25 mm, även med korrekt förborrning, är mer än man klarar att lägga tryck på en handhållen borrmaskin. Vilket gör att borret blir slö snabbt. Det är även farligt när det hugger.
Jag borrar inte grövre än 13 mm med handhållen maskin och då bara om kvaliteten på hålet inte är viktig. Och det gör ont när det hugger, fast maskinen har skydd som löser ut.

En möjlighet kan vara att bygga en ställning för maskinen, typ en regel med två sidobrädor och fixerad med ett rep i änden av ämnet. Det skulle fixera rotationen och samt ge nödvändig hävstång. Då blir det maskinen, inte du, som går sönder när det hugger 😅

C
H hempularen skrev:
spände fast hela pelarbormaskinen på balken
Är ju en sorts improviserad magnetborrmaskin 😆
Fast låter lite bökigt med en normal pelarborrmaskin i 50-kgs-klassen 😂

Som sagt från rusta, man får ingen 50 kg maskin för 600 kr.

M -MH- skrev:
Ponera att man skall borra ett 25 mm hål för hand i järnbalk. 😳 Vilka borrdiametrar bör man stega med?

Har en Bosch pelarborr mest för trä PDB 40, den tar upp till 13 mm stål.
Frågan är också hur viktigt det är med toleransen?

Hålsåg skulle jag säga är både enklast och billigast om du har en för metall. Nackdelen är att du inte får exakt 25 mm, både för att hålsågar av nån konstig anledning vanligtvis verkar vara tillverkade i tum-storlekar, och slår en del när man borrar..

Den enda andra borren som är rimlig med dina förutsättningar är stegborrar.. de brukar dock vara i jämna millimeter, men går att få tag på i tum, vilket betyder att du kan få ett 25,4 mm hål med relativt låg kostnad och insats...

Edit: insåg att jag missade slutklämmen.. 😄
Är toleransen viktig är kärnborr på en magnetborrmaskin det enda rimliga alternativet...

• Gilla
Henrik 75 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är toleransen viktig är kärnborr på en magnetborrmaskin det enda rimliga alternativet...
Kärnborr om man har tillgång till det så är det absolut bästa alternativet.

nanowire nanowire skrev:
25 mm, även med korrekt förborrning, är mer än man klarar att lägga tryck på en handhållen borrmaskin. Vilket gör att borret blir slö snabbt. Det är även farligt när det hugger.
Jag borrar inte grövre än 13 mm med handhållen maskin och då bara om kvaliteten på hålet inte är viktig. Och det gör ont när det hugger, fast maskinen har skydd som löser ut.

En möjlighet kan vara att bygga en ställning för maskinen, typ en regel med två sidobrädor och fixerad med ett rep i änden av ämnet. Det skulle fixera rotationen och samt ge nödvändig hävstång. Då blir det maskinen, inte du, som går sönder när det hugger 😅
Jag har borrat 24 eller 25mm hål med handhållen maskin i tjock plåt. Jag tror det var 16 eller 20 mm plåt. Det gick bra men det skall vara en stor långsamthående borrmaskin med treans morsekona och gärna två man som håller i den.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Äh, det var ju inga konstigheter. Billigaste hålborr och hållare (90 spänn totalt), och sen in med det i maskinen.

IMG_20260807_194703_336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske 5 minuter med några pauser. 200 varv på maskinen. Visst, det luktade snällt plast om den... Varken borr eller material blev särskilt varma. 10w-30 som skärvätska.

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.