30 289 läst ·
11 svar
30k läst
11 svar
Borra genom yttervägg, något man bör tänka på?
Som rubriken säger. Behöver borra hål för en kabel. Borra i någon vinkel, täta osv?
Ok. Är rör verkligen nödvändigt? Kabeln ska bara rakt genom väggen och in "bakifrån" i ett skymningsrelä.
Oftast inte, och varför skulle det behöva vara gummikabel? EKK och EKLK med moderna varianter är bägge godkända för utomhusbruk (EKK måste man kolla att manteln är UV-beständig) och dessutom lämpliga. Man kan till och med gå ut med FK om det är så att det sitter ett skymningsrelä direkt på utsidan (och att det på insidan är ok med FK).
Det är vad jag vet inte heller krav på rör, både EKK och EKLK får dras rakt genom en vägg. Däremot är det snyggare att ha rör/slang då det underlättar underhåll på anläggningen.
Angående tätning beror det lite på vad det är för typ av vägg och hur mycket möjligheter man har. Är det ett modernt hus med tät ångspärr och träkonstruktion är det bästa att frilägga ångspärren och sätta ett tätmembran där man går ut med slang/rör, men det är sannolikt väldigt mycket jobb för väldigt lite vinning. I ett äldre hus skulle jag inte bry mig, det är så mycket otätheter i alla fall. Det man möjligen bör göra är att täta i flexslangen med lite silikon på insidan så att det inte kommer in fukt i dosan på insidan. Borra i vinkel ska man göra för alla genomföringar förstås.
Det är vad jag vet inte heller krav på rör, både EKK och EKLK får dras rakt genom en vägg. Däremot är det snyggare att ha rör/slang då det underlättar underhåll på anläggningen.
Angående tätning beror det lite på vad det är för typ av vägg och hur mycket möjligheter man har. Är det ett modernt hus med tät ångspärr och träkonstruktion är det bästa att frilägga ångspärren och sätta ett tätmembran där man går ut med slang/rör, men det är sannolikt väldigt mycket jobb för väldigt lite vinning. I ett äldre hus skulle jag inte bry mig, det är så mycket otätheter i alla fall. Det man möjligen bör göra är att täta i flexslangen med lite silikon på insidan så att det inte kommer in fukt i dosan på insidan. Borra i vinkel ska man göra för alla genomföringar förstås.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 541 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 541 inlägg
WTF? Du kanske ska undvika att ge tips när du inte har en aning? Du ska absolut inte, under några som helst omständigheter dra gummikabel i fast installation någonsin.falkn skrev:Som sagt ovan, borra med vinkel nedåt om du borrar inifrån så vattnet rinner ut. Det ska vara gummikabel om den går ut till utsidan och den ska ligga i flexrör eller liknande. Angående tätning kan man göra lite olika, men du bör i alla fall täta inifrån. Utsidan behövs ev. inte tätas beroende på vad du har för vägg och vad det är för något du ska montera. Ska kabeln bara gå ut och fortsätta utanpåliggande så täta från båda håll.
I ett modernt hus med diffspärr så är det bästa att borra genom innerväggen och försöka stanna innan diffspärren (praktiskt taget omöjligt om du går genom en regel) sen peta hål på diffspärren med en mindre borr som du sen punktar fram ett hål i ytterväggen med, sen tar du rätt borr utifrån också, då får du minimal åverkan på isolering och diffspärr vilket jag anser vara det viktigaste.
Det där med rör, är det för att det gäller en yttervägg? Är väl ingen som drar kabeln i rör när den passerar genom en innervägg..?
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Det är inget krav på rör om du drar en kabel av godkänd typ genom väggen, däremot givetvis om det är lösa FK trådar.
Det är oftast bra att ha ett rör om det finns isolering i väggen. Annars kan det vara svårt att få igenom kabeln. Då oavsett om det är en inner eller yttervägg med isolering.
Det är oftast bra att ha ett rör om det finns isolering i väggen. Annars kan det vara svårt att få igenom kabeln. Då oavsett om det är en inner eller yttervägg med isolering.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 541 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 541 inlägg
Jag ställer mig lite på tvären om det där med rör, jag har jobbat i 8 år nu och har aldrig dragit rör genom yttervägg mer än ifall jag gör en ny installation med öppna väggar.
Röret tvingar dig bara att göra ett större hål som är svårare att täcka.
Ska du ha igenom en ekk 3g1.5 eller 4g1.5 så räcker 12mm borr, så då börjar du med 12mm borren tills du kommit igenom gips/osb sen stannar du, byter till en 6mm borr och bara pressar dig igenom plast och isolering, när du stöter på ytterpanelen så börjar du borra, då får du ett 6mm punkthål som du rättar dig efter när du gör ett 12mm hål från utsidan också.
Är det ett äldre hus med dålig diffspärr kör du bara 12mm borren genom hela väggen direkt, däremot ska man alltid undvika att rotera borren när man passerar isoleringen då man drar ihop isoleringen till en klump och skapar oisolerade områden. Detta har jag upplevt i mitt eget hus då jag inte tänkt på det tidigare, gick genom en vägg med 12mm borr, när jag sen skulle öppna väggen ett år senare såg jag att jag förstört isoleringen i en radie av 20CM runt hålet.
För att få igenom kabeln sen kör du bara med 6mm borren (brukar ha ett knythål i änden på den) som du knyter fast kabeln i o sen är det bara att trä igenom.
Röret tvingar dig bara att göra ett större hål som är svårare att täcka.
Ska du ha igenom en ekk 3g1.5 eller 4g1.5 så räcker 12mm borr, så då börjar du med 12mm borren tills du kommit igenom gips/osb sen stannar du, byter till en 6mm borr och bara pressar dig igenom plast och isolering, när du stöter på ytterpanelen så börjar du borra, då får du ett 6mm punkthål som du rättar dig efter när du gör ett 12mm hål från utsidan också.
Är det ett äldre hus med dålig diffspärr kör du bara 12mm borren genom hela väggen direkt, däremot ska man alltid undvika att rotera borren när man passerar isoleringen då man drar ihop isoleringen till en klump och skapar oisolerade områden. Detta har jag upplevt i mitt eget hus då jag inte tänkt på det tidigare, gick genom en vägg med 12mm borr, när jag sen skulle öppna väggen ett år senare såg jag att jag förstört isoleringen i en radie av 20CM runt hålet.
För att få igenom kabeln sen kör du bara med 6mm borren (brukar ha ett knythål i änden på den) som du knyter fast kabeln i o sen är det bara att trä igenom.
Klicka här för att svara