Jag undrar hur man borrar ett hål i berget för att fästa ett likadant fäste som på bilden.
Träfäste monterat på berg med metallplatta och skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Med en borrhammare och lämplig borr.

Jula har kampanj på sin SDS-maxmaskin just nu. Kanske mycket ändå att lägga närmare 1200 kr på maskin och borr för ett hål men då har du maskin kvar sen. Hyra lär ligga på ca halva det beloppet på firma men du kan nog komma undan billigare på typ hygglo.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sen ska ju sägas att balkskon på bilden är en riktig vingellösning. Bättre med plintjärn på båda sidor om stolpen om stabilitet önskas. Men då får du borra två hål.

• Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
tommib
Ja, balkskon fungerar bara om konstruktionen i sig har några vinklar som låser den i horisontalplanet, alt snedsträvor.

Borrhammare är rätt val för berg och betong. Läs instruktionsboken. Det är viktigt att smörja. Borra bara en kort stund, kanske max 1 minut eller så länge som det går att borra utan att borren blir för varm. Byt sedan till en annan borr eller vänta till borren kallnar. Kör man borren för varm så slits den ut på kort tid.

• Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rolle85 skrev:
Jag har en sån här hemma. Är de den ni menar man borrar med?
[länk]
Perfekt! Köp bara rätt borr, köp som sagt två stycken (och kanske en tredje om du klantar dig).

R Rolle85 skrev:
[länk]
Precis en sån är vad du behöver.

Claes Sörmland
T TommyC skrev:
Borrhammare är rätt val för berg och betong. Läs instruktionsboken. Det är viktigt att smörja. Borra bara en kort stund, kanske max 1 minut eller så länge som det går att borra utan att borren blir för varm. Byt sedan till en annan borr eller vänta till borren kallnar. Kör man borren för varm så slits den ut på kort tid.
Vad är det för smörjning du tänker på? Av borrhammarens mekanik med fett hoppas jag!

I första hand i chucken där borrstålet hoppar fram och tillbaka men efter ett antal timmar brukar de behöva fett på något mer ställe i mekaniken.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad är det för smörjning du tänker på? Av borrhammarens mekanik med fett hoppas jag!
..och den del av borret som går in i maskinen,så den *slidar* lätt.
Där brukar jag undvika fett, bara ett tunt lager olja eller en dutt PTFEspray (det fastnar en massa stendamm i fett).

Jag köpte den där Jula-maskinen för ngn vecka sedan. Naturligtvis på fullpris... Den har hittills fungerat utmärkt att borra en massa 20mm hål i berg med. Det följde med en tub fett som man kan fylla i maskinen under ett lock på ovansidan.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Halcyon Halcyon skrev:
Jag köpte den där Jula-maskinen för ngn vecka sedan. Naturligtvis på fullpris... Den har hittills fungerat utmärkt att borra en massa 20mm hål i berg med. Det följde med en tub fett som man kan fylla i maskinen under ett lock på ovansidan.
Det är så jag också gör. Tyvärr klantade jag mig när fettet tog slut och fyllde allmänt litiumfett från nån gammal garageburk. Det blir dock väl rinnande när det blir varmt så chucken blir nu rejält oljegeggig vid användning. Tror man ska köpa högtemperaturfett så det har jag gjort nu. Berätta om jag har fel!

Jag har bara använt vanligt konsistensfett till mina borrhammare. Det behövs bara en liten mängd fett så inget som rinner ner på borren. Är det inte väl varmt d v s för hårt kört om fetter rinner?

R Rolle85 skrev:
[länk]
Den där kommer göra jobbet. Bra pris också. Ska du borra flera hål så köp två borr av den storlek du ska borra. Varva sedan borren så dom inte hinner bli för varma (då spricker kronan). Kyl det du inte använder i en hink med vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.