T
Hej,
Tänkte borra ett hål i en tegelvägg, ca 10cm tjock ocj 13mm i diameter.
Går det med en vanlig slagborrmaskin?
I så fall var hittar man betongborr till detta som inte kräver SDS-fattning?
Det hadlar om 2 hål så hoppas slippa köpa maskiner till detta.

K
Tegel är inte så vansinnigt hårt så ibland gör slag mer skada än nytta…
Finns hålsågar med 6-kantsfäste till vanlig borrchuck. Sannolikt behövs en förlängare också om den är 100mm tjock

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T
K kniv skrev:
Tegel är inte så vansinnigt hårt så ibland gör slag mer skada än nytta…
Finns hålsågar med 6-kantsfäste till vanlig borrchuck. Sannolikt behövs en förlängare också om den är 100mm tjock
Hej,
Är dessa hålsågar speciella för tegel eller är det typ standard hålsåg som gäller?
Har en gammal Milwakee hålsågssats som jag använt i trä men det kanske blir helt fel.. och det visade sig att det snarare handlar om 20mm så jag gissar vanliga "betongborr" utan SDS går bort

K
T turbo100 skrev:
Hej,
Är dessa hålsågar speciella för tegel eller är det typ standard hålsåg som gäller?
Har en gammal Milwakee hålsågssats som jag använt i trä men det kanske blir helt fel.. och det visade sig att det snarare handlar om 20mm så jag gissar vanliga "betongborr" utan SDS går bort
Varför skulle inte en vanlig borr duga? Allt beror ju på vad för finish du har krav på och vad det ska användas till. Tegel är som sagt väldigt olikt betong, och också stor skillnad mellan olika tegelstenar. Varför inte bara prova med det du har om du har grejer istället för att köpa massa nytt? Ta det varligt så ska det nog gå bra.

Du vill inte borra med borrhammare i tegel då kan det spricka.

Slagborr är ultimat för ändamålet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.