Hej!

Jag vill betala bygglovet så sent i byggprocessen som möjligt av olika skäl.. Min fråga är därför, om jag fått muntligt besked om att jag kommer få bygglov bara jag inkommer med några mindre justeringar hur sent kan jag då vänta med att skicka in kompletteringarna?

Låt oss säga att bygga tar 8 veckor, kan jag bygga under en vecka, sen skicka in papprena, få bygglovet klart byggvecka 4? (dvs jag har hunnit bygga hälften)

Eller kan jag få någon slags straffavgift då? Vad kan hända om jag börjar bygga utan bygglov men har ett bygglov tills dess att bygget är klart?

Det är inte tillåtet att börja bygga innan du har fått bygglov och startbesked. Om du gör det kan du både riskera att få betala en byggsanktionsavgift för olovlig byggnation och dessutom tvingas att riva byggnaden.
Med andra ord det låter inte så genomtänkt att bygga innan..;)

D09
Ett muntligt bygglov finns inte, först när du har startbeskedet så är det grönt.

Grannen åkte på straffavgifter efter ett uppstartsmöte, fick muntligt grönt ljus och startade. Sen fick han besök av en slump och cirkusen igång.
Han hade inte reflekterat över att startbeskedet/ bygglovet inte kom på posten. Något på ritningen skulle tydligen förtydligas men det såg kommunen efter mötet.

Kommunen insåg att dom brustit också och sökte själva om att kraftigt skriva ner straffavgifterna...

så muntliga saker ska man få på papper först... Vad händer om du bygger nu och så vill dom ändra på något du byggt in?

Försök lösa ditt bygglov och spara dig ev bekymmer, du verkar ju nästan ha fått det i hamn såvida du inte redan tjuvstartat och fått ågren 😉

• Gilla
Micro
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.