Hejsan,
Jag har i slutet av sommaren blivit med hus, och har nu problem med vattnet blivit gult och ett tidigare vattenprov visar också på att vattnet har en hög halt organiskt material och att brunnen kan vara otät. Jag har inte tagit något nytt prov, men ska ordna med det så snart jag kan. Det har varit lite gulaktigt innan också, men nu är det värre.
Jag har fyllt och tömt hydroforen ett antal gånger manuellt och fått ut vatten med en hel del sand. Jag har också observerat sand i kranar och handfat i huset, så problemet är inte nytt.
Enligt SGU är brunnen borrad 2008 och är 55m djup, Grundvattennivå 6m under markyta, jorddjup 80cm.
Rörborrning 3m med 3m foderrör, tätning cementering.
Jag bifogar en video där jag försökt filma ner i röret efter att ha spolat med trädgårdsslangen runt brunnen. Då kan man tydligt höra att det droppar och man kan se vattnet röra sig där nere (Det kan ju ocskå vara för att jag rör på elkabeln. Är inte helt säker på vad som är vad).
Om tätningen mellan foderrör och berg inte är 100, finns det chans att korrigera det i efterhand? Som jag förstått det så ska det åtminstonde vara tätt i nederdelen av röret. Finns det något jag kan göra i ovankanten av berget eller är det kört?