janwide
Roade mig med att borra hål i källartaket för en krok i kväll. Lyckades pricka ett elrör i metall som var ingjutet i betongplattan. JIPPIE :wow: I detta fanns tre ledningar som därmed kortslöts så att jordfelsbrytaren löste ut. Så långt är allt förväntat. Det som förvånar mig är att jordfelsbrytaren fortsatte att lösa ut fastän jag tog ur ALLA propparna i centralen. Hur kan det bli så?
Klurade sedan ut att de trådar som jag borrat i gick till utelampan vid källaringången. Hittade dosan där de var inkopplade och kopplade ur dessa tre. Nu funkar allt som vanligt igen, utom utelampan förstås.

Frågan är alltså; Varför löste jordfelsbrytaren även när alla propparna var urskruvade?

För att du kortslöt nolla och jord.

• Gilla
pkk
  • Laddar…
Som sagt, jord och nolla har förbindelse. Kanske har nollan kontakt med röret som sannolikt är jordat.

Precis vad min elektriker varnade mig för.

På "den gamla goda tiden" räckte det att skruva ur proppen.

Men nu sitter den där personskydds/jordfelsbrytarautomaten och sätter käppar i hjulet :o

Så det gäller att hålla isär ledare, nolla och jord. Tack för tekniken säger jag :thumbup:

Så lever vi kanske lite längre...

janwide
Då förstår jag varför. Men hur? Kan någon förklara hur jordfelsbrytaren känner av att nolla och jord har kontakt när det inte finns någon ström i ledningarna?

Om det går ström genom andra grupper i systemet så kommer spänningsfallet i ledningarna att medföra att nollskenan i centralen ligger på en något högre spänning än jordskenan, det kan handla om några volt.

När man sedan kortsluter nollan till jord någonstans i systemet kommer det att gå en ström direkt från nollskenan till jordskenan (utan att passera JFB) vilket gör att JFB löser ut.

Tack för förklaringen, Mycke_nu.

Vi lekmän har nog inte fattat än att nollan och jorden kan ha helt olika potential.
Så att det kan flyta en ström mellan 0 och jord.

Nu vet vi att det inte är samma sak.

Hur stor kan spänningsskillnaden bli, i en normal installation?

Någon tiondels volt i normala fall, max upp till några få volt.
Om man parallellkopplar två ledare så kommer strömmen att fördela sig jämnt mellan dessa, om de är av samma area. I detta fall handlar det om N- och PE-ledarna, där alltså N går igenom JFBn och PE utanför. Så det räcker med att tända en glödlampa (~60 mA) för att få JFBn att lösa.

Håll hästarna i stallet nu... en JFB måste vara belastad av andra lite mer strömkrävande laster för att slå ifrån för kontakt mellan kontakt nolla och jord. Nu hade ju TS skruvat ur alla proppar i centralen och därmed var allt strömlöst.
Eller så är "ALLA proppar" inte alla proppar i centralen utan bara på den gruppen.

//Patrik

janwide
Alla proppar är alla proppar! Ingen propp nämnd ingen glömd.
Eller förresten, det sitter det ju 3 st huvudproppar innan centralen och de var fortfarande i. De räknade jag dock inte för då skulle det väll varit lika med att jordfelsbrytaren löste ut fast det var strömavbrott. Vilket ju inte känns relevant.

Det kan vara grannen som löser JFBn för dig också. Vagabonderande strömmar kan leta sig in till något i ditt hus som har kontakt både med skyddsjord och sann jord. Då kan det gå en liten ström i din PE som via din kortslutning fördelar sig mellan N och PE.

Det är kul att sätta en strömtång runt inkommande elmatning. Ofta det inte är noll....

janwide
Nu förstår jag ännu mindre :screwy:

Vad tycker du är oklart :p

janwide
Lyset i min hjärna är släckt men ljuset i vårt hus funkar som det ska. Så ja skiter i grannens PE, strömtänger och läckströmmar i kväll :cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.