Vi har takspottar och kopplat till dessa en dimmer, ELKO GLE315. Idag hände något riktigt obehagligt. Jag stängde av spottarna genom att trycka på dimmern och spottarna slocknade. Efter en kort stund tände sig takspottarna för att sedan börja blinka. Jag gick som tur var fram till dimmern för att prova stänga av på nytt och såg då hur rök kom fram från dimmern. Jag bröt då huvudsäkringen till all el. Ingen snabbsäkring hade löst ut. Vad tror ni orsakade detta? Hur kommer det sig att säkringen inte löste ut? Några idéer?
 
F frökenfräken skrev:
Vi har takspottar och kopplat till dessa en dimmer, ELKO GLE315. Idag hände något riktigt obehagligt. Jag stängde av spottarna genom att trycka på dimmern och spottarna slocknade. Efter en kort stund tände sig takspottarna för att sedan börja blinka. Jag gick som tur var fram till dimmern för att prova stänga av på nytt och såg då hur rök kom fram från dimmern. Jag bröt då huvudsäkringen till all el. Ingen snabbsäkring hade löst ut. Vad tror ni orsakade detta? Hur kommer det sig att säkringen inte löste ut? Några idéer?
Läskigt😨
Har du snabbsäkringar?
Har du C10A så kan det ryka och värsta fall brinna innan säkringen löser ut beroende på lite vad som är anledningen till röken.
Bild på baksidan av dimmer och insidan på dosa. skulle vara kul att se.
Vad har du för lampor inkopplade. Sort och total effekt?
 
MBL19 MBL19 skrev:
Läskigt😨
Har du snabbsäkringar?
Har du C10A så kan det ryka och värsta fall brinna innan säkringen löser ut beroende på lite vad som är anledningen till röken.
Bild på baksidan av dimmer och insidan på dosa. skulle vara kul att se.
Vad har du för lampor inkopplade. Sort och total effekt?
Ja det var riktigt obehagligt. Tänkte på vad som hade kunnat hänt om jag slått av ljuset och lämnat huset i all hast 😨. Dessutom hann det lukta rejält med bränd plast.

Bild på baksidan av dimmer kan du få, insidan dosan är igentejpad just nu. Det syntes lite brunt inne i dosan och själva dimmerknappen var väldigt varm samt lite brun.
Baksidan av en ELKO dimmer 40-315VA på träyta, visar anslutningar och märkningar som 230V~ 50Hz, använd för halogenlampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lampor, 7 stycken, Halogen 35w (fr IKEA)
 
F frökenfräken skrev:
Ja det var riktigt obehagligt. Tänkte på vad som hade kunnat hänt om jag slått av ljuset och lämnat huset i all hast 😨. Dessutom hann det lukta rejält med bränd plast.

Bild på baksidan av dimmer kan du få, insidan dosan är igentejpad just nu. Det syntes lite brunt inne i dosan och själva dimmerknappen var väldigt varm samt lite brun.
[bild]

Lampor, 7 stycken, Halogen 35w (fr IKEA)
Har nog inte hänt så mycket, säkringen har säkert löst ut, men det kan kännas lite obehaglgt efteråt och tankarna snurrar en trappa upp.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Sådant är alltid obehagligt. Men risken att det skulle börja brinna "på riktigt" är är rätt låg. Det utförs grundliga tester vid utveckling av den typen av elektronik, just för att säkerställa det.

vad har du för typ av lampor inkopplade?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har nog inte hänt så mycket, säkringen har säkert löst ut,
Det kan man väl inte förutsätta? 10 A är mer än tillräckligt för att sätta eld på saker.
 
  • Gilla
J-banan
  • Laddar…
F frökenfräken skrev:
Vi har takspottar och kopplat till dessa en dimmer, ELKO GLE315. Idag hände något riktigt obehagligt. Jag stängde av spottarna genom att trycka på dimmern och spottarna slocknade. Efter en kort stund tände sig takspottarna för att sedan börja blinka. Jag gick som tur var fram till dimmern för att prova stänga av på nytt och såg då hur rök kom fram från dimmern. Jag bröt då huvudsäkringen till all el. Ingen snabbsäkring hade löst ut. Vad tror ni orsakade detta? Hur kommer det sig att säkringen inte löste ut? Några idéer?
Har du ingen jordfelsbrytare? Med snabb säkring antar jag du menar automatsäkring eller dvärgbrytare
 
Förmodligen är mekaniken i den inbyggda strömställaren sliten så lägena inte längre är distinkta.
Ena kontaktblecket fjädrade förmodligen tillbaka lite så det blev kontakt igen men med dåligt kontakttryck och varmgång/ljusbåge som följd.
Såna fel är svåra att skydda sig mot men är det kvalitetsgrejor så ska plasten vara självslocknande och förhoppningsvis dör ljusbågen ut när tillräckligt mycket material gått upp i rök.
Ev. kunde en dvärgbrytaren av den nya typen med inbyggt ljusbågsskydd ha detekterat felet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ovanligt fel. Kan ev. vara varmgång i den mekaniska brytaren som snaggeltooth är inne på.
En jordfelsbrytare lär inte lösa ut för detta fel.
Vissa modeller av dimmer har en lite glasrörssäkring som löser vid överbelastning. Det verkar som denna modell ej har det.

Du har relativt hög belastning på dimmern, kanske fundera på att gå ner lite i effekt eller gå över till LED.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
A
F frökenfräken skrev:
Vi har takspottar och kopplat till dessa en dimmer, ELKO GLE315. Idag hände något riktigt obehagligt. Jag stängde av spottarna genom att trycka på dimmern och spottarna slocknade. Efter en kort stund tände sig takspottarna för att sedan börja blinka. Jag gick som tur var fram till dimmern för att prova stänga av på nytt och såg då hur rök kom fram från dimmern. Jag bröt då huvudsäkringen till all el. Ingen snabbsäkring hade löst ut. Vad tror ni orsakade detta? Hur kommer det sig att säkringen inte löste ut? Några idéer?
Ett överströmsskydd som en säkring är frånkopplar överströmmar. En överström kan vara kortslutning som beror på ett fel eller överlast som inte beror på ett fel.

Det blir inte alltid en överström som skyddet kan frånkoppla. I detta fall kanske en ljusbåge i serie som nämns ovan ger ju en lägre än normal ström men hög värme.
 
Dimmern har ingen nolla och den är inte skyddsjordad. Det kan då inte uppstå någon felström i den, utan enbart belastningsström, som inte kan bli högre än vad anslutna lampor släpper igenom. Så ingen JFB eller säkring löser, inte ens en inbyggd säkring i dimmern.

Effekten i glappstället blir maximalt 1/4 av lampornas sammanlagda effekt. Det är tillräckligt för att det ska börja ryka, men det är ofta en bra bit kvar till brand.

Det påminner mig om debatten på 70-80-talet om TV-apparater som började "brinna", fast det gjorde de inte, de bara rykte och det var i de flesta fall ofarligt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
A
Man skriver i en kommentar i handbok 444 under bilaga 42A:

Det har utförts tester för att definiera gränsströmmen för när en första låga kan uppstå vid en seriell
ljusbåge. Dessa tester har vanligen visat att vid strömmar under 2,5 A är det osannolikt att en
ljusbåge skulle starta en brand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
S
MBL19 MBL19 skrev:
Läskigt😨
Har du snabbsäkringar?
Har du C10A så kan det ryka och värsta fall brinna innan säkringen löser ut beroende på lite vad som är anledningen till röken.
Bild på baksidan av dimmer och insidan på dosa. skulle vara kul att se.
Vad har du för lampor inkopplade. Sort och total effekt?
Nu snurrar det iväg helt här. Det spelar ingen roll vilken typ av säkringar du har, det här kan hända oavsett typ av säkring.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Ytterst otrevligt!
Men, oftast händer "ingenting" då allt material är späckat med flammskyddsmedel och säkringarna skyddar innan det går allt för illa.

Men, är det något som kan resultera i brand så är det ju just varmgång.
Jag var troligen den som sist stängde av en strömbrytare inne i ett lager på en industri som senare under kvällen brann ned. Brandutredningen kom fram till att det troligen var just varmgång på grund av slitna kontaktbleck i den utanpåliggande brytaren som var orsaken.
Installationen var gammal och som sagt utanpåliggande i en lokal som var långt från ren och hade ett rätt rejält lager av olja på det mesta.
Så troligen hade det lika gärna kunna resulterat i att det "bara" blev dålig lukt, smält brytare och en säkring som gått när folk började komma in på måndag morgon igen istället för en nedbränd fabrik.
 
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nu snurrar det iväg helt här. Det spelar ingen roll vilken typ av säkringar du har, det här kan hända oavsett typ av säkring.
Det är jag helt med på. Jag förstår att det kan tolkas på olika sätt om man vill snurra till det och kommentera sin tolkning. Jag skrev inte att det inte kan hända med andra säkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.