Hej.
Som rubriken lyder.
Hur hänger man bäst, säkrast o vanligast(?) upp en pump i ett borrhål?
Att det är ingen vajer vet jag, men jag tänkte närmast på hur man fäster vajern i pumpen.
Anledningen till att jag frågar är att jag igår upptäckte att vajern till min pump hade skavts loss.
Jag antar att det blir ett ryck varje gång pumpen startar o då kanske det sliter på vajern?
En bidragande orsak kan kanske vara att jag inte hade rostfri vajer?
Jag hörde med VVS:arn o han sade att det går precis lika bra med galvad vajer.
Så här i efterhand är jag dock lite tveksam till det. Det känns som att rostfri vajer är något mer slitstark.
Min tanke är att ta en kaus o göra en ögla i vajern. Sedan tar jag en rostfri karbinhake eller schakel som jag mellan pumpen o vajern.
Eventuellt lite locktite i gängorna om jag tar schakeln så inte sprinten gängar upp sig själv.
Eller är det överarbetat?
Jag är bara rädd att vajern nöts upp igen, o det vill jag inte.
Jag såg även att mitt på vajern var det förslitningar. Vajern var nästan av, bara ett par tre kardeler kvar.
Tycker det är märkligt. Kan det vara slangen som slitit på vajern?
Som rubriken lyder.
Hur hänger man bäst, säkrast o vanligast(?) upp en pump i ett borrhål?
Att det är ingen vajer vet jag, men jag tänkte närmast på hur man fäster vajern i pumpen.
Anledningen till att jag frågar är att jag igår upptäckte att vajern till min pump hade skavts loss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det blir ett ryck varje gång pumpen startar o då kanske det sliter på vajern?
En bidragande orsak kan kanske vara att jag inte hade rostfri vajer?
Jag hörde med VVS:arn o han sade att det går precis lika bra med galvad vajer.
Så här i efterhand är jag dock lite tveksam till det. Det känns som att rostfri vajer är något mer slitstark.
Min tanke är att ta en kaus o göra en ögla i vajern. Sedan tar jag en rostfri karbinhake eller schakel som jag mellan pumpen o vajern.
Eventuellt lite locktite i gängorna om jag tar schakeln så inte sprinten gängar upp sig själv.
Eller är det överarbetat?
Jag är bara rädd att vajern nöts upp igen, o det vill jag inte.
Jag såg även att mitt på vajern var det förslitningar. Vajern var nästan av, bara ett par tre kardeler kvar.
Tycker det är märkligt. Kan det vara slangen som slitit på vajern?
Logga in
Skapa konto
Troligtvis kommer slangen att sträcka sig ca 1,5 - 2 meter , plus 3 meter från botten, det blir att hänga pumpen ca 5 meter upp, detta för att inte få in en del fragment som alltid finns i grundvatten. Var extra noga med att fästa upp kabeln dom första 4 meter från pumpen ( 0,5 m mellan fästena. Varje gång pumpen startar så rycker den till för att snurra ( någon cm ), gör kabeln en sving ut så kan den gnagas sönder mot borrhålet, inget bra
Tack.
O nu såg jag att det var du, Jesper33, som svarade i bägge trådarna.
Som jag skrev innan.
Har det någon betydelse om man tejpat eller kan man använda buntband?
Kanske håller tejpen bättre under vattnet?
Funkar det isåfall med vilken svart tejp som helst, eller skall det vara någon särskild som klarar vatten?
Ursäkta om det är korkade frågor.
Men jag har lärt mig i livet att de ofta är det små detaljer som är viktigare än man tror, därav frågan.
O nu såg jag att det var du, Jesper33, som svarade i bägge trådarna.
Som jag skrev innan.
Har det någon betydelse om man tejpat eller kan man använda buntband?
Kanske håller tejpen bättre under vattnet?
Funkar det isåfall med vilken svart tejp som helst, eller skall det vara någon särskild som klarar vatten?
Ursäkta om det är korkade frågor.
Men jag har lärt mig i livet att de ofta är det små detaljer som är viktigare än man tror, därav frågan.
Redigerat:
På pumpen som jag är på väg att installera (Robota) så följde det med buntband.
Passar på att flika in en fråga som nån kanske kan svara på, jag ersätter en ejektorpump och har tänkt återanvända slangen i borrhålet, men det kanske är dumt och bättre att kosta på sig ny slang? Brunnen är från mitten 70-talet.
Passar på att flika in en fråga som nån kanske kan svara på, jag ersätter en ejektorpump och har tänkt återanvända slangen i borrhålet, men det kanske är dumt och bättre att kosta på sig ny slang? Brunnen är från mitten 70-talet.
Tack, vad bra.mexitegel skrev:
På din fråga om du skall byta ut slangen vill jag helst höra ett klart ”Nej”.
Det kanske förklarar varför vajern gick av?J jesper33 skrev:
Logga in
Skapa konto
O då är det kanske onödigt att göra som jag tänkte från början med att använda kaus bland annat?
Som så här.
Logga in
Skapa konto
Det går utmärkt att använda buntband, men ta då svarta dom häller bättre än vitaK knipo skrev:
Det går utmärkt att använda en av slangarna till pumpen, sen är det inte fel att att använda den andra till att dra i EL-kabeln till den, då är det ett mekaniskt skydd och du behöver inte gräva upp tomten, blir bar litemexitegel skrev:
omläggning av slangarna vid borrhålet
Du kan återanvända slangen, men tänk på att kontrollera dimensionen, både YD och väggtjocklek så du får en koppling som passar, eventuellt med stödhylsa.mexitegel skrev:
Vajern ankras i öronen på pumpen ( snurra några varv genom dom ) och låses med vajerlås, efter dom 4 meter som ska vara sträckta så kan det vara min 3 meter mellan strips/tejp och vara lite slakt, detta för att slangen kommer att sträcka ut sig och dra i kabeln, sitter det för tätt så kan kabeln sträckas för mycket och den ska vara helt slak sista 2-3 metern uppe vid foderröret, inga strips/tejp därK knipo skrev: