Vi har använt en Milwaukee phl 26 qex för att bila upp källargolvet (stambyte) och hade tänkt att ta den sista biten idag men efter ca 30 minuters körning så slutade den slå, byter man till vanlig borrning så fungerar den utan problem. Någon som har en teori om vad det beror på och om det går att åtgärda?

Talade med en bekant om det och han trodde att det kunde vara att oljan har tagit slut/minskat i den och att slagen inte fungerar utan oljan i maskinen, men jag är helt novis så jag har inte en aning om det är troligt eller inte.,

P
Det brukar finnas smörjfett i borrhammare. Kolla om det inte finns någon lucka eller skruv där du kan kontrollera nivån.

Det kan vara mejseln har slitits i fästet o inte "når fram"

Erik_Hansson skrev:
Det brukar finnas smörjfett i borrhammare. Kolla om det inte finns någon lucka eller skruv där du kan kontrollera nivån.
Jag har kollat men hittar inget sådant, det är ju en relativt simpel modell, kanske är vanligare på de mer avancerade? Köpte den begagnad för ett antal år sedan så har ingen manual till den, och söker man efter manualen på nätet så får man inte upp några lösningar på sådana här problem, utan mer bara hur man använder den.

K Keld skrev:
Det kan vara mejseln har slitits i fästet o inte "når fram"
Har funderat i de banorna också men det gör ingen skillnad om jag byter mejsel, tror du att det kan vara chucken som är dålig?

Kan dock tilläggas att om man tar bort chucken och trycker med fingret på "slagpinnen" så händer det inget heller. Förmodar att man borde känna slagen då eller blir det för lite belastning på den?

kan inte känna slagen i chucken när det är inne i maskin som roterar och slår så kraften förs ner till mejseln och vibbrar mot betongen ^_^ men är något skumt när det finns slag i borrläget och inte i bilningsläge... dom maskiner jag haft "sönder" så har slaget helt försvunnit i alla längen

Skulle börja med att smörja chucken, ta fett och sätt på mejseln och på chucken o så monterar du ihop allt.

Sen kör du igång på bilningsläget tryck hårt mot underlaget och kör om det inte kommer igång så stöter du mejseln hårt mot underlaget upprepade gånger.

Då brukar allt skramla lös o funka

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.