21 184 läst ·
41 svar
21k läst
41 svar
Borra bergvärme, skaderisk på grannes fastighet 21m till borrhål?
21 meter är ganska långt från ett hus för en sån enkel borrning. Det är nästan bredden på en hel villatomt.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Någon som har tips på källa om borrningens påverkan på byggnader som jag kan hänvisa till så grannen kan läsa på egen hand?
Tack på förhand.
Här kan du nog anta att borrföretaget vet vad de håller på med. De har inte heller något intresse av att orsaka skador de själva kan behöva betala för.
De risker som finns för påverkan av byggnader finns beskrivna i Normbrunn -16 sidan 20, med en rekommendation att inte borra närmare 4 meter. Att vibrationer inte är nämnda i den texten betyder rimligtvis att det inte finns vibrationer som medför risk på byggnader.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Någon som har tips på källa om borrningens påverkan på byggnader som jag kan hänvisa till så grannen kan läsa på egen hand?
Tack på förhand.
https://www.sgu.se/globalassets/gru...edning-for-att-borra-brunn--normbrunn--16.pdf
Fördjupning i ämnet markvibrationer ;-)
https://svenskageotekniskaforeningen.se/wp-content/uploads/Publikationer/SGF-Info 131218-3.pdf
Sid 93
4.3.2 Riskanalyser och normer
Risken för skador på byggnader p.g.a. markvibrationer är normalt mycket små. Erfarenhets-mässigt ger vibrationsnivåer lägre än 2 mm/s mycket liten risk för skador på byggnader. För byggnadsverksamheter som för bergsprängning, pålning, spontning, schaktning och packning finns normer för framtagande av riktvärden av vibrationsnivåer för identifiering av byggnader och anläggningar med risk för att få skador
Hej, har ingen erfarenhet av skador på hus vid borrning. Borrade 4 m från eget hus utan problem.
Däremot kan vattenkvalitet i dricksvattnet påverkas på betydligt större avstånd, beroende geologiska och hydrologiska
förutsättningar på orten.
Fastighetsägaren blev ersättningsskyldig trots att avståndet var ca 600m.
Se till att få ok från kommunen och att det finns bra försäkringar.
Mvh Hassee
Däremot kan vattenkvalitet i dricksvattnet påverkas på betydligt större avstånd, beroende geologiska och hydrologiska
förutsättningar på orten.
Fastighetsägaren blev ersättningsskyldig trots att avståndet var ca 600m.
Se till att få ok från kommunen och att det finns bra försäkringar.
Mvh Hassee
Finns inga skadliga vibrationer från borrning i berggrund. Gränsen vid sprängning tror jag är 20 mm/s i vibrationer i husgrunder. Kommer du upp i ett par mm/s vid borrning så är det mycket.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Tack på förhand.
När vi hade ett jordskalv på 3,0 i havet utanför där jag bor, då skakade huset (som står på berget) rätt rejält. Det kändes som en lång obalanserad centrifugering ungefär. Vid sprängningar ett par hundra meter bort så fick vi liknande effekter, men svagare och kortare. Huset står dock pall då det står på berget.
Det var inte vid något av tillfällena problem med grannarnas hus som står på lera heller, men står huset på lera så finns det naturligtvis risker.
Det var inte vid något av tillfällena problem med grannarnas hus som står på lera heller, men står huset på lera så finns det naturligtvis risker.
Nu gällde det grannens hus 21m bort och risk med vibrationer. När man borrar nära sitt eget hus finns en risk att man skadar dräneringen eller byggnaden. Hur risker-na ser ut beror på hur huset är grundlagt, om det byggts med källare eller på finkorniga jordlager som lera.När man borrar i finkorniga jordarter som t.ex. lera är det framför allt störst risk för att luft trycks ut i marklagren om foderrör eller avledarslang sätts igen. Eftersom borrning sker med högt lufttryckS SteveB skrev:
kan den luftkudde som då bildas vara tillräcklig för att lyfta eller spräcka en byggnads grundläggning. Även de sättningar som kan uppstå kan skada omgivande byggnader.
Bergvärmehål skall inte ligga för nära varandra då de påverkar varandra. Där har kommun kartor för lämpliga avstånd.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Tack på förhand.
Om det finns dricksvattenbrunnar hos rågrannar kan du ta vattenprov innan och efter borrning som visar vattenkvalitetsskillnaden om det blir någon.
Det skal även vara ett visst avstånd mellan dricksvattenbrunn och bergvärmehål.
Men närheten av hålen är ju under mark, där man väljer lutningens branthet och riktning utifrån vart andra borrhål finns.C Clossa skrev:Bergvärmehål skall inte ligga för nära varandra då de påverkar varandra. Där har kommun kartor för lämpliga avstånd.
Om det finns dricksvattenbrunnar hos rågrannar kan du ta vattenprov innan och efter borrning som visar vattenkvalitetsskillnaden om det blir någon.
Det skal även vara ett visst avstånd mellan dricksvattenbrunn och bergvärmehål.
En bekant skulle borra och de lät inspektera och dokumentera sprickor i grannens hus (mexitegel) före och efter borrningen. Gör så och alla bör vara nöjda och trygga. Påpeka också för borrfirman att uppstår det skador är de ansvariga.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Tack på förhand.
Vi fick borrat i veckan och informationen vi fick var minst 4 m från byggnad. Vi står på morän och märkte in alls något av borrningen i huset. Huset står på torpgrund och vibrerar annars för det minsta lilla. 18 m till berg om det nu skulle sägs något. Nä din granne kan nog vara helt lugn.
Vet ni hur långt det är till berg, kollat på SGU?H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Tack på förhand.
Det skiljer sig väl lite grann mellan olika kommuner hur ansökan för miljötillståndet för borrning ser ut. Är detta inom Stockholms stad?
Jag har på annat håll sett krav på godkännande av granne endast om borrhålet är närmare än 10 m från denne grannes tomtgräns. (Nu är kanske aktuell kommun strängare än så och kräver GK tex från alla intilliggande tomter?)
Här har vi alltså 21 m till grannhuset, en avsevärd sträcka, så antingen är tomten så stor att tomtgränsen ändå kommer inom 10 m från ditt borrhål, kommunen kräver ändå hennes godkännande, eller du vill göra en rejäl insats för grannsämjan ändå.
Det är väl inte fel inställning av dig om det är det sista, iofs. Men med tanke på hur vanligt bergvärme är idag och det står Stockholm i din profil — många har betydligt mindre än 21 m från grannars borrhål. Oron i det aktuella fallet känns jämförbar med att klaga på att en granne skaffat elbil. Obefogad, med andra ord.
Jag tänker bara, att om hon nu inte låter sig nöjas med rimlig info, så får du nog ändå tänka på att det finns gränser för vad man ska behöva göra i ett sånt här fall
Jag har på annat håll sett krav på godkännande av granne endast om borrhålet är närmare än 10 m från denne grannes tomtgräns. (Nu är kanske aktuell kommun strängare än så och kräver GK tex från alla intilliggande tomter?)
Här har vi alltså 21 m till grannhuset, en avsevärd sträcka, så antingen är tomten så stor att tomtgränsen ändå kommer inom 10 m från ditt borrhål, kommunen kräver ändå hennes godkännande, eller du vill göra en rejäl insats för grannsämjan ändå.
Det är väl inte fel inställning av dig om det är det sista, iofs. Men med tanke på hur vanligt bergvärme är idag och det står Stockholm i din profil — många har betydligt mindre än 21 m från grannars borrhål. Oron i det aktuella fallet känns jämförbar med att klaga på att en granne skaffat elbil. Obefogad, med andra ord.
Jag tänker bara, att om hon nu inte låter sig nöjas med rimlig info, så får du nog ändå tänka på att det finns gränser för vad man ska behöva göra i ett sånt här fall
Det som gällde när jag var borrare för en par år sen var 4m ifrån hus, och 10m ifrån tomtgräns. Det är ju när man borrar ner foder som det är som mest känsligt, innan man når berget, men då använder mycket mindre luft, 10-12 bar ca. Sen när man borrar i berget, så ligger man på 30-35 bar, beroende på berg.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Tack på förhand.
Så jag skulle säga att runt 20m ifrån grannens hus, ska vara lugnt👍