Hej alla glada!

Köpte en billighetsmaskin som givetvis gått sönder nu, tog hem en annan från Jula och testade men blev grymt besviken ( en Ferm ) .. :mad:

Nu till frågan vad ska jag handla för borrhammare?
Är denna nåt å ha? http://www.blackanddecker.se/powertools/productdetails/catno/KD975KA/

Vill ju inte kasta ut en mindre förmögenhet på en maskin som används så sällan som den trots allt gör!
Samtidigt vill jag ha en egen, för att åka omkring och låna grejor är det värsta jag vet efter paltbröd med fläsk.. :p

Mvh Johan

Så länge det är en riktig borrhammare (inte slagborrmaskin!!) som går köra sakta är min erfarenhet att precis vad som helst funkar förvånansvärt bra för hempulare. Grejerna rasar ju efter ett tag, men så länge dom håller ihop hamnar hålen där man vill och blir klara fort nog.

Slagborrmaskiner borde förbjudas dock, oavsett hur dyra dom är. Hellre kina-borrhammare för en femhundring än en Festool slagborr för hundra tusen när det gäller att borra i betong.

Tillägg, dom allra billigaste borrhammarna går inte mjukstarta, då är det svårare få hålen där man vill ha dom. Jättemycket svårare.

Har inte kört någon borrhammare från B&D. Vet inte vad den kostar, men kanske en grön Bosch eller AEG är att rekommendera om det ska vara något med den.

Jula har en grön Bosch i alla fall.

Jag provade en Black & Decker KD 985 KA (samma som KD 975 KA fast något starkare). I material som inte är så hårda funkade den någorlunda men inte jättebra. Men när jag tex försökte bila i hård betong så gick det inte alls... den stod bara och studsade mot betongen och kom ingenstans. Och då använde jag ändå bilningsmejslar från Bosch och Hilti.

Jag provade sedan att bila i samma betong med en blå Bosch GBH 2-26 DFR på 3 J och det gick bättre om än ganska långsamt. Ibland underlättade det om man först borrade lite hål i betongen man skulle bila bort. Och att borra i hård betong med 2-26:an går dessutom utmärkt och snabbt (jag har borrat upp till 20 mm hål utan problem). Och att bila i lättare material som puts eller "murblock" går hur snabbt som helst med 2-26:an.

Med tanke på detta blir jag något fundersam när man läser inlägg där vissa skriver att de 'bilat ner hela badrum' med Kinesmaskiner på 1.8 J för 300 kr. Menar de verkligen att de även bilat upp hela betonggolv i badrum så förstår jag inte hur de lyckats! Eller så har de bilat i betydligt klenare betong än vad jag stött på... ;)

Redigerat:
Kan förtydliga att mina åsikter om borrhammare är för att borra hål, enbart. Bilning har jag ingen erfarenhet av annat än plocka ner kakel (=jättelätt jobb), men låter väldigt rimligt att DÄR har man stor nytta av bättre maskiner. Har en Bosch 2-24 själv, införskaffad efter kinamaskinen jag hade innan dog, men den borrar inte hål snabbare än kinamaskinen.

Ja, det stämmer nog att bilning generellt kräver kraftigare borrhammare än borrning (i alla fall om man ska jobba i riktigt hårda material). Kan dock tillägga att min Bosch 2-26:a borrade hål i hård betong betydligt snabbare än den B&D KD 985 KA maskinen jag provade först (när jag borrade 8 mm hål i samma vägg och med samma borr med båda maskinerna).

ruta1: Den där Black&Decker du länkade till ser mer ut som en dekaltrimmad classe-borrhammare. Lite snyggare hölje och kanske lite skönare grep också men den ger jag inte mycket för. Okej jag erkänner att jag aldrig provat just den men dagens B&D i allmänhet är verkligt skräp. Du får betydligt bättre maskin om du kollar på tradera eller blocket efter Bosch (blå), Makita, Hitachi eller Hilti till samma pris som en B&D från butik.... Se bara upp för "kopior".

Tack för alla svar, får nog bli en riktig borrhammare ändå..mvh johan

H
En kompis köpte nyss en DeWalt D25114K på http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=288
för att använda lite privat. Kostat 5 gånger min borrhammare Ferm från Jula.
Jämfört med den mycket tyngre Ferm är det mycket bättre bett i DeWalt maskinen vid bilning i hård betong.
Har bilat rätt mycket med Ferm maskinen utan att vara det minsta varsam.
För att vara så billig så har den ändå betalat sig bra.
Ska väl till lite tur att få billiga grejor att hålla länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.