Hej! Jag ska bygga en altan och borra hål för stolpskor i berget. det blir ca 30 hål.
Jag har flera DeWALT 18V verktyg och tänkte köpa en borrhammare på 18V oxå för att slippa ha en massa olika batterier.
Klarar DeWALT dc213 eller dc213 av att borra i berg? eller ska man köpa en annan maskin?
/ charlsa
Jag har flera DeWALT 18V verktyg och tänkte köpa en borrhammare på 18V oxå för att slippa ha en massa olika batterier.
Klarar DeWALT dc213 eller dc213 av att borra i berg? eller ska man köpa en annan maskin?
/ charlsa
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Min erfarenhet är att gråsten är betydligt hårdare än betong.
Låna/hyr en STOR maskin som är anpassad för tyngre jobb.
Sedan kan du köpa en batterimaskin för att sätta upp tavlor.
Protte
Låna/hyr en STOR maskin som är anpassad för tyngre jobb.
Sedan kan du köpa en batterimaskin för att sätta upp tavlor.
Protte
Vad är det för diameter och djup på hålen du ska borra?
Generellt sett är batterimaskiner rätt mycket klenare än 230V, fortfarande. Men så är de ju ofta mycket smidigare. Den maskinerna du tittar på är ju dock rätt stora och klumpiga enligt mitt tycke. Möjligtvis betyder det att de klarar uppgiften bättre än en smidigare 18V maskin, men å andra sidan är de då (förutom själva sladden) inte smidigare än en 230V maskin.
Svaret beror också lite på vad du ska göra med borrhammaren sen. Blir det en massa borrande där det inte finns uttag så är det kanske lönt med en 18V maskin - i annat fall så hade jag hellre köpt en 230V - av högre kvalitet om du ska borra mer - en billig om det bara är dessa 30 hål.
Jag tror att en borrhammare för ca 500kr, med bra borr (tex hilti) kommer att fixa dina 30 hål bra, lite beroende på hur hårt berget är. Ska du borra mer så kolla på makitas borrhammare, dessa har jag mycket bra erfarenheter av.
Generellt sett är batterimaskiner rätt mycket klenare än 230V, fortfarande. Men så är de ju ofta mycket smidigare. Den maskinerna du tittar på är ju dock rätt stora och klumpiga enligt mitt tycke. Möjligtvis betyder det att de klarar uppgiften bättre än en smidigare 18V maskin, men å andra sidan är de då (förutom själva sladden) inte smidigare än en 230V maskin.
Svaret beror också lite på vad du ska göra med borrhammaren sen. Blir det en massa borrande där det inte finns uttag så är det kanske lönt med en 18V maskin - i annat fall så hade jag hellre köpt en 230V - av högre kvalitet om du ska borra mer - en billig om det bara är dessa 30 hål.
Jag tror att en borrhammare för ca 500kr, med bra borr (tex hilti) kommer att fixa dina 30 hål bra, lite beroende på hur hårt berget är. Ska du borra mer så kolla på makitas borrhammare, dessa har jag mycket bra erfarenheter av.
Jag tror att diametern på hålet ska vara 16 mm.
och så ska jag bygga en brygga på en ö som inte har el. Då är jag ju nästan tvingad att använda en batterimaskin.
Men man kanske kan hyra en batterimaskin till dom få hålen som ska göras till bryggan? och köpa en billigare variant till altanen som du sa.
och så ska jag bygga en brygga på en ö som inte har el. Då är jag ju nästan tvingad att använda en batterimaskin.
Men man kanske kan hyra en batterimaskin till dom få hålen som ska göras till bryggan? och köpa en billigare variant till altanen som du sa.
Ja, så hade jag gjort. Alternativt köpt ett kraftverk - du kanske behöver såga och annat när du ska bygga bryggan? Då kan det vara bekvämt.charlsa skrev:Jag tror att diametern på hålet ska vara 16 mm.
och så ska jag bygga en brygga på en ö som inte har el. Då är jag ju nästan tvingad att använda en batterimaskin.
Men man kanske kan hyra en batterimaskin till dom få hålen som ska göras till bryggan? och köpa en billigare variant till altanen som du sa.
Jag har stått på en ö i havsbandet med en batteri-Hilti på 36V med 20mm borr och inte kommit längre än ca 5 cm i graniten på två batterier. Då ångrar man att man inte tog med elverk och riktig borrhammare. Det är betydligt med knuff i nätdrivna maskiner.
mattiasp skrev:
Hiltin borde ju vara starkare än DeWALTen så det blir nog ett elverk och en bra nätdriven maskin istället.
Tack för hjälpen
Har borrat ett större antal hål i gråberg för 18mm stolpskor under denna sommar med min Bosch GBH 2-26 DFR. Men tricket för att vara produktiv har varit att borra i sekvens med 12-16-18mm borr. Detta funkar bra men risken att sätta 18 mm borret i berget finns om man inte är lätt på hand. Sätter sig borret är det mycket svårt att få loss det även med en adapter med glidhammare för slag baklänges. Skulle inte försöka borra med 18mm enbart för då blir det långa borrtider. Dessutom är tryckluft ett måste för att rensa hålen ofta och renblåsa innan fixering med ankarmassa. Tror inte att det jobb jag gjort hade varit möjligt med en batterimaskin
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Senaste inlägget var för ett tag sen
Jag står i begrepp att bygga altan på berg och undrar hur man får stolpskorna infäst i berget i lod?
Alltså hur har ni gjort för att fixera dom rakt? Och även i samma höjd?
Tack för svar
Jag står i begrepp att bygga altan på berg och undrar hur man får stolpskorna infäst i berget i lod?
Alltså hur har ni gjort för att fixera dom rakt? Och även i samma höjd?
Tack för svar
Jag har själv samma tankar och har inte gjort detta än och det var några månader sedan du skrev ditt inlägg så du kanske är färdig.Sandwich11 skrev:
Men jag har iallafall tänkt borra hål och sedan fylla upp dem med lite sand/grus för att få skorna i rätt höjd.
Sen får man nog helt enkelt se till att borra rakt uppifrån så bra det går för att få det rakt
Edit: Såg på bilder här ovan att poba53 använder något form av lod som lutar mot borrmaskinen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

