6 033 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Borrhammare: Borstlös eller kolborstmotor? Hitachi DH52MEY vs Makita HR5212C?
1. Skall borra i berg, sten, betong, tegel. Men mycket berg blir det.Dan_Johansson skrev:
Vad ska du borra, och hur ofta tror du att du kommer att använda verktyget? Jag tror ju på att hyra större borrhammare, snarare än att äga ...
Det man bör vara medveten om när det gäller alla maskiner (eller allt som man kan köpa öht. nuförtiden) är att det är ytterst få tillverkare som gör maskiner för att du som användare ska ha en maskin så länge som möjligt. De tillverkas med en specifik kvalitet, till en viss prispunkt, till en viss målgrupp. Att göra "bästa möjliga verktyg" är enkelt, men dyrt. Därför är det få tillverkare i det segmentet (HIlti, Festool, etc.). Att göra maskiner som går sönder så fort garantin gått ut är betydligt svårare, men i det här segmentet hittar man ju betydligt fler tillverkare, marginalerna är mindre och konkurrensen högre. Därför ser man reklamfilmer som ovan. Det tredje segmentet är "billigast möjligast". Här sparar man in på allt, inkl. kvalitetskontroll och räknar med ett större antal reklamationer under garantitiden, som oftast är kortast möjligast. Och jämför man Hilti tex. med både Hitachi och Makita, så kan man konstatera att Hilti inte har maskiner i olika segment. Man riktar sig till professionella användare, och företag som betalar. Hitachi och Makita har maskiner i de två "lägre" segmenten, men har de verkligen maskiner i segmentet "bästa möjliga kvalitet"? Jag tror det är svårt att nå "hela marknaden" med ett varumärke, så letar du "bästa möjliga" är det nog rimligt att vara skeptisk ..![]()
2. Hade gärna hyrt, men jag tror att det kan springa iväg i kostnad om man hyr för många gånger, och snart är man uppe i samma pris som en maskin man köper själv. Det är guld värt att kunna dra fram maskinen när som helst och kunna arbeta i lugn och ro, istället för att stressa för att hinna tillbaka i tid till uthyrningsfirman "för de stänger snart och annars får jag betala för ytterligare ett helt dygn, även fast jag bara skall borra i 30 minuter till". Man kan ju sedan sälja maskinen till kanske halva priset, även fast den inte har varit använd särskilt mycket.
3. Jo, visst är det så och jag är väl heller inte ute efter till bästa möjliga maskin, så vida priset inte är rätt, utan jämförde bara dessa två som verkar vettiga. De är stora nog för att kunna borra i berg med (om man inte skall borra överdrivet mycket, för då är det väl i princip en Cobra som gäller), utan att vara för stora för att kunna göra lite andra jobb med de också, som horisontell borrning osv.
