5 612 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Bortgrävda gränsmarkeringar.
Sida 1 av 2
Grannen har grävt loss och satt tillbaka 2 av mina gränsmarkeringar.
Den första grävdes loss förra hösten i samband med att grannen tog bort några träd (tog även träd från min sida utan lov). Jag uppmärksammade att markeringen satt helt lös i jorden samt att all vegetation runtomkring var borta. Det såg ut som om den lagts fast med jord. Det var svårt för mej att se om gränsmarkeringen stod på samma plats som den gjort tidigare pga att träden inte längre var kvar, men jag tror att marken är sänkt där pålen nu står. Tog upp det hela med grannen som förstås nekar.
Den andra pålen grävdes lös i sommar i samband med grannens dikesgrävning. Jag hann se och fotografera att pålen låg ned. Nästa dag så var den fastslagen igen. Grannen nekar förstås.
Den första gränsmarkeringen har jag alltså inte bevis att den varit lös men den andra har jag fotobevis på att den låg löst på marken. Jag vet inte om de nu sitter på exakt samma ställe som innan eftersom marken förändrats pga grävningar och trädfällning.
Har varit i kontakt med lantmäteriet, men det är inte de som satt tillbaka gränsmarkeringarna.
Jag har ingen lust att behöva betala för att märka ut gränsen igen och vill inte nöja mej med att de "kanske" står på rätt ställe. Hur går jag tillväga för att få grannen att stå för detta?
Den första grävdes loss förra hösten i samband med att grannen tog bort några träd (tog även träd från min sida utan lov). Jag uppmärksammade att markeringen satt helt lös i jorden samt att all vegetation runtomkring var borta. Det såg ut som om den lagts fast med jord. Det var svårt för mej att se om gränsmarkeringen stod på samma plats som den gjort tidigare pga att träden inte längre var kvar, men jag tror att marken är sänkt där pålen nu står. Tog upp det hela med grannen som förstås nekar.
Den andra pålen grävdes lös i sommar i samband med grannens dikesgrävning. Jag hann se och fotografera att pålen låg ned. Nästa dag så var den fastslagen igen. Grannen nekar förstås.
Den första gränsmarkeringen har jag alltså inte bevis att den varit lös men den andra har jag fotobevis på att den låg löst på marken. Jag vet inte om de nu sitter på exakt samma ställe som innan eftersom marken förändrats pga grävningar och trädfällning.
Har varit i kontakt med lantmäteriet, men det är inte de som satt tillbaka gränsmarkeringarna.
Jag har ingen lust att behöva betala för att märka ut gränsen igen och vill inte nöja mej med att de "kanske" står på rätt ställe. Hur går jag tillväga för att få grannen att stå för detta?
Ingen aning om hur du ska få grannen att göra något, du kanske kan få honom att erkänna att han slagit fast pinnarna igen men varför göra en sak av det?
Det spelar egentligen ingen roll vart pinnarna sitter för dom är inte bindande för gräns.
Det spelar egentligen ingen roll vart pinnarna sitter för dom är inte bindande för gräns.
Det brott som kan ha begåtts är förfalskning av fast märke enligt brottsbalken (BrB) 14 kap. 9 §. Ett rekvisit finns dock, det krävs att handlingen ska ha inneburit fara i bevishänseende. Om sådan fara föreligger vet jag inte, möjligen ifall handlingen kan leda till att fastighetsgränsen kan komma att mätas fel framöver efter hans ingrepp. Jag vet heller inte vad det är för typ av gränsmarkeringar du pratar om här, vilken pinne som helst är inte ett ”fast märke”.
Om du sedan vill polisanmäla detta är upp till dig. Jag vet inte hur Lantmäteriet skulle kunna hjälpa dig dock.
Om du sedan vill polisanmäla detta är upp till dig. Jag vet inte hur Lantmäteriet skulle kunna hjälpa dig dock.
Men visst gäller riktiga gränsrör före mått på kartor? Har absolut fått för mig att finns det gränsrör är det dessa som gäller då inmätningar tidigare har varit bristfälliga.TomasJor skrev:
Hmm nu gör du mig osäker, kanske bara gäller nya gränser?snuttjulle skrev:
Jag jobbar nästan uteslutande med nya områden/tomter och där gäller inte rören. Instämmer dock i fullo med att dom är bra att ha för att dom är visuella.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Ja, gränsrör gäller i första hand, vilket också är skälet till att det är olagligt att flytta dem. TS har ju i det andra fallet tydliga bevis på att grannen flyttat markeringen. I det första fallet fanns nog bevis allra minst för att grannen tagit ner TS träd, men då det inte anmäldes lär väl den båten gått.
Ska man frångå normala fördelningsgrunder måste det finnas särskilda skäl för det. Att grannen flyttat gränsmarkeringarna är förstås ett sådant skäl, men då måste det också anmälas och bevisas. Så börja med att polisanmäla grannen. Utan det kommer det aldrig bli som du vill. Det blir det kanske inte ändå, men det är ett ofrånkomligt första steg.
Ska man frångå normala fördelningsgrunder måste det finnas särskilda skäl för det. Att grannen flyttat gränsmarkeringarna är förstås ett sådant skäl, men då måste det också anmälas och bevisas. Så börja med att polisanmäla grannen. Utan det kommer det aldrig bli som du vill. Det blir det kanske inte ändå, men det är ett ofrånkomligt första steg.
Har en tredje gränsmarkering som plöjdes bort av en annan granne för flera år sedan. Har inte brytt mej om detta eftersom jag vet att det var av misstag.
Den granne som nu grävt bort två gränsmarkeringar har svårt att hålla sig på sin egen sida med grävningar, trädfällning. m.m.
Jag känner att jag behöver hålla koll på den sida av min tomt som ligger mot hans eftersom det har lätt för att hända saker där som inkräktar på min fastighet. För mej spelar det alltså roll vart markeringarna sitter för att jag på ett enkelt sätt ska kunna göra det. Har redan råkat ut för fällda träd och bortgrävda jordmassor trots att jag endast har en villatomt. Ska kanske tillägga att grannen inte är resonabel, har försökt.
Den granne som nu grävt bort två gränsmarkeringar har svårt att hålla sig på sin egen sida med grävningar, trädfällning. m.m.
Jag känner att jag behöver hålla koll på den sida av min tomt som ligger mot hans eftersom det har lätt för att hända saker där som inkräktar på min fastighet. För mej spelar det alltså roll vart markeringarna sitter för att jag på ett enkelt sätt ska kunna göra det. Har redan råkat ut för fällda träd och bortgrävda jordmassor trots att jag endast har en villatomt. Ska kanske tillägga att grannen inte är resonabel, har försökt.
Skulle utan att tveka polisanmäla detta så snart du kan med bevisen du har. Då borde du gå fri från ev kostnader på att återställa/mäta in dessa punkter. Även den bortplöjda borde kanske återställas för att lättare kunna få ut var de andra ska stå. Nu verkar det som att nya rör inte sätts ut utan det är koordinater som gäller men kanske även dessa borde mätas in för att säkerställa för framtiden då grannen verkar ta sig friheter.
Trädfällningen polisanmäldes. Det ärendet är klart. Tog däremot inte upp om gränsmarkeringen då eftersom jag inte kände att jag hade bevis på att den varit lös/flyttats.
Den andra gränsmarkeringen som grävdes loss hann jag fotografera när den låg löst på marken. Dessa två markeringar står rätt så nära varandra.
Den andra gränsmarkeringen som grävdes loss hann jag fotografera när den låg löst på marken. Dessa två markeringar står rätt så nära varandra.
Det jag oroar mej för om jag polisanmäler är att om det inte kan bevisas att det är grannen som grävt bort och satt tillbaka gränsmarkeringarna så kanske jag får betala både utsättningen av nya gränsmarkeringar och ev även grannens advokatkostnader. Vet inte riktigt hur det där fungerar.
Jag har som sagt bara en bild på den liggande tomtpålen. Ingen film på själva händelsen.
