Vi skal bore en brønn for vannforsyning på hytta og i den forbindelse ser det ut som at jeg kan spare en masse penger på å montere pumpe selv. Har lest meg opp på emnet men har ikke 100% kontroll på alt så jeg håper noen her kan hjelpe?
Vi ser for oss en Grundfos SQ-pumpe, f.eks SQ 3-105 eller noe deromkring. Trenger mye vann da vi bl.a skal fylle en badestamp.
Vannet skal ikke legges inn i hytta, men termineres i en utvendig vannpost. Det er ikke innlagt strøm så vi trenger en løsning som ikke fryser når de blir kaldt. Vann blir tappet i bøtter/kanner og bært inn i hytta. Altså er det nødvendig at vannet trekker seg tilbake ned i røret når strømmen til pumpa slås av. Så vidt jeg skjønner er det integrert tilbakeslagsventil i SQ-pumpene, den vil vel hindre at vannet siger tilbake? Hvordan ordner vi i så fall dette?
Av utstyr ellers har jeg skjønt at vi trenger følgende:
- Pumpe
- Kobling mellom pumpe og PEM (Beulco?)
- 40mm PEM
- Gummikabel (tipper 3G4)
- Vanntett skjøtehylse for strømkabel (pumpe kommer med 1,5m fast kabel?)
- Sikkerhetswire (hvordan festes denne i toppen av brønnen?)
- Noe til å feste gummikabel til PEM-rør med
Det jeg er mest usikker på er hva som skal være på toppen av brønnen. Vi skal ha slangen rett opp, dvs. ikke noen enkeltadapter og vinkel. Brønnen står uansett nesten rett på fjell (kanskje 5-10cm grus over fjellet). Noe på toppen av brønnen må altså tette toppen mot regn, bære vekten av PEM-slangen og ha gjennomføring for strømkabel. Foresløpig har jeg funnet dette produktet:
http://www.rinkabyror.se/artikel/drankpumpslock-140-32r/?select=true
Vil det gjøre jobben? Jeg antar jeg da må ha to Beulco-koblinger til, 40mm PEM/R32 innv.? En over og en under lokket? Bildet ser ut til å være av variant med innvendig gjenger så jeg ble litt usikker. R25 blir vel litt spedt om man skal ha en liter i sekundet eller mer?
Noe annet jeg har glemt/oversett?
Lavest pris for pumper jeg har funnet er her:
http://www.vvstorget.se/djupbrunnspumpar-djupbrunnspumpar-grundfos-c-374_383_384.html?page=2&sort=2a
Andre tips mottas med takk