Halloj..

Vi köpte ett hus för ett par månader sen som jag håller på och renoverar nu.

Det värms av en gammal vedpanna från 50talet, och har en varmvattenberedare kopplad till den (modell äldre den också)

Nu behöver jag ta bort varmvattenberedaren för att kunna regla om golvet i rummet ovanför pannrummet, och ska koppla in en el-beredare istället.

Frågan är hur jag ska göra med anslutningarna?

Kan jag bara plugga rören som går från pannan, eller ska jag koppla ihop in/ut med ett rakt rör bara?

Ett tredje alternativ är att plocka ner beredaren och lägga på golvet, och sen koppla in den igen, ifall det inte är lämpligt att bara koppla loss den ur systemet.

Det finns inga ackumulatortankar kopplade till pannan.

Pannan ska plockas bort så fort det blir lite varmare ute, men jag vill gärna ha lite
värme på elementen fram tills dess.. men utan att vänta 2-3 månader med att regla om golvet.

Mvh Daniel

Finns det inga ventiler så att du kan stänga bort beredaren från pannan?

Det finns en kran på retur-sidan efter varmvattenberedaren, men inte på matningssidan, men är det ok för pannan att stänga av den bara?

Mvh Daniel

Värms beredaren på något annat sätt?
Finns det tillexempel el-patron i beredaren som kan värma vattnet?
I så fall får dessa naturligtvis inte användas om du samtidigt stänger in vattnet i beredaren.

Annars är det ingen fara för pannan att stänga bort beredaren.
Bara du inte stänger bort expansionskärlet eller säkerhetsventiler från pannan.
Synd att du inte hade ventiler på båda rören.
Måste du tappa ur vattnet ur pannan för att få bort beredaren?

Det finns ingen elpatron till den, och expansionskärlet är kopplat på "andra sidan" där jag hade tänkt plugga röret.

Jag misstänker att jag måste tömma pannan på vatten för att få bort beredaren, är det något man behöver känna till för att fylla på den igen, avluftning etc?

Mvh Daniel

Det är tråkigt att du måste tömma pannan på vatten.
Om du måste göra det rekommenderar jag att du slår fast alla ventiler runt pannan för att på så vis försöka få så mycket vatten som möjligt att ”hänga kvar” i systemet.
Har du öppet kärl på vinden?

Det låter som ett ganska stort ingrepp och det är inte roligt om något strular vid operationen.
Speciellt inte den här årstiden när det är så kallt ute.

Annars är det inget annat att göra än att tappa ur och göra jobbet och sedan fylla upp och lufta ur.
Alltid brukar det vara något som strular så det kan vara bra att ha hjälp att få ihop det igen, speciellt när det är kallt ute.

Jag har varit nere i källaren och mätt lite.. och tror jag kommer kunna regla upp golvet utan att ta bort varmvattenberedaren, men jag måste bygga nån typ av ställning så den står på golvet istället för att hänga i taket.

Det verkar enklast, för till våren ska pannan ut och en ny ska installeras, och då försvinner varmvattenberedaren i vilket fall som helst.

Tack för hjälpen :)

Mvh Daniel

Okej.
Då stämpar du alltså upp beredaren från golvet i stället. Smart.
Då slipper du tömma systemet.
Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.