21 181 läst ·
41 svar
21k läst
41 svar
Borra bergvärme, skaderisk på grannes fastighet 21m till borrhål?
Sida 1 av 3
Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Någon som har tips på källa om borrningens påverkan på byggnader som jag kan hänvisa till så grannen kan läsa på egen hand?
Tack på förhand.
Någon som har tips på källa om borrningens påverkan på byggnader som jag kan hänvisa till så grannen kan läsa på egen hand?
Tack på förhand.
Har inget dokument att hänvisa till, men när dom borrade hos oss 5m från huset kändes det inte i huset överhuvudtaget. Skulle däremot vara noga med att sätta plast/pressenning över fasader och sånt för borrklägget sprutade överallt och gick inte att tvätta bort. Fick måla om fasaden.
Det finns folk som råkat illa ut när de borrat genom riktigt stort flyttblock som legat delvis under huset. Borraren trodde han nått berg och borrade på för fullt kom igenom blocket och spolade bort material under så att blocket flyttade sig. Det blev sättningar i huset.
Men med 21 meter så lär inte heller något sådant kunna hända.
Men med 21 meter så lär inte heller något sådant kunna hända.
När vi borrade för bergvärme var planen att ha borrhålet typ 2-3m från vårt hus (som står på grusbädd på urberg) men borrfirmans försäkring gällde inte då så de borrade 4½m(?) från huset istället för att försäkringen skulle gälla så som jag uppfattade det, så borrfirman lär ha nån försäkring mot eventuella problem. I praktiken var var det inga vibrationer alls vad jag kände när jag var där å kollade in jobbet, hade troligen gått utmärkt att borra 2m från huset, så din granne behöver inte oroa sig.
Så sant. Jag tror dock att hon vill ha något dokumenterat eller liknande ”bevis”. Vi har ställt frågan till kommunen som förhoppningsvis går att vidarebefordra till henne.rickardg skrev:
När vi borrade för bergvärme var planen att ha borrhålet typ 2-3m från vårt hus (som står på grusbädd på urberg) men borrfirmans försäkring gällde inte då så de borrade 4½m(?) från huset istället för att försäkringen skulle gälla så som jag uppfattade det, så borrfirman lär ha nån försäkring mot eventuella problem. I praktiken var var det inga vibrationer alls vad jag kände när jag var där å kollade in jobbet, hade troligen gått utmärkt att borra 2m från huset, så din granne behöver inte oroa sig.
Vårt borrhål befinner sig 3,5 meter från vår egen källarvägg ca 20 m från två grannar, var inga problem. Det är ett relativt litet hål som borras, så om detta lilla hål skulle skapa någon form av erosion eller liknande så kan det inte ha någon stor spridning.
Jag håller med dig. Men du vet grannsämjanE Eld skrev:
Om jag kunde visa ett dokument som visar hur liten risk det är för hennes hus skulle hon nog bli gladare än min försäkran att forum-trådar tyder på att det är lugnt och mycket låg risk.
Be grannen vissa fakta på att det finns risker med att få en energibrunn 20+ meter från sitt hus, sen tar ni det därifrån.H H Nyström skrev:Hej, vi har påbörjat en ansökan för borrning av bergvärme och har pratat med våra grannar. En av grannarna vill få fakta om det finns risk för skador på hennes hus som ligger 21 meter från det tilltänkta borrhålet. I Normbrunn – 16 hittar jag inget om riskavstånd med avseende på vibrationer.
Tack på förhand.
Vi har villaområden här i bygden som ser ut som en schweizerost I berget full med borrhål å jag har då aldrig hört talas om skador på husen så jag skulle säga risken är minimal om inte obefintlig att grannhuset 20m bort ska få skador