Hej!
Har en Bosch 3800i EW frånluftspump och en Toshiba luft/luft som jag ska justera så de fungerar bra ihop.
Min fråga är om det är någon som vet hur Bosch 3800 fungerar om man stänger av ett gäng radiatorer. Luftvärmepumpen klarar att värma en stor del av huset på egen hand, förutom några rum som ofta har stängda dörrar.
I manualen till Bosch 3800 står det att den har automatisk flödesdetektering som automatiskt reglerar värmepumpens uteffekt till antalet öppna radiatorer. Denna inställning är aktiv som standard.
Det står sedan att om man stänger av den automatiska flödeskontrollen så måste minst 70% av radiatorerna vara öppna, annars kan flödet bli för lågt och kompressorn kommer ej att fungera.
Jag tolkar det som att den automatiska flödeskontrollen då gör det möjligt att ha färre än 70% av radiatorerna öppna.
Då skulle jag kunna stänga av radiatorerna i alla rum utom de tre som jag behöver värme ifrån och låta luftvärmepumpen värma alla övriga ytor i huset.
Ställde frågan till Bosch, men fick bara ett luddigt svar: ”bra att ha så många radiatorer som möjligt öppna”
Men jag fick ingen förklaring till varför den automatiska flödeskontrollen finns och hur den är tänkt att fungera.
Någon kunnig här som har koll på detta?