9 851 läst ·
7 svar
10k läst
7 svar
Borra i kakel - gammalt borrhål och silikon
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Vi ska sätta upp en ny hållare till duschen, nästan exakt likadan som den förra och använda samma två hål att skruva i. Den nya skruven är dock aningen mindre och när man försöker skruva i samma hål med befintlig plugg går skruven bara runt, runt och fastnar inte. Vi har sprutat i silikon enligt säljarens rekommendation.
Jag tror nu att man kan bara borra i det gamla hålet och sätta i en ny plugg, alltså bara borra bort den gamla. Är det någon som vet om det fungerar? Är det något särskilt vi ska tänka på?
Jag tror nu att man kan bara borra i det gamla hålet och sätta i en ny plugg, alltså bara borra bort den gamla. Är det någon som vet om det fungerar? Är det något särskilt vi ska tänka på?
Jag tycker det låter som en mycket bra idé att fortsätta med de gamla hålen, då slipper du ju att punktera tätskiktet på ytterligare ett ställe. Att återanvända en gammal plastplugg går sällan bra, som du säkert har märkt.
Vad är det för vägg bakom kaklet och vad har du för plugg?
Vad är det för vägg bakom kaklet och vad har du för plugg?
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Väggen byggdes upp av träreglar och gips när vi renoverade för 5 år sedan. Pluggen är grå och heter FU8X50.
Dra ur pluggen, silikona, sätt i en ny plugg, silikona igen och sätt i skruven.
Eventuellt får du gå upp till en snäppet större plugg om hålet har utvidgats. Se till att skruven går hela vägen igenom pluggen, så att den kan expandera pluggen bakom skivmaterialet.
Eventuellt får du gå upp till en snäppet större plugg om hålet har utvidgats. Se till att skruven går hela vägen igenom pluggen, så att den kan expandera pluggen bakom skivmaterialet.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Hålet har inte utvidgats, problemet är snarare att det är lite för trångt. Jag gick upp och tittade nu igen och det ser inte ut att vara någon plugg alls, men det finns något där inne som gör att man inte kan trycka in den nya pluggen. Silikon eller kanske en gammal plugg som åkt in.
Det jag undrar om det är OK att borra upp det gamla hålet så att skräpet där inne försvinner och ev. göra det lite större om det inte räcker med att borra bort skräpet för att få in pluggen?
Det jag undrar om det är OK att borra upp det gamla hålet så att skräpet där inne försvinner och ev. göra det lite större om det inte räcker med att borra bort skräpet för att få in pluggen?
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Kanske, jag ska kolla! Tackar annars så mycket för bra svar så här långt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden