6 580 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Borrhammare läcker olja.
Köpte mig en bosch Uneo http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...neo/117922/Uneo/14254/3165140471770/index.htm
Då det vi tidigare borrat upp i badrummet var borrat med slagborr och slagborren orkade inte riktigt in fullt i väggen och stålet gick varmt.
Tanken var att ha ett lättare kombiverktyg för borrning och skruvdragning.
När jag lyfter ur maskinen ur väskan så ser jag att det ligger olja i botten på lådan och läckaget kommer uppifrån maskinen som förvaras nedåt i lådan när den är stående, precis samma sak som mattiasp beskrev i sitt test av Bosch GBH 18 Volt som testades här
http://www.bosch-professional.com/s...eview/105036/testrapport-borhammers-bosch.pdf
Att jag råkat ut för detta kommer inte som en förvåning då jag tidigare hade en bosch pbh med samma problem.
Vad göra?
1. ta maskinen tillbaka till återförsäljaren för att få en ny som säkert har samma olja i sig?
2. Riskera garantin och ta isär maskinen göra rent och smörja upp med ett bättre fett?
Om Jag ska recensera maskinen lite.
Plus
Borrade utan problem 6 m.m. hål med den medföljande borren går absolut inte att jämföra med slagborrmaskin det var ingen nötning alls i den hårda betongen.
Den är lätt och kompakt och ligger bra i handen vid både borrning och skruvdragning.
Minus.
Batteriet är inbyggt vilket medför att det ej går att byta batteri.
Chuckfästet.
SDS Quick ytterligare ett borrfäste som medför att det ej går att använda traditionella sdsborrar som man kankse redan har.
Försökte dessutom köpa en sats och innehållandes både 5,5 och 7m.m. borr satsen med 5 borrar kostar nästan 370kr priset kan dock variera mellan återförsäljare.
Laddtiden.
Laddtiden är lång 3 timmar och det går inte att byta eller medföljer inga batterier så att ett går att ladda medans det används vilket hade kompenserat den långa laddtiden.
Där är efterföljaren UNEO MAXX bättre med 18Volt en timmes laddning och utbytbara batterier.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...17922/Uneo+Maxx/26218/3165140582292/index.htm
Summa.
Verktyget är ett utmärkt alternativ att ha i hemmet / landet där ett multiverktyg krävs för flera uppgifter där lång driftstid och snabb återuppladdning ej är ett huvudkrav.
Om jag skulle köpa samma verktyg idag för hemmet så och står i valet av UNEO så är det bättre att köpa UNEO Max på en gång då priset är detsamma som föregångaren.
Jag är dock väldigt nöjd med maskinen i sin helhet och ser det som ett bra komplement till mindre borrhammare, skruvdragare, slagborrmaskin.
Då det vi tidigare borrat upp i badrummet var borrat med slagborr och slagborren orkade inte riktigt in fullt i väggen och stålet gick varmt.
Tanken var att ha ett lättare kombiverktyg för borrning och skruvdragning.
När jag lyfter ur maskinen ur väskan så ser jag att det ligger olja i botten på lådan och läckaget kommer uppifrån maskinen som förvaras nedåt i lådan när den är stående, precis samma sak som mattiasp beskrev i sitt test av Bosch GBH 18 Volt som testades här
http://www.bosch-professional.com/s...eview/105036/testrapport-borhammers-bosch.pdf
Att jag råkat ut för detta kommer inte som en förvåning då jag tidigare hade en bosch pbh med samma problem.
Vad göra?
1. ta maskinen tillbaka till återförsäljaren för att få en ny som säkert har samma olja i sig?
2. Riskera garantin och ta isär maskinen göra rent och smörja upp med ett bättre fett?
Om Jag ska recensera maskinen lite.
Plus
Borrade utan problem 6 m.m. hål med den medföljande borren går absolut inte att jämföra med slagborrmaskin det var ingen nötning alls i den hårda betongen.
Den är lätt och kompakt och ligger bra i handen vid både borrning och skruvdragning.
Minus.
Batteriet är inbyggt vilket medför att det ej går att byta batteri.
Chuckfästet.
SDS Quick ytterligare ett borrfäste som medför att det ej går att använda traditionella sdsborrar som man kankse redan har.
Försökte dessutom köpa en sats och innehållandes både 5,5 och 7m.m. borr satsen med 5 borrar kostar nästan 370kr priset kan dock variera mellan återförsäljare.
Laddtiden.
Laddtiden är lång 3 timmar och det går inte att byta eller medföljer inga batterier så att ett går att ladda medans det används vilket hade kompenserat den långa laddtiden.
Där är efterföljaren UNEO MAXX bättre med 18Volt en timmes laddning och utbytbara batterier.
http://www.bosch-do-it.se/boptocs2-...17922/Uneo+Maxx/26218/3165140582292/index.htm
Summa.
Verktyget är ett utmärkt alternativ att ha i hemmet / landet där ett multiverktyg krävs för flera uppgifter där lång driftstid och snabb återuppladdning ej är ett huvudkrav.
Om jag skulle köpa samma verktyg idag för hemmet så och står i valet av UNEO så är det bättre att köpa UNEO Max på en gång då priset är detsamma som föregångaren.
Jag är dock väldigt nöjd med maskinen i sin helhet och ser det som ett bra komplement till mindre borrhammare, skruvdragare, slagborrmaskin.
Redigerat:
Plocka itu maskinen, rengör och montera ihop med nytt fett. Du sabbar ingen garanti om du plockar isär och sätter ihop maskinen på rätt sätt. Möjligen att Bosch skulle ha några invändningar mot, i deras ögon, "fel" fett. Personligen hade jag struntat i det.
En intressant uppgift är att Bosch inte har tillfrågat mig om det är OK att använda mitt material på sin hemsida. Det är möjligt att Per eller Marlene har fått frågan, men upphovsrätten är enligt reglerna min. Byggahus har rätten att använda allt material i sitt eget redaktionella innehåll, men man har inte rätten att överlåta materialet till tredje part. Detta är i alla fall min lekmannamässiga bedömning av läget. Om Bosch hade ställt frågan hade jag inte motsatt mig publiceringen, så det är egentligen ingen big deal.
Jag tycker att du skall lämna tillbaka maskinen för reparation. Det här är ett problem som Bosch känner till. De har ju informationen om fettets brister på sin egen hemsida. Kräv att få fettet utbytt till ett som inte separerar, och se till att just den informationen hamnar på de papper som följer med maskinen när den går till serviceverkstaden.
Från forumreglerna
Jag tycker att du skall lämna tillbaka maskinen för reparation. Det här är ett problem som Bosch känner till. De har ju informationen om fettets brister på sin egen hemsida. Kräv att få fettet utbytt till ett som inte separerar, och se till att just den informationen hamnar på de papper som följer med maskinen när den går till serviceverkstaden.
Från forumreglerna
§ 4.13 Upphovsrätt
Du har själv upphovsrätten till text och bild du lägger ut på Byggahus.se, men det innebär också en skyldighet att följa svensk lag och dessa regler. Byggahus.se och Eskilsson & Eskilsson AB har dock rätt att utan särskild ersättning använda material som har publicerats på Byggahus.se i det redaktionella arbetet.
Jag ser inte att de har gjort fel då de länkar till hela tråden och inte till ditt inlägg specifikt de använder ej heller ditt material till annat.mattiasp skrev:En intressant uppgift är att Bosch inte har tillfrågat mig om det är OK att använda mitt material på sin hemsida. Det är möjligt att Per eller Marlene har fått frågan, men upphovsrätten är enligt reglerna min. Byggahus har rätten att använda allt material i sitt eget redaktionella innehåll, men man har inte rätten att överlåta materialet till tredje part. Detta är i alla fall min lekmannamässiga bedömning av läget. Om Bosch hade ställt frågan hade jag inte motsatt mig publiceringen, så det är egentligen ingen big deal.
Jag tycker att du skall lämna tillbaka maskinen för reparation. Det här är ett problem som Bosch känner till. De har ju informationen om fettets brister på sin egen hemsida. Kräv att få fettet utbytt till ett som inte separerar, och se till att just den informationen hamnar på de papper som följer med maskinen när den går till serviceverkstaden.
Från forumreglerna
Utan det är endast en länk till tråden.
Jag tycker det är ärligt och bra av dem att ta med det de vände sig sig till bygga hus och bjöd dessutom på maskinerna.
Det är väl ändå rätt fair att länka hit, om det ska bråkas om det så lär vi nog inte få några fler produkter att testa.
Var på Bauhaus idag och köpte 2 nya borr till maskinen, de hade en reahög med diverse demogrejer varav en grön bosch borrhammare, den läckte mycket olja runt chucken.
Råkade lyfta på Bosch Uneon som stod som demoex bland alla modellerna vart kladdig av olja.
Så detta verkar vara standard i alla fall på gröna serien.
Tråkigt men sant.
Råkade lyfta på Bosch Uneon som stod som demoex bland alla modellerna vart kladdig av olja.
Så detta verkar vara standard i alla fall på gröna serien.
Tråkigt men sant.
Klicka här för att svara