Mikael_L
Jag tror P-plats har rätt, endast 1 förborrning med en dimension som precis överstiger den svåra delen av 10:ans skär. Det brukar börja hacka och ha sig om man borrar upp ett hål med ett lite större borr.

Oj, det finns proffs på detta forum. Mycket trevligt!

Kan nu rapportera att jag i kväll körde med skruvdragaren istället för borrmaskinen, eftesom den sistnämnda är lite knäpp och endast har full gas som alternativ (den fastnar också ibland på full gas - lite jobbigt).

Visst, skruvdragaren kändes lite plågad, men det gick mycket bättre. Jag smetade på kopparpasta på borren också, inte för att jag vet om det gjorde någon skillnad. Jo, jag förborrade också.

Suveräna tips, och problemet är löst. Precis som det ska vara.

Daniel

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag tror P-plats har rätt, endast 1 förborrning med en dimension som precis överstiger den svåra delen av 10:ans skär. Det brukar börja hacka och ha sig om man borrar upp ett hål med ett lite större borr.

Förborrar man med för stort borr blir hålen inte runda och borret skär inte effektivt.

• Gilla
Simsu
  • Laddar…
N
Upp till 12 mm hål går bra att borra utan att förborra. Sedan så gäller det att hålla ett ordentligt jämnt tryck på borrmaskinen. Ju högre varvtal desto högre tryck.Ett vanligt kvalitetsborr utan några specialbelägningar fungerar utmärkt om det är vanligt stål. En kraftig borrmaskin som orkar är att rekomendera nackdelen är att den slår ganska kraftigt om borren hugger när den går igenom.

D daniel_168 skrev:
Ah, tack för alla svar!

Borrarna är inte av bra kvalitet. Jag ska i dag köpa något som är lite bättre. Sen så ska jag nog testa att förborra. Sen det där med varvtalet. Jag drog på järnet direkt. Tryckte gjorde jag så hårt jag bara orkade.

Lägre varv alltså?
Skärdata för snabbstålsborr i lite mjukare stål är Vc 32....för 10 mm borr blir varvtalet 1017

K
C CG Andersson skrev:
Skärdata för snabbstålsborr i lite mjukare stål är Vc 32....för 10 mm borr blir varvtalet 1017
Årtiondets trådlyft?

Första inlägget...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.