Byggahus.se

Borrmaskin fabrikat MEMA

1. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    I mina irrfärder på begagnatmarknaden har jag snubblat över en gammal handborrmaskin av märket MEMA, Mildens Elektriska Motor AB (eller ungefär så). Har inte hunnit plåta den än, men det är en stor rackare på 1000W i aluminium och jag tror det är MK2-borrfäste.

Vet inte om jag har användning för den, men det kunde vara kul att veta om nån känner till märket osv.

Foto på väg.

2. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Undrar om inte jag har en sån liggandes... Jag har en blå rackare, tung som ett as, med själva handtaget "på toppen" av maskinen. Jag använder min som elvisp när det ska blandas fix och bruk.

Verkar totalt outslitlig. För att ha kostat mig en tia eller två på auktion så har den nog varit väl värd pengen minst sagt. Såna grejer görs inte mer!

3. S
    Medlem Nivå 3
    Jag har åxå en Mema borrmaskin, min ärvde jag efter en morbror, han gick bort sent 70-tal, maskinen kan nog vara från 60-talet, stor o tung o ganska klumpig, men verkar helt outslitlig.

4. phl
    Medlem · Nivå 14
    MK i en handmaskin!? Detta kräfver en bild =)

5. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag kan inte svära på det, har inte hunnit kolla så noga, men det var definitivt inte någon vanlig chuck.

Bosch har MK i några maskiner, GBM 23-2 och GBM 32-4 enligt katalogen som jag bläddrade i häromdagen.

Men jag ska försöka med bilder imorgon.

6. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Nu kommer en bild på monstret. Med på bilden är inte mothållshandtaget. Ett handtag som ska sitta längst bak saknas, men det är ett gängat fäste och borde lätt kunna ersättas med ett spadgrepp.

Borret dras fast med en halvcirkelnyckel (så heter de väl inte på riktigt), och en sån hade jag inte tillgänglig, så vad det är för borr känner jag inte till ännu.

7. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Såg ut att vara en rolig maskin! Det är nog en haknyckel du tänker på för fastspänningen?

8. H
    Bannad Nivå 7
    Jo det här är grejor för finsmakare som inte vill hamna i Festool träsket!
    Mildens Elektriska i Spånga tillverkade också helt outslitliga handborrmaskiner. Mema Kvick och Mema Populär.
    Från början hade de spännchuck med nyckel, inte de små miniatyrgrejor som B&D m.fl använde utan riktiga proffschuckar.
    Senare blev de blåa och kunde också fås med självspännande chuck.

9. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Just det, det är en haknyckel med runt stift.

Nja, det har inte hindrat mig från Festoolträsket heller dessvärre. Har idag installerat ett MFT/3 som bordsförlängning till en Bosch GTS10 bordssåg.

Meman ser liten ut på bilden inser jag. Det är ett stort borr i, borde ha lagt en tumstock bredvid.

Tyvärr finns det inte så mycket info om Mema på nätet, vet nån hur länge de höll på?

10. H
    Medlem Nivå 1

Jag köpten en liten MEMA

Jag såg i flömarket en liten MEMA, pris 10 e. Jag måste köpa den. Den såg så bra ut.
    Den har självspännande chuck. 250 W, varv 550. Vad ja kunde se, ehuru skiden var så sliten. Den fungerar god. Ja tycker, att den fungerara till evigheten.

11. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Hej och välkommen hkhk!

Det verkar vara maskiner som inte går av för hackor!

Du får rapportera om hur den är i bruk mer sen.

12. bengtn
    Medlem Nivå 8
    Ja men kom dom i systainer? :D
    /B

13. drlomo
    Medlem Nivå 1
    Jag har en liten röd MEMA på 330 Watt. Den är nog gammal, men det där att de är outslitliga stämmer nog riktigt bra! Jag tog isär min för att smörja om växelhuset. Den är tvåväxlad. Jag ser då att ALLA axlarna har rejäla kullager i alla ändar! Vilka har det nu???
    Min har dessutom dubbelisolationsmärket, vilket är bra. Sådana maskiner skall man inte slänga. Om de riktigt gamla maskinerna, oavsett märke, är i drift skall man noggrannt kolla att jordningskabeln i dem är i ordning. Om de ICKE är dubbelisolerade, har de jordad kontakt. Dessutom är det vettigt att använda jordfelsbrytare, speciellt om man är ute. Detta gäller alla maskiner, nya som gamla. Det skall inte behöva gå så illa som det gjorde för mig 1971. Min bästa vän på Chalmers, E1, kom aldrig igen till höstterminen efter att ha sommarjobbat på ett småbåtvarv. Han borrade i en båt. Det fanns inga jordfelsbrytare då...

14. jac
    Medlem · Nivå 14
    Nu har jag ingen aning om det var samma maskin, eller ens i närheten, men jag har sett min Morfar använda något liknande när jag var liten. Måste ha varit i början på 70-talet och maskinen var antagligen gammal redan då. Jag vill minnas att det på änden satt någon sorts axelstöd snarare än ett handtag. Man kunde alltså luta sig mot maskinen för att få bättre tryck, antar jag. Men jag undrar om inte just den användes till att borra spränghål i sten.

Sedan har jag också sett någon liknande maskin fast mindre som hade just ett handtag typ spadhandtag där.

15. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Spränghål i sten låter som en rimlig uppgift. Man orkar inte hålla maskinen horisontellt värst länge.