Jag har som sagt bara en bild på den liggande tomtpålen. Ingen film på själva händelsen.
Ring lantmäteriet och fråga hur man gör rätt i detta fall. Borde gå att fråga allmänt hur man går tillväga om man vet att "någon" grävt upp/flyttat gränsrör. En ev polisanmälan behöver ju inte peka på en förövare utan bara att det gjorts, Sedan bör man ju informera att grannen har gjort jobb i närheten för att utredningen lättare ska gå framåt. Inte för att jag tror att det blir straff i slutändan men en polisanmälan är ett bra bevis på att du sett det och får in bevis på detta.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Det är när du stämmer någon civilrättsligt du kan riskera att få betala motpartens rättegångskostnader. Här talar vi om ett brottmål. Om polis och åklagare driver det vidare kan du inte förlora ekonomiskt på det.K Kvarnsten skrev:Det jag oroar mej för om jag polisanmäler är att om det inte kan bevisas att det är grannen som grävt bort och satt tillbaka gränsmarkeringarna så kanske jag får betala både utsättningen av nya gränsmarkeringar och ev även grannens advokatkostnader. Vet inte riktigt hur det där fungerar.
I normalfallet ja, men bevisas det att grannen flyttat markeringarna kan det näppeligen bli en fråga om att dela 50/50 för att få dem återutsatta.Hemmakatten skrev:
Det är så självklart att jag inte ens orkar titta efter lagstöd för det.
Medlem
· Södermanlands län
· 112 inlägg
En fortsättning på denna tråd:
Vi är på gång att få fiber och i fredags grävde de ner tomrören till oss.
Kan nu inte hitta hörnmarkeringen för vår tomt utan trodde att de råkat fylla över den.
Pratade imorse med entreprenören som lovade titta på detta.
När jag nu kommer hem ikväll ligger metallstolpen slängd på marken c.a. 1m från där den ungefär suttit. Det ser dessutom ut som att den gått av. De har väl helt enkelt råkat gräva av den.
Förstår ju att detta är ett misstag från deras sida men är lite besviken på att de inte hört av sig utan nu ligger käppen slängd på marken. Det hör till saken att när jag fick veta att de var på gång så frilade jag käppen lite grand så att de inte skulle missa den.
Vad händer nu? Ska kommun eller lantmäteriet ut för att åter mäta in den eller vad gäller? Är det jag som ska fixa detta eller är det de som ska fixa det?
Vad gäller och vem betalar?
Visst är det deras skyldighet att ha koll på gränskäppar? Tomten är avstyckad i början av 2000-talet och en riktig förrättning gjordes då.
Vi är på gång att få fiber och i fredags grävde de ner tomrören till oss.
Kan nu inte hitta hörnmarkeringen för vår tomt utan trodde att de råkat fylla över den.
Pratade imorse med entreprenören som lovade titta på detta.
När jag nu kommer hem ikväll ligger metallstolpen slängd på marken c.a. 1m från där den ungefär suttit. Det ser dessutom ut som att den gått av. De har väl helt enkelt råkat gräva av den.
Förstår ju att detta är ett misstag från deras sida men är lite besviken på att de inte hört av sig utan nu ligger käppen slängd på marken. Det hör till saken att när jag fick veta att de var på gång så frilade jag käppen lite grand så att de inte skulle missa den.
Vad händer nu? Ska kommun eller lantmäteriet ut för att åter mäta in den eller vad gäller? Är det jag som ska fixa detta eller är det de som ska fixa det?
Vad gäller och vem betalar?
Visst är det deras skyldighet att ha koll på gränskäppar? Tomten är avstyckad i början av 2000-talet och en riktig förrättning gjordes då.
Borde vara entreprenören som betalar. Framförallt om du dessutom grävt fram gränspinnen så den syntes.
Problemet är möjligtvis lite svårt att bevisa då det inte finns vittnen eller foton, även om det borde vara självklart vem som är skyldig.
Problemet är möjligtvis lite svårt att bevisa då det inte finns vittnen eller foton, även om det borde vara självklart vem som är skyldig.