Redigerat:
Skiljer en hel del, i synnerhet vid mejsling/bilningnanowire skrev:
Makita
Exponeringsnivåer:
Ljudeffektnivå: 109 dB(A)
Ljudtrycksnivå: 98 dB(A)
Buller mättolerans (K-faktor): 3 dB(A)
Vibrationsnivå: slagborr: 9,0 m/sec²
Vibrationsnivå: bilning: 8 m/sec²
Vibrationsnivå: D-handtag: 7 m/sec²
Vibrationstolerans (K-faktor): 1,5 m/sec²
Källa: https://www.makita.se/tool/15248/HR5212C.html
Hitachi
Vibrationsnivå m/s² (3D) 9,8 (boring) / 9,7 (meisling)
Ljudtrycksnivå dB(A) 102,0
Ljudeffekt dB(A) 113,0
Källa: http://www.hitachi-powertools.se/hi...troverktoy/kombihammer/kombihammer-1-500w-uvp
Gissar att skillnaderna beror av vikt och slagenergi, lägre vikt och högre energi borde ge mer vibrationer.Martin_B skrev:
Skiljer en hel del, i synnerhet vid mejsling/bilning
Makita
Exponeringsnivåer:
Ljudeffektnivå: 109 dB(A)
Ljudtrycksnivå: 98 dB(A)
Buller mättolerans (K-faktor): 3 dB(A)
Vibrationsnivå: slagborr: 9,0 m/sec²
Vibrationsnivå: bilning: 8 m/sec²
Vibrationsnivå: D-handtag: 7 m/sec²
Vibrationstolerans (K-faktor): 1,5 m/sec²
Källa: [länk]
Hitachi
Vibrationsnivå m/s² (3D) 9,8 (boring) / 9,7 (meisling)
Ljudtrycksnivå dB(A) 102,0
Ljudeffekt dB(A) 113,0
Källa: [länk]
Ja, men jag tror även Makita's AVP är överlägsen. För där är nästan hela skalet inkl. bägge handtagen frikopplade från själva borrmekanismen, precis som man kan se enl. videon. Det innebär att bägge handtagen, både den bakre samt sidohandtaget, är dämpade. Inte ens Hilti har en såpass omfattande dämpning faktiskt. På alla andra borrhammare (så vitt jag vet) så sitter sidohandtaget direkt på borrdelen så att säga, och vibrerar därmed bra mycket mer än på Makitan. Så även om de har en liten dämpning just för sidohandtaget så blir det mindre dämpning än på Makita.nanowire skrev:
Men nu när jag läser på Ebay på Hitachi DH52MEY, så står det på flera ställen 18 joules EPTA, medan på Makitan hittar jag uppgifter på upp till 20 joules på den svenska hemsidan i de tekniska specifikationerna.
Jag tror allt mer på Makitan faktiskt. Även läst om lite problem med Hitachin från en på Amazon, om det nu är pålitligt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Varför skulle det ge straff i Sverige? Om du har licens för motsvarande vapen, vilket en hel del har, så är det inga som helst problem.Martin_B skrev:
Här är regerande Svenska mästaren i dynamiskt skytte med motsvarande gevär. Hon är inte "sjuk" på något sätt...

(Och då skall vi ju inte tala om alla militära helautomatiska vapen. Hemvärnet kan fortfarande ha sina vapen hemma om man så beslutat. Utanför storstäderna så står det nog en hel del AK4 i stugorna.)
Jovisst, men nu syftade jag egentligen på olaga vapeninnehav baserat på hur matiasp, uttryckte sig:lars_stefan_axelsson skrev:
Varför skulle det ge straff i Sverige? Om du har licens för motsvarande vapen, vilket en hel del har, så är det inga som helst problem.
Här är regerande Svenska mästaren i dynamiskt skytte med motsvarande gevär. Hon är inte "sjuk" på något sätt...
[bild]
(Och då skall vi ju inte tala om alla militära helautomatiska vapen. Hemvärnet kan fortfarande ha sina vapen hemma om man så beslutat. Utanför storstäderna så står det nog en hel del AK4 i stugorna.)
Jag kan som sagt inte se några som helst problem med att den killen har det vapnet där bland verktygen. Som sagt, vapenlagarna är väldigt annorlunda där mot Sveriges.mattiasp skrev:
Hade den videon varit från Sverige, så hade det sett betydligt konstigare ut, oavsett om man kan ha licens för vissa vapen eller ej. Sådant hör inte riktigt hemma i ett vanligt svenskt hem enligt normen, så att säga. Det är mycket vanligare att äga skjutvapen i USA
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, då kan du nästan stryka "tom". Om polisen tar dig med motsvarande vapen i Sverige utan licens då blir det som Gunvald Larsson förklarar i slutet av "Mannen på taket": "Har du ens licens för den där?", "Nej...", "Då blir det tråkigheter."Martin_B skrev:
Jo, jag äger också vapen, men enda gången de får vara i verkstan är när jag gör vapenvård. Är jag inte på jakt eller på skjutbanan är vapnen lagenligt inlåsta. Att ha dem framme i onödan, och dessutom där man håller på med betongdamm, är enligt min mening efterblivet. Oavsett vapenlagarna. Sen tycker jag att hela idén att ha militära vapen om man inte är hemvärnsperson, eller sysslar med dynamiskt skytte, är efterblivet.
