Hej,
Vi ska borra brunn och dra in vatten i äldre sommarstuga, ligger i Södermanland.
Det finns ytliga berg så jag tror inte jag kan nå frostfritt djup med slangar etc. Kanske där foderröret är placerat.
Huset står kallt på vintern, används ej. Jag vill göra det så enkelt som möjligt att tömma systemen eller på annat sätt säkra upp inför vintern. Där det behövs eluppvärmning får vi ju ha det men idealt vore om jag kunde med lite ventiler på väl valda ställen tömma rören och slippa värma. Med tryckluft om så behövs.
Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt men förstår inte riktigt hur det ska klara sig precis där vattnet kommer ut från foderröret på detta sätt, kanske är det feltänkt?
Tacksam för all input
Vi ska borra brunn och dra in vatten i äldre sommarstuga, ligger i Södermanland.
Det finns ytliga berg så jag tror inte jag kan nå frostfritt djup med slangar etc. Kanske där foderröret är placerat.
Huset står kallt på vintern, används ej. Jag vill göra det så enkelt som möjligt att tömma systemen eller på annat sätt säkra upp inför vintern. Där det behövs eluppvärmning får vi ju ha det men idealt vore om jag kunde med lite ventiler på väl valda ställen tömma rören och slippa värma. Med tryckluft om så behövs.
Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt men förstår inte riktigt hur det ska klara sig precis där vattnet kommer ut från foderröret på detta sätt, kanske är det feltänkt?
Tacksam för all input
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Visst borde det gå att tömma röret som leder ned till pumpen med en mindre slang?
Du lossar pem-slangen vid hydrofonen, trär i en vattenslang eller annan slang som passar inuti pem-slangen, matar i den tunna slangen tills den är 10-15 meter ned i marken och suger sedan upp vatten med någon pump.
Då blir ingen vatten stående där det kan frysa.
På våren får de sedan fylla pem-slangen med vatten innan de kopplar på vattnet.
Men det finns säkert andra sätt att det vintersäkrat.
Visst borde det gå att tömma röret som leder ned till pumpen med en mindre slang?
Du lossar pem-slangen vid hydrofonen, trär i en vattenslang eller annan slang som passar inuti pem-slangen, matar i den tunna slangen tills den är 10-15 meter ned i marken och suger sedan upp vatten med någon pump.
Då blir ingen vatten stående där det kan frysa.
På våren får de sedan fylla pem-slangen med vatten innan de kopplar på vattnet.
Men det finns säkert andra sätt att det vintersäkrat.
Jag har en borrad brunn som jag bad borrfirman att anpassa något för att den skulle fungera under liknande förutsättningar som du verkar ha. De installerade ett reglage på locket av foderröret som jag kan vrida på för att tömma systemet i brunnen. Jag antar att det öppnar backventilen.K Kanin skrev:
Hydropressen kopplar jag bort och tömmer (en koppling som tas bort). Jag har även möjlighet att montera en vanlig trädgårdsslang på locket av brunnen för att kunna ta vatten även under vintern.
Jag har aldrig upplevt problem med att det finns lite vatten kvar i slangarna så länge det finns plats för isen i röret.
Ingen expert på området men det fungerar utmärkt för mig!
För att tömma slangar till huset, så ska det var nedförsbacke. PEM-slang tål att frysa, men inte kopplingarna. Du ska då ha en s.k vinterkoppling i borrhålet, som dränerar anläggningen. Återgång blir att vattnet rinner ner i hålet på frostfritt djup.K Kanin skrev:
Tack för svar Dybeck, det låter som en enkel lösning också om det går att öppna backventilen.
https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...Kn1QhjWsFPKnnEFqfsJwaAldaEALw_wcB&option=9833
denna hittade jag också, med tanke på Vectors svar. Verkar också vara smidigt
https://billigtvvs.se/vattenpumpar/...Kn1QhjWsFPKnnEFqfsJwaAldaEALw_wcB&option=9833
denna hittade jag också, med tanke på Vectors svar. Verkar också vara smidigt
Klicka här för att svara