Med en borrhammare och lämplig borr.
Jula har kampanj på sin SDS-maxmaskin just nu. Kanske mycket ändå att lägga närmare 1200 kr på maskin och borr för ett hål men då har du maskin kvar sen. Hyra lär ligga på ca halva det beloppet på firma men du kan nog komma undan billigare på typ hygglo.
Jula har kampanj på sin SDS-maxmaskin just nu. Kanske mycket ändå att lägga närmare 1200 kr på maskin och borr för ett hål men då har du maskin kvar sen. Hyra lär ligga på ca halva det beloppet på firma men du kan nog komma undan billigare på typ hygglo.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Borrhammare är rätt val för berg och betong. Läs instruktionsboken. Det är viktigt att smörja. Borra bara en kort stund, kanske max 1 minut eller så länge som det går att borra utan att borren blir för varm. Byt sedan till en annan borr eller vänta till borren kallnar. Kör man borren för varm så slits den ut på kort tid.
Vad är det för smörjning du tänker på? Av borrhammarens mekanik med fett hoppas jag!T TommyC skrev:Borrhammare är rätt val för berg och betong. Läs instruktionsboken. Det är viktigt att smörja. Borra bara en kort stund, kanske max 1 minut eller så länge som det går att borra utan att borren blir för varm. Byt sedan till en annan borr eller vänta till borren kallnar. Kör man borren för varm så slits den ut på kort tid.
Jag köpte den där Jula-maskinen för ngn vecka sedan. Naturligtvis på fullpris... Den har hittills fungerat utmärkt att borra en massa 20mm hål i berg med. Det följde med en tub fett som man kan fylla i maskinen under ett lock på ovansidan.
Det är så jag också gör. Tyvärr klantade jag mig när fettet tog slut och fyllde allmänt litiumfett från nån gammal garageburk. Det blir dock väl rinnande när det blir varmt så chucken blir nu rejält oljegeggig vid användning. Tror man ska köpa högtemperaturfett så det har jag gjort nu. Berätta om jag har fel!Halcyon skrev:
Den där kommer göra jobbet. Bra pris också. Ska du borra flera hål så köp två borr av den storlek du ska borra. Varva sedan borren så dom inte hinner bli för varma (då spricker kronan). Kyl det du inte använder i en hink med vatten.R Rolle85 skrev: