Lurar på att köpa mig en rejäl borrhammare. Frågan är dock vad man får om jag tex köper denna:

https://www.proffsmagasinet.se/mask.../milwaukee-k-950-s-borrhammare-1700-w-hv12148

slagstyrka 20J och den väger 11.8kg. Känns som snäppet mindre än vad "man brukar hyra". 20J säger mig inte så mkt... jula säljer ju en för 2500 som ger 60J så det är ju lite hittepåsiffror känns det som.

Vill kunna borra i berg, bila lite i gammla betongplattor, typ ett källarkolv på 10kvm (ej armerade och typ 30+ år gamla) osv osv. Kan nån ge en hint vad man kan förvänta sig av denna?

Ser lite liten ut för att ha någon vettig ergonomi om man ska bila, ska man borra beror det på hur stort borr man ska ha. Har kört många hål genom åren i bohusgranit med en liten batteridriven hilti te4 och 16mm borr så ska man inte ha större hål än så är den lite överkill.

ergonomisk inser jag ju att den inte är... men ska ju inte jobba med den dagligen precis så det är nog inte hela världen. Kasst är ju dock om den är overkill till små projekt och för liten för att typ bila upp en platta..I så fall är det ju nått mellanting som inte passar så bra.

C
A Arne999 skrev:
Vill kunna borra i berg, bila lite i gammla betongplattor, typ ett källarkolv på 10kvm (ej armerade och typ 30+ år gamla) osv osv. Kan nån ge en hint vad man kan förvänta sig av denna?
Skall du bila, utöver småarbeten som att frilägga ett rör eller så, skall du inte kika på en borrhammare enligt min åsikt. Dels pga ergonomin, att du vill kunna stå upprätt när du bilar, dels då bilning i betong till stor del går ut på att bryta med mejseln, dels att SDS Max är lite udda för borrning i bostadsmijö.

Motherfucker
Fast borrar man mycket och större dimensioner än 20mm så är Max-fästet att föredra..

• Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
C
Motherfucker Bicmac skrev:
Fast borrar man mycket och större dimensioner än 20mm så är Max-fästet att föredra..
Absolut. Uttryckte mig nog lite dumt. Menade att en SDS-Max-maskin är värdelös för den typen av håltagning man gör till vardags hemma, då det inte finns borr i små dimensioner, borren är dyra och inte helt lättillgängliga och maskinen troligen är opraktiskt tung. Och att man kommer väldigt långt med en lite kraftigare (typ 6J) SDS-Plus-maskin.

Men det är klart att det finns vissa jobb där man vill/måste ha en SDS-Max borrhammare.

Edit: Dvs. min åsikt är att TS bör kika på en dedikerad mejselhammare och inte låsa in sig på borrfunktionen.

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Motherfucker
C cpalm skrev:
Absolut. Uttryckte mig nog lite dumt. Menade att en SDS-Max-maskin är värdelös för den typen av håltagning man gör till vardags hemma, då det inte finns borr i små dimensioner, borren är dyra och inte helt lättillgängliga och maskinen troligen är opraktiskt tung. Och att man kommer väldigt långt med en lite kraftigare (typ 6J) SDS-Plus-maskin.

Men det är klart att det finns vissa jobb där man vill/måste ha en SDS-Max borrhammare.
Tack för att bra förtydligande🙏

K
Håller med om att man nog ska satsa på en ordentlig bilningshammare för bila större ytor i betong. Alternativt hyra en Hilti eller motsvarande när det beger sig till att bila upp betongplatta, kommer garanterat vara värt det både i tid och slit

A Arne999 skrev:
Lurar på att köpa mig en rejäl borrhammare. Frågan är dock vad man får om jag tex köper denna:

[länk]

slagstyrka 20J och den väger 11.8kg. Känns som snäppet mindre än vad "man brukar hyra". 20J säger mig inte så mkt... jula säljer ju en för 2500 som ger 60J så det är ju lite hittepåsiffror känns det som.

den där med 60j är enkom bilinghammar ingen borrfunktion och just den modeln är runt 45-60J

fördel med märkes är att du har diverse lulllull säkerhet vilket inte finns i dom biliga modelerna
vara av priset och reservdelar varierar så stort

något som handleder och knä kommer tacka för när det skall borras i berg ^^ man gör det felet endast 1gng

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.