Jo, men just med tanke på att den såg ren och fin ut, så kan man ju rimligtvis antaga att han satte fram den i syfte att visa upp den i videon. Jag misstänker att han inte har den där skräpande i betongdammet i vanliga fall, vilket också skulle bekräftas av att den ser ren och fin ut.mattiasp skrev:
Han ville i videon bara demonstrera att man kan få så mycket mer för pengarna om man bara tänker efter och köper smart. Varför betala långt över 10.000 kr mer när resultatet inte gör någon skillnad värt att nämna?
Han klankade inte ner på Hilti utan snarare lyfte fram några styrkor, och redovisade även Makitas svagheter. Samtidigt som han menade på att just 1000 dollar i onödan är vansinne när maskinerna ändå presterar så likt. Han menar att man får inte så mycket extra med Hiltin att det är värt 1000 dollar.
Sen haglar det, precis som han själv säger, idiotiska kommentarer från arga Hiltifans och möjligen Hiltianställda. Så jag förstår vad han menar.
Martin_B skrev:
Hitachi har 3 år om jag inte har missuppfattat. Makita skall ha 2 år om jag inte har fel.
Skall använda den privat. Motsvarande Hilti ligger på 21 379,20 SEK enl. deras hemsida. Och det är då en TE 80-ATC/AVR. Den har dock endast 11,5 joule slagenergi och väger 9.7 kg, så det är ju en mindre maskin. Tyvärr den största de har verkar det som, så jämförelsen är inte rättvis.
Man får ju ENORMT mycket mer maskin för pengarna med både Makita och Hitachi, för att inte nämna övriga märken som blå Bosch etc. Den där Hiltin är ju grymt dyr och en maskin av annat märke med motsvarande prestanda ligger väl på runt 6-7000 kr gissar jag. Så Hiltin är mer än 3 gånger så dyrt. SÅ mycket bättre lär den inte vara.
Och ang. elektronik och vibrationer så tänker jag också i de banorna vad gäller Hitachi. Den har ju mer elektronik p.g.a borstlös motor. Mer som kan krångla med andra ord.
Makita har 3år också om man registrerar maskinen på maktias hemsida om man har skapat ett konto =) där får man en fin överblick över vart störstadelen av pengarna har försvunnit till haha ^_^ men laddare&batterier har endast 1år OCH radio,lampor kan inte registreas för 3år gäller endast 1år för dom också
Jaså? Oj, visste jag inte! Vet att Bosch har 3 år om man registrerar dock.HogeN skrev:
Makita har 3år också om man registrerar maskinen på maktias hemsida om man har skapat ett konto =) där får man en fin överblick över vart störstadelen av pengarna har försvunnit till haha ^_^ men laddare&batterier har endast 1år OCH radio,lampor kan inte registreas för 3år gäller endast 1år för dom också
Var på Makitas hemsida kan man göra detta då? Skulle du kunna bifoga länk? Har letat men ej hittat nämligen.
Martin_B skrev:
mmmm prövade kolla och tydligen gäller 3år endast i finland.... makita.se när man tryckte garanti fliken så fick man se
Elverktyg: 2år
Batteriverktyg: 2år
Luft/högtryckssortiment: 1år
Bensinverktyg: 1år
Batterier, laddare och tillbehör: 1år
men om du tittar på maktia.fi så ser du till vänser "rekisteröi 3vuoden takuu" har alltid trod det varit samma i hela norden
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Källa på det? (garantin, personalen har jag egen erfarenhet av)Peter2400 skrev:
Deras webbsida säger såhär ;