Min Herkules klyv skar i lördags när jag var en bit därifrån (lagret längst fram) och således han motorn eldas upp.

Så nu är jag ute efter en ersättare, GTS10 är för dyr, PTS10 läser jag verkar ha lite skumt anhåll (fram och bak)
Men hur ser det ut med Bosch 4100 ? Jag vill ha en mobil sak eftersom jag flyttar runt / ut den från ett förråd hela tiden, men kommer den till europa?

4100:an är ju en uppgradering av den amerikanska modellen 4000 som i sin tur är rätt lik GTS10:an. 4100:an kan därför ses som en uppgraderad GTS10:a och ligger prismässigt i nivå med GTS10 som du tycker är för dyr.

I flera trådar har det spekulerats och spånats kring en eventuell uppgradering av GTS10. I någon av dem kontaktade en forummedlem Bosch för att reda ut om det skulle komma någon uppgraderad modell inom kort. Svaret var nej. Fast åas, ju längre man väntar desto troligare att det kommer en ny modell ;) Räkna då med att den kostar minst lika mycket som en GTS10:a...

GTS10 har hatt problemer med at motoren lett brinner. Til å være fra bosch har det vært mye problemer med akkurat dette.

Vil derfor heller anbefale en metabo eller makita i den prisklassen.

Tyvärr går din ekvation inte ihop. Det finns inte någon portabel OCH billig OCH hållbar borddåg. Om du dessutom vill ha precision blir det ännu omöjligare. Det enda råd jag kan ge är: Börja spara och skanna blocket.

Tolka det inte som om jag bara sitter och är dryg. Jag har också upplevt en Hercules som nu är brunnen. Jag har läst alla tester och skannat alla fora. Jag visste att man skall vara försiktig med både Bosch och Dewalts portabla bordssågar redan innan de började bränna motorer här i Sverige.
Eftersom jag även efterfrågade precision så slutade det med en Festool CS70 för mig. Efter stor vånda skall tilläggas. Jag har inte ångrat mig.

Jag har också hört att det ska komma en ny/uppgraderad version av GTS10an, redan i år om det jag hörde av lokala elverktygslagarfirman. :)
Dock lär den väl kosta lika mycket som GTS10an eller mer.

phl skrev:
4100:an är ju en uppgradering av den amerikanska modellen 4000 som i sin tur är rätt lik GTS10:an. 4100:an kan därför ses som en uppgraderad GTS10:a och ligger prismässigt i nivå med GTS10 som du tycker är för dyr.

Bosch 4100 finns från 3900:- SEK, men då utan gravity-rise, från 4500:- med gravity-rise.
Det måste ju anses vara billigare än GTS10'ans 9000:-

tallmilan skrev:
Bosch 4100 finns från 3900:- SEK, men då utan gravity-rise, från 4500:- med gravity-rise.
Det måste ju anses vara billigare än GTS10'ans 9000:-
4100 Med moms framkört till mitt hus och med 230V/50Hz?? var?

btw, GTS10 kostar drygt 5k till min källardörr 230V med moms.

mattiasp skrev:
Tyvärr går din ekvation inte ihop. Det finns inte någon portabel OCH billig OCH hållbar borddåg. Om du dessutom vill ha precision blir det ännu omöjligare.
Men, 4100 är ju portabel (gravity-rise), kostar 4500:-, verkar hållbar och har digital måttstock (tillval)
Det är därför jag letar efter en europeisk variant, det blir så dyrt med frakt,moms och 110v-220v konverter idag

Nimajneb skrev:
4100 Med moms framkört till mitt hus och med 230V/50Hz?? var?

btw, GTS10 kostar drygt 5k till min källardörr 230V med moms.
Tar gärna emot tips om vart !

tallmilan skrev:
Tar gärna emot tips om vart !
4100an hade ju du tips på vart den fanns billigt......

gts10 hittar du för 430pund på UK ebay.

Nimajneb skrev:
4100an hade ju du tips på vart den fanns billigt......

gts10 hittar du för 430pund på UK ebay.
Är det någon speciell säljare som är billig, som jag ska hålla utkik efter.
Nuvarande är 499 som billigast plus frakt.

Hur hjälpsamma de än är på Bosch heta linje eller vad det heter så är de inte värst uppdaterade. Frågade dem om Systainer och lösa Systainer. Nej det skulle inte komma. Rätt vad det var så fanns det plötsligt överallt. Det är nog inte nyheterna man ska ringa dem för.

GTS10 är en bra såg för pengarna trots allt. Vore bara anhållet hundraprocentigt hela tiden skulle jag vara mer än nöjd. Nu är jag bara nöjd.

tallmilan skrev:
Men, 4100 är ju portabel (gravity-rise), kostar 4500:-, verkar hållbar och har digital måttstock (tillval)
Det är därför jag letar efter en europeisk variant, det blir så dyrt med frakt,moms och 110v-220v konverter idag
EU varianten av 4100 är GTS10, än så länge iaf. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.