2 304 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Borrhål under elkablar
Ja det gäller att ha respekt för dessa saker, och inte hålla på och fixa själv om man inte vet vad man gör.T TypRätt skrev:Jag kan ge dig ett exempel på det senare från vårt eget hus. Bara dagar efter att vi flyttat in i huset och vi slagit på LLVP som sitter i vardagsrummet på nedervåningen så märkte jag/vaknade av att det luktade joniserat. Jag sprang runt och luktade för att komma fram till vart ifrån det kom. Efter lite spring kom jag fram till att det kom från vår LLVP (innerdelen) men den verkade fungera som den skulle. Jag stängde av den och lukten försvann efter lite vädring. Jag provade att slå på den igen och den fungerade igen som den skulle men snart nog började det lukta bränt igen, luktade lixom blöt askkopp. Slog av den och ringde till de som servat den åt tidigare ägare, de kunde inte komma fören om flera veckor och detta var i mellandagarna mitt under kalla vintern, så det blev ner mot 8 grader på nedervåningen då det enbart fanns ett element utöver denna som uppvärmning. Hittade en annan firma som kunde komma snabbare hade kollat tidigare på morgonen att det fortfarande luktade bränt efter att man kört den en stund. Men givetvis luktade det inte när de var där, han skruvade av kåpan och kollade på korten och gjorde några mätningar men hittade inte något fel o sa väl samma som jag kände att det finns inte riktigt något i den som skulle kunna skapa denna lukt utan att det skulle synas. Han körde den även på full effekt och satte tillbaka kåpan, precis när han dragit i sista skruven så small det till ordentligt och strömmen gick. Det var dock inte den säkring som det stod VP på som slagit ifrån. Jag provade att byta säkring men det small till igen men vi båda kom fram till att det ju inte small från LLVP utan från väggen eller taket bakom honom. Jag provade med en säkring till och han kom fram till att det small i taket från en övermålad takdosa där det kanske suttit en lampa. Där efter var det bara att kalla in en elektriker, en granne till min far ställde snällt upp och kom över nästa dag och jag skar bort färgen för att öppna dosan i taket. Lite förkolnade rester av vad jag tror varit en "sockerbit" föll ner och det luktade skarpt bränt, den hade varit så varm att det var ett stort hål söndersmällt i botten av dosan och stenullsisoleringen var helt svart ovanför hålet. Rakt över denna dosa ligger mitt och min frus sovrum så hade isoleringen varit av ett material som varit antändligt eller avgett rök hade jag nog inte skrivit detta. Elektrikern som var på plats jobbade inte direkt med kabeldragning så han ville inte göra mer utan tyckte jag skulle kontakta någon lokal firma vilket jag gjorde för jag ville ha en mer omfattande genomgång så inte fler överraskningar väntade. Men det skulle ta ytterligare ca 2 veckor innan de kunde komma så för att inte stå utan värme mitt i vintern bytte vi själva de trådar som brunnit av, ca 20cm av isoleringen hade smällt bort helt eller var så skadad att den var fnösk kvar. Kan tilläggas att min fru var gravid i månad 8 och 8 grader inne var inte helt uppskattat, så att vänta ytterligare på att få tillbaka värmen var inte på kartan.
Genomgången med elektriker visare på att allt i övrigt var draget enligt konstens alla regler så antagligen så hade förra ägarna själva kapat den tråd som gick genom denna dosa till VP när de ville ha en lampa där och satt ihop med en sockerbit och sedan inte skruvat den ordentligt så det var dålig kontakt och när VP fick jobba hårt under de kalla vinternätterna blev det tillslut så varmt att det blev härdsmälta av sockerbiten och tillslut helt kortslutning men som sagt full kortis blev det först när VP firman var där och körde den på max effekt och fullt fläktblås, sockerbiten hade nog brunnit redan under natten då jag vaknade av lukten.
I mitt fall så tror jag att jag lyckades se röret till höger om hålet och det är isf förmodligen ingen fara. Dessutom har det ju varit såhär väldigt länge utan att ngt har hänt. Men en elektriker ska komma nu och ta bort allt så kan jag tänka på något roligare istället
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden