5 489 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Började gräva hål för plintar, kom ner till berget...
Jag har börjat gräva hål för att gjuta plintar i, men kom ner till berget efter ca 30cm. Hur ska man göra då? Vilket av följande alternativ tror ni är bäst?
Alternativ 1:
1) Borra hål i berget och fästa stolpskor i hålen (dvs under jord).
2) Sätta fast stolpar i stolpskorna.
3) Ha någon form av plaströr runt stolparna.
Alternativ 2:
1) Borra hål i berget och sätta i armeringsjärn
3) Gjuta i ett formrör, så stolpskon kommer ovan mark.
Alternativ 3:
Andra förslag.
Alternativ 1:
1) Borra hål i berget och fästa stolpskor i hålen (dvs under jord).
2) Sätta fast stolpar i stolpskorna.
3) Ha någon form av plaströr runt stolparna.
Alternativ 2:
1) Borra hål i berget och sätta i armeringsjärn
3) Gjuta i ett formrör, så stolpskon kommer ovan mark.
Alternativ 3:
Andra förslag.
Vilken tur du har. Som att vinna på lotteri.
Jag kan inget annat än att hålla med de föregående talarna. Alternativ 2.
Lycka till.
Jag kan inget annat än att hålla med de föregående talarna. Alternativ 2.
Lycka till.
Alltid kul när man har tur
. Hur djupa/breda hål ska man borra för armeringsjärn?
Beror ju på vad du ska ställa där...
Blir det en altan eller ett parkeringshus?
Men för småsaker som altaner och friggebodar har du inga alls krafter att tala om (nu när vi pratar om betong + armering) så då räcker det säkert med 8mm armeringsjärn.
Jag dubbade fast ett LECA-block mot berghäll, till friggeboden.
Jag borrade 3 st 10mm hål, ca 5 cm djupa klippte av 3 st 10 cm bitar av 10mm armeringsjärn.
Satt dessa i hålen och klappade ner ett LECA-block på dessa armeringsstumpar, det behöver ju inte borras, lecan är så porös att det går att trycka in armeringen med försiktiga slag.
Att jag valde tre järn och 10mm beror på att jag dels inte vill att LECA-plinten ska kunna vrida sig eller nåt sånt, sen ger 10mm mindre (sido)trycklast på LECAn än 8mm.
Jag funderar på om du behöver säkra för lyftkrafter?
Beroende på vad du ska bygga och vindläge kan ju en del saker helt enkelt lyfta och blåsa iväg ifall det inte är förankrat. I så fall bör du kanske se till att åtminstone något av armeringsjärnen är förankrade. Kanske borra ett 16-20 mm hål och gjuta fast järnet med finbetong.
Blir det en altan eller ett parkeringshus?
Men för småsaker som altaner och friggebodar har du inga alls krafter att tala om (nu när vi pratar om betong + armering) så då räcker det säkert med 8mm armeringsjärn.
Jag dubbade fast ett LECA-block mot berghäll, till friggeboden.
Jag borrade 3 st 10mm hål, ca 5 cm djupa klippte av 3 st 10 cm bitar av 10mm armeringsjärn.
Satt dessa i hålen och klappade ner ett LECA-block på dessa armeringsstumpar, det behöver ju inte borras, lecan är så porös att det går att trycka in armeringen med försiktiga slag.
Att jag valde tre järn och 10mm beror på att jag dels inte vill att LECA-plinten ska kunna vrida sig eller nåt sånt, sen ger 10mm mindre (sido)trycklast på LECAn än 8mm.
Jag funderar på om du behöver säkra för lyftkrafter?
Beroende på vad du ska bygga och vindläge kan ju en del saker helt enkelt lyfta och blåsa iväg ifall det inte är förankrat. I så fall bör du kanske se till att åtminstone något av armeringsjärnen är förankrade. Kanske borra ett 16-20 mm hål och gjuta fast järnet med finbetong.
Klicka här för att svara