Hej,

Jag vill borra i väggar där min regel/AC/metalldetektor ger utslag för att det ska finnas träregelar. Går det att borra i en träregel i syfte att hänga upp en vägghylla resp. TV-vägghållare?
Som mitt användarnamn antyder är jag ny till allt som gäller bygg, och vet knappt vad en träregel är för något.

Hej och välkommen. Är det en gipsskiva ytterst? Isåfall behöver du inte borra utan bara skruva direkt med en träskruv när det är en regel bakom. Är det endast gipsskiva och inget bakom rekommenderar jag en Molly, en speciell skruv med en plugg som man sätter i det borrade hålet.

• Gilla
Byggnoob
  • Laddar…
Tack! Och tack för snabbt svar.
När jag knackar på väggen lät det dovt, så jag antar starkt att det är betong eller liknande. Hur avgör man om det är något annat på ytan? Ska jag borra och använda en Molly oavsett, givet misstanken att det är betong?

Byggnoob skrev:
Tack! Och tack för snabbt svar.
När jag knackar på väggen lät det dovt, så jag antar starkt att det är betong eller liknande. Hur avgör man om det är något annat på ytan? Ska jag borra och använda en Molly oavsett, givet misstanken att det är betong?
Låter det dovt och lite ihåligt lär det vara någon typ av skiva på väggen. Då fungerar mollyplugg bra (metallexpander även kallad). Hittar du en bakomliggande träregel så använder du vanlig träskruv som sagt.

Om det låter stumt, ungefär som att knäcka på en stor sten, då är det betong :)
Då måste du använda en borrhammare för att få ett hål, i hålet sätter du en plastplugg som du sedan skruvar i med "vanlig" träskruv.

• Gilla
Byggnoob
  • Laddar…
Nu har jag knackat några gånger på vardagsrums- resp. hallväggarna igen och jämfört ljuden noga, och använt en video som bas för vad som bör vara gips och vad som är sten. Jag borde skaffa en Mollyplugg då för väggen i hallen (den som låter dovt).

Vad gäller typ av borrmaskin; jag har enbart en slagborr i dagsläget. Funkar det att nyttja en sådan för båda väggarna eller bör jag köpa t.ex. spiralborr för gipsväggen?

J
Du behöver inte köpa fler verktyg. Din slagborrmaskin duger bra för båda typerna av material i väggen. Är det gipsvägg och du ska använda molly, så är det lite saker man måste ta reda på. Det kan vara olika tjocklek på skivorna, och även dubbla skivor. Eftersom mollyskruvarna har olika lång "krage" beroende på vilken tjocklek de är avsedda för så tycker i alla fall jag molly är lite bökiga. Man får försöka mäta vilken tjocklek väggen har, och köpa rätt molly. Ska man inte hänga upp extremt tunga saker så tycker jag gipsplugg fungerar klart mycket bättre. De är som en kon med vassa gängor som man skruvar in, efter att ha förborrat, eller om man är lite slarvig gjort ett litet hål med en syl eller dylikt. vissa, som den på bilden kan man ofta banka direkt in en bit, och börja skruva när gängorna får grepp. Sedan skruvar man en vanlig skruv rätt in i pluggen. Jag har själv satt upp tvstativ med dessa, och det sitter som berget. Se till att du har tillräckligt många bara.

http://www.bauhaus.se/gipsplugg-metall-gkm12k.html

Finns lite olika material, plast, metall, runda, platta . Jag giller de runda i metall...

• Gilla
Abbakahsgsb och 1 till
  • Laddar…
Härligt, tusen tack för hjälpen! Jag återkommer med bilder och uppdatering när allt är klart.

Hej igen,

Hade en vän förbi ikväll som noterade min slaggborr (ett no name-märke) och sa direkt: "Jaha, det där ser ut som en billig borr, den kommer inte att klara av betong. Du får köpa en ny". Så då sätts projektet i paus. Måste man ha "pro-märken" för att borra i betong/sten ...? Hans anledning till att min borr inte håller är att det kommer att ta riktigt lång tid innan hålet blir färdigborrat jämfört med en "rejäl borr", och att hålet kan bli för stort. Vad tycker ni?

Vet inte om det är du eller kompisen som är konstig men man måste skilja på borr och borrmaskin. Prova så får du se helt enkelt.

tommib
Ja, prova. Då märker du direkt om det tar för evigt att göra hål i betongen. Jag har varit med om både normal betong som går utmärkt med vanlig billig slagborr och nån sorst armerad armageddonsäker betong som krävde en rejäl borrhammare. Att hålet blir för stort beror på att en klen slagborr eller borrhammare får stå och nöta länge och då vickar man omedvetet på borren och gör hålet större.

..och som sagt, skilj på borr (grejen som gör hålet) och borrmaskin (grejen som gör så att borren snurrar). Att köpa bra borr är värt pengarna, och se till att byta ut dem när de blir slöa. Det är stor skillnad i kvalitet.

För att borra i gips använder du en billig (men ny/vass) träborr. Kör utan slag, annars blir det skit.

• Gilla
Byggnoob
  • Laddar…
J
Håller med alla föregående talare. Känns lite overkill att köpa en Hilti borrhammare för 3000 kr för 4 hål. Din polare har för mycket pengar!

Din borrmaskin duger säkert, det de oftast faller på är borrstålet eller "borren" som man säger.
Det fungerar med en billig maskin för ett par hundra men inte med billiga borr, en sats för 39kr med 8 borr för varje material brukar aldrig fungera riktigt bra.
Men bra borr för hemmabruk behöver inte kosta så mycket en sats med de 5 nödvändigaste för en hundralapp brukar fungera bra, då köper man en för betong /tegel och en för metall.

Knacka med knogen låter det som du knackar på asfalt, låter det mer som att knacka i köksbordet eller på en flyttkartong så är det nog gips bakom.

Tag i så fall en liten metallborr eller träborr tex 2-3 m.m. jag brukar använda vass metallborr då det är smidigt om man vill gå igenom en plåtregel bakom gipsen.
går den rakt igenom så har du gått igenom gipsen, kommer det ut trä efter ett tag så har du hittat en regel.
Vill du använda hålet så tar du en större borr och borrar upp det i lämplig storlek, alternativt låter det vara eller spacklar igen det.
Och provar nytt ställe.

• Gilla
Byggnoob
  • Laddar…
Jag som är konstig huggan, är noob så då är man det per automatik. Vännen också säkert, givet att han mest störde sig på märket än behov/funktionalitet.

Tack för alla riktigt bra tips, det är nog borrarna som ev. behöver bytas ut - köpte en billig sats som Andy nämnde, och behöver troligtvis bara två borrar. Då är det lika bra att köpa två av bra kvalité än ett "drullepake"t med flera dåliga.

Innan du skaffar fler verktyg och borrar. Ta reda på vad det verkligen rör sig om för material. Genom att knacka och jämföra ljud, får du ingen hundraprocentig koll på det. Knacka istället en liten spik, där hålen ska vara. Då märker du vad det är för ytmaterial samt vad som finns bakom.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.