Aha, ja det lät ju bra.
Ja, det är lite trist att köpa en massa borr, för att man inte kan använda skruvdragare lika rakt som pelarborr maskinen. Men det kan ju vara därför man har de till olika sammanhang ;)

Varför ska du sätta chuck i chuck, alla chuckar kastar lite och nu dubbleras kastet.
Din borrmaskin har säkert morsekona (2), ta ur den befintliga chucken, det bör inte vara svårt, endera sitter det utstötare eller så får man använda kiljagare.
Skaffa sedan en chuck 0-6 mm med dorn som passar i borrmskinsspindeln.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Varför ska du sätta chuck i chuck, alla chuckar kastar lite och nu dubbleras kastet.
Din borrmaskin har säkert morsekona (2), ta ur den befintliga chucken, det bör inte vara svårt, endera sitter det utstötare eller så får man använda kiljagare.
Skaffa sedan en chuck 0-6 mm med dorn som passar i borrmskinsspindeln.

Protte
Enkelt.
Ja inte gjort det någon gång, så hur gör jag? Närbild av en borrchuck på en pelarborrmaskin med borrbiten ovanför ett arbetsstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en borrchuck på en pelarborrmaskin med borrbiten ovanför ett arbetsstycke.
Skapa konto

Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Enkelt.
Ja inte gjort det någon gång, så hur gör jag? [bild] [bild]
Om du sänker ner spindeln (det som chucken sitter i) så brukar det vara ett avlångt hål... Där använder man en kil eller kiljagare för att lossa chucken...

Närbild av borrchuck på pelarborrmaskin med borrinsats och trästycke under beredning.
Skapa konto
okej, så för in en sprint här, eller kiljagare, å trycker eller vrider?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Rickard.
Knackar med hammare på kiljagaren.

Se bilden.

• Detaljbilder av en bänkborrmaskin, en med fokus på chuck och strömkabel och en där någon spänner fast ett borr i chucken.
För övrigt ska nog den "röda" ringen sitta på det "gröna" stället...

• Borrmaskin i verkstad med markerade positioner där en röd ring bör monteras på grön markerad yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Ja, den stången är lite lös, men fungerar att använda

Så, chucken hoppar så att säga bara ut, med en inhammrad kiljagare hjälp?

Rickard.
Hoppar och hoppar den bör lossna i alla fall.

Dom flesta borrchuckar består av en chuck och ett dorn så det gäller att läsa noga när man beställer så att alla 3 delar (chuck, dorn och maskin) passar.

Okej tack

Här ser du slitsen i pinolen där man slår in kiljagaren. Tänk på var chucken hamnar när den lossnar.
Kiljagarn kan man köpa eller såga till ur ett plattstål 5 mm tjockt, 150 mm långt, 20 mm brett i ena änden, 5 i andra.

En hand håller ett metallverktyg nära slitsen i en stor metallpinol med en verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Protte

Synd att man inte har plåt bitar hemma.
Men jag tror mig förstå finessen.
Alltid lika trevligt att få lära sig nya saker av er som kan hjälpa till därute :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Synd att man inte har plåt bitar hemma.
Men jag tror mig förstå finessen.
Alltid lika trevligt att få lära sig nya saker av er som kan hjälpa till därute :)
"jag bryr mig inte alls om mina verktyg"-sättet att lossa chucken på är att stoppa i en kraftig skruvmejsel genom hålet och sen smälla upp pinolen mot huset... Men gör det inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.