inte kör Festtool, iallafall på byggahus forumet. Jag har dock aldrig kunnat motivera de hutlösa priserna. Hade jag varit hantverkare, haft mer erfarenhet och därmed högre krav så kanske men jag använder min maskin kanske 5-10 gånger om året och jag har aldrig funnit något att klaga på.
Nackdelen är möjligen att den har en arm som går ut på baksidan, ska man alltid ha den uppställd intill en vägg så skulle jag tittat på Dewalt maskinerna.
En annan sak är att reda ut hur tjocka brädor du ska såga, kanske behöver du gå upp en storlek. Man kan såklart såga halva\halva men är det mycket som ska sågas tar det tid. För min del har jag aldrig behövt såga tjockare.
Eftersom du ställer frågan antar jag att du är ganska ny på området och då hade jag absolut siktat på mellanklass vilket detta är. Sannolikheten är att allt annat bara är bortkastade pengar.
Det är såklart vida känt att man inte är lika cool om man inte kör Festtool, iallafall på byggahus forumet. Jag har dock aldrig kunnat motivera de hutlösa priserna. Hade jag varit hantverkare, haft mer erfarenhet och därmed högre krav så kanske men jag använder min maskin kanske 5-10 gånger om året och jag har aldrig funnit något att klaga på.
Du har rätt, iaf kom jag fram till samma resultat vid test med GCM18V-216, samma klingstorlek som 8SJL.L Liljeros skrev:Man kan "finputsa" en 45x95 stående, om du tex grovkapar den liggande och sen vill gera så klarar den 95mm på höjden men då kan den ta av max kanske 15-20mm dvs det funkar för tex fintrimning av lister och dylikt vilket kanske är det vanligaste behovet även om man såklart kan gera listerna liggandes också. För ett rent kap oavsett plats på regeln så är det liggande som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Når nästan ner på ena sidan men det fattas en del på andra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vill dock minnas jag läst att en GCM8SXX ska klara stående 45x95 men blir mer och mer osäker om jag drömt
Ja vi får se.Forlowt skrev:
Jag gissar det kommer dröja innan vi ser BiTurbo 18V planslipar tex. men vem vet kanske dyker upp en 18V excenter..
18V BiTurbo fräs skulle vara trevligt, lite märkligt att det inte finns en blå 18V när de släppt en grön.
FredrikR skrev:
Yes!! Fräs bi-turbo hoppas jag super mycket på. Har 12volten med dom stora batterierna och den är helt ok men jag skulle verkligen uppskatta en större mer kraftfull.