Har en vägg där det är borrat ett hål med plugg och har suttit en 6 cm lång skruv - precis under en eldosa med kablar dragna rakt nedåt Under sitter det en dosa där det tidigare har suttit ett elelement. Detta hål har funnits i ganska många år tror jag. Säkert 8-10 år. Men är det något som nån elektriker bör kolla på? Är alltså orolig för att kablarna är skadade…
Normalt är ju alla kablar förlagda i ett rör som inte sitter fast så det bör flytta på sig när skruven dras i. Är det en kortling precis där och man har otur att röret går genom den kan det ju inte flytta på sig men då hade du nog märkt det vid det här laget. Om inte elementet tagits bort pga något el-problem så hade jag inte varit orolig, men det betyder ju inte att jag med 100% säkerhet har rätt.
Om man använder skruv med borrspets upplever jag inte att rören flyttar sig, utan att skruven fint borrar sig rakt igenom. Ev. att senaste modellen av PM rören som är ganska sladdriga flyttar sig ganska bra.T TypRätt skrev:Normalt är ju alla kablar förlagda i ett rör som inte sitter fast så det bör flytta på sig när skruven dras i. Är det en kortling precis där och man har otur att röret går genom den kan det ju inte flytta på sig men då hade du nog märkt det vid det här laget. Om inte elementet tagits bort pga något el-problem så hade jag inte varit orolig, men det betyder ju inte att jag med 100% säkerhet har rätt.
Det borde vara så att hålet borrades efter elementet togs bort, som inte har varit på sedan ännu längre tillbaka.T TypRätt skrev:Normalt är ju alla kablar förlagda i ett rör som inte sitter fast så det bör flytta på sig när skruven dras i. Är det en kortling precis där och man har otur att röret går genom den kan det ju inte flytta på sig men då hade du nog märkt det vid det här laget. Om inte elementet tagits bort pga något el-problem så hade jag inte varit orolig, men det betyder ju inte att jag med 100% säkerhet har rätt.
Det sitter en ganska stor plugg i hålet så förmodligen har det borrats för den innan skruven sattes dit…C Cerb skrev:
Har du borrspets när du använder plugg? Jag använder lite de skruvar jag har som passar ibland själv med så behöver ju inte varit rätt skruv i pluggen i TS fall heller dock. Men när jag skriver detta så inser jag ju att någon då antagligen (men inte nödvändigtvis) använt en borr för att göra hålet till pluggen så då finns det ju risk att borra sönder både rör och slang.C Cerb skrev:
Jag köper alltid plugg separat och kombinerar med passande skruv från min uppsättning skruv hemma, varav säkert 85% är självborrande träskruv. Är nog nästan bara mina rostfria skruv och ”byggskuv” som inte är det.T TypRätt skrev:Har du borrspets när du använder plugg? Jag använder lite de skruvar jag har som passar ibland själv med så behöver ju inte varit rätt skruv i pluggen i TS fall heller dock. Men när jag skriver detta så inser jag ju att någon då antagligen (men inte nödvändigtvis) använt en borr för att göra hålet till pluggen så då finns det ju risk att borra sönder både rör och slang.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nu får du ju välja själv hur klåfingrig du vill vara men ett alternativ är ju att du slår av strömmen till den grupp som matar hålet i väggen, mät att det är strömlöst (både mot jord och 0a) och sedan öppnar du dosan längre ner (mäter att det även är strömlöst här så att det inte matas från annat håll) och lossar ev hattar/wago och helt enkelt drar ur sladdarna och kollar. vill du enkelt kunna dra tillbaka dem igen om de är ok, så kan du tvinna dem i en ögla runt ett snöre så du har något att dra tillbaka dem med igen.
T TypRätt skrev:Nu får du ju välja själv hur klåfingrig du vill vara men ett alternativ är ju att du slår av strömmen till den grupp som matar hålet i väggen, mät att det är strömlöst (både mot jord och 0a) och sedan öppnar du dosan längre ner (mäter att det även är strömlöst här så att det inte matas från annat håll) och lossar ev hattar/wago och helt enkelt drar ur sladdarna och kollar. vill du enkelt kunna dra tillbaka dem igen om de är ok, så kan du tvinna dem i en ögla runt ett snöre så du har något att dra tillbaka dem med igen.
Men vad skulle kunna hända om de är trasiga och de får vara kvar i väggen?
Flera saker, de kan ju vara så att det saknas isolering runt dem och det faktum att du nu öppnat locket och rört lite på sladdarna har gjort att de flyttat på sig, detta kan medföra att det kan bli en liten gnista mellan kablarna eller bara så varmt att det börjar brinna.K kedjehus1973 skrev:
En annan risk är om tex bara en kabel blivit skadade så att det är färre trådar i den (om det är flertrådade) som löper hela vägen, då får du en högre last på mindre yta och kablarna blir varma, kanske så varma att isoleringen smälter och du riskerar igen en brand. Det senare exemplet blir ju ett problem om du tar dosan i drift igen för något.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Jag får för mig att det är en gipsvägg? Det kanske är en synvilla. I så fall har man väl troligen bara borrat igenom gipsskivan. Även om borren når röret, så brukar man ju sluta borra direkt när borren sjunker igenom, bör inte bli hål på röret då.
Det är spånskivor tror jag. Har lyckats få bort pluggen och det verkar vara fritt genom väggen till andra sidan. Men det betyder ju inte att något inte är skadat antar jag… Kanske borde dra upp dem ändåH hempularen skrev:
Jag kan ge dig ett exempel på det senare från vårt eget hus. Bara dagar efter att vi flyttat in i huset och vi slagit på LLVP som sitter i vardagsrummet på nedervåningen så märkte jag/vaknade av att det luktade joniserat. Jag sprang runt och luktade för att komma fram till vart ifrån det kom. Efter lite spring kom jag fram till att det kom från vår LLVP (innerdelen) men den verkade fungera som den skulle. Jag stängde av den och lukten försvann efter lite vädring. Jag provade att slå på den igen och den fungerade igen som den skulle men snart nog började det lukta bränt igen, luktade lixom blöt askkopp. Slog av den och ringde till de som servat den åt tidigare ägare, de kunde inte komma fören om flera veckor och detta var i mellandagarna mitt under kalla vintern, så det blev ner mot 8 grader på nedervåningen då det enbart fanns ett element utöver denna som uppvärmning. Hittade en annan firma som kunde komma snabbare hade kollat tidigare på morgonen att det fortfarande luktade bränt efter att man kört den en stund. Men givetvis luktade det inte när de var där, han skruvade av kåpan och kollade på korten och gjorde några mätningar men hittade inte något fel o sa väl samma som jag kände att det finns inte riktigt något i den som skulle kunna skapa denna lukt utan att det skulle synas. Han körde den även på full effekt och satte tillbaka kåpan, precis när han dragit i sista skruven så small det till ordentligt och strömmen gick. Det var dock inte den säkring som det stod VP på som slagit ifrån. Jag provade att byta säkring men det small till igen men vi båda kom fram till att det ju inte small från LLVP utan från väggen eller taket bakom honom. Jag provade med en säkring till och han kom fram till att det small i taket från en övermålad takdosa där det kanske suttit en lampa. Där efter var det bara att kalla in en elektriker, en granne till min far ställde snällt upp och kom över nästa dag och jag skar bort färgen för att öppna dosan i taket. Lite förkolnade rester av vad jag tror varit en "sockerbit" föll ner och det luktade skarpt bränt, den hade varit så varm att det var ett stort hål söndersmällt i botten av dosan och stenullsisoleringen var helt svart ovanför hålet. Rakt över denna dosa ligger mitt och min frus sovrum så hade isoleringen varit av ett material som varit antändligt eller avgett rök hade jag nog inte skrivit detta. Elektrikern som var på plats jobbade inte direkt med kabeldragning så han ville inte göra mer utan tyckte jag skulle kontakta någon lokal firma vilket jag gjorde för jag ville ha en mer omfattande genomgång så inte fler överraskningar väntade. Men det skulle ta ytterligare ca 2 veckor innan de kunde komma så för att inte stå utan värme mitt i vintern bytte vi själva de trådar som brunnit av, ca 20cm av isoleringen hade smällt bort helt eller var så skadad att den var fnösk kvar. Kan tilläggas att min fru var gravid i månad 8 och 8 grader inne var inte helt uppskattat, så att vänta ytterligare på att få tillbaka värmen var inte på kartan.
Genomgången med elektriker visare på att allt i övrigt var draget enligt konstens alla regler så antagligen så hade förra ägarna själva kapat den tråd som gick genom denna dosa till VP när de ville ha en lampa där och satt ihop med en sockerbit och sedan inte skruvat den ordentligt så det var dålig kontakt och när VP fick jobba hårt under de kalla vinternätterna blev det tillslut så varmt att det blev härdsmälta av sockerbiten och tillslut helt kortslutning men som sagt full kortis blev det först när VP firman var där och körde den på max effekt och fullt fläktblås, sockerbiten hade nog brunnit redan under natten då jag vaknade av lukten.
Genomgången med elektriker visare på att allt i övrigt var draget enligt konstens alla regler så antagligen så hade förra ägarna själva kapat den tråd som gick genom denna dosa till VP när de ville ha en lampa där och satt ihop med en sockerbit och sedan inte skruvat den ordentligt så det var dålig kontakt och när VP fick jobba hårt under de kalla vinternätterna blev det tillslut så varmt att det blev härdsmälta av sockerbiten och tillslut helt kortslutning men som sagt full kortis blev det först när VP firman var där och körde den på max effekt och fullt fläktblås, sockerbiten hade nog brunnit redan under natten då jag vaknade av lukten.
Tror du att trådarna är skadade så finns det ingen orsak att tveka. Endera byter du ut trådarna eller så drar du helt enkelt ur och kopplar lös dom, OM gruppen slutar i dosan vid golvet.K kedjehus1973 skrev: