Hej,

Kan en bordssåg ersätta behovet av en gersåg?
Jag kommer att behöva såga dörrlister för att skapa snygga hörn men kommer också att behöva smala av listret genom att såga längs med långsidan. På så sätt får listret plats i det trånga hörnet jag har hemma.

Ja, en bordssåg ersätter en kap- och gersåg om man kan vinkla klingan på bordssågen..

Det man inte kan göra med en kap/ger är det som du själv är inne på — såga längre snitt som till exempel vid klyvning av ämnen, det vill säga såga utmed ämnets längd och fibrer.
Klyvning parallellt är alla bordssågar gjorda för med sina klyvanhåll; att klyva avsmalnande kräver oftast någon form av jigg. Kolla Youtube för info/inspiration.

Jag har både kap/gersåg och bordssåg men använder till 99,99% den senare ill allt.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
Ja, en bordssåg ersätter en kap- och gersåg om man kan vinkla klingan på bordssågen..

Det man inte kan göra med en kap/ger är det som du själv är inne på — såga längre snitt som till exempel vid klyvning av ämnen, det vill säga såga utmed ämnets längd och fibrer.
Klyvning parallellt är alla bordssågar gjorda för med sina klyvanhåll; att klyva avsmalnande kräver oftast någon form av jigg. Kolla Youtube för info/inspiration.

Jag har både kap/gersåg och bordssåg men använder till 99,99% den senare ill allt.

//Ronnie
Tack Ronnie! Uppskattar ditt svar.

Teoretiskt sätt ja, med rätt jiggar/kapslädar för såväl raka (90 grader) och gerkap.
Det krävs dock en rätt dyr bordssåg för att få bra precision.
Anhållen som följer med billigare bordssågar ger jag inte mycket för.

Skall du kapa lister mer än 1-1,5 meter långa blir det däremot mycket opraktiskt och klumpigt.

Jag skulle hellre arbeta med en kap-gerlåda i plast för en hundring och fintandad fogsvans.
Eller begagnad manuell gersåg, finns på blocket för kanske två hundra och ger mycket exakta snitt.

Något mindre, t.ex. en tavelram, skulle jag använda bordssågen för alla gånger.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Jag använder både och. Jag tycker att båda sågtyperna är standard om man bor i hus och har tänkt göra små renoveringar själv.
Du får helt ok gersåg och bordssåg för 3kkr vardera. Om du däremot ska köpa proffsgrejer så kostar bara en bordsåg 8kkr och beyond. Håll lite koll på blocket så får du säkert ännu bättre priser. Köp nya klingor så får du fina snitt.
Sorry att jag inte lyckades svara på din fråga.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Otroligt vad många aspekter det finns att tänka på...Tack för svaret!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag använder både och. Jag tycker att båda sågtyperna är standard om man bor i hus och har tänkt göra små renoveringar själv.
Du får helt ok gersåg och bordssåg för 3kkr vardera. Om du däremot ska köpa proffsgrejer så kostar bara en bordsåg 8kkr och beyond. Håll lite koll på blocket så får du säkert ännu bättre priser. Köp nya klingor så får du fina snitt.
Sorry att jag inte lyckades svara på din fråga.
Jag som tänkte mig köpa gersåg för 700 fr Jula m bord för 400 eller bara köpa bordssåg för 1500.. Hahaha...ja ja tack för svaret

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
K
Jag har båda, och skulle inte försöka mig på att såga snygga 45 graders snitt på bordssågen på dörrfoder som är längre än 1 meter. Dels behöver du mkt utrymme, men också att längre ämnen gör det hela väldigt stökigt och stor risk att snitten inte blir så snygga eller att de vandrar någon ynka mm så du får en glipa. Justersåg skulle kunna funka bättre, om man nu är ute efter en bordsågsliknande maskin. Men den är avsevärt dyrare och ändå inte helt rätt. Bästa är att använda rätt maskin till rätt tillämpning. Speciellt om man är nybörjare

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jag hade endast en bordssåg i nästan 10 år innan jag skaffade en kap/gersåg.

Kapsågen gör nog det mycket lättare att göra olika graders snitt på långa bräder. Oumbärlig då jag jobbade med fasaden till mitt förråd.

Jobbar man med korta bitar kan man ha kap-jiggar som går i spåret eller är monterade på glidbordet för att göra samma sak. Gör man jiggen bra kan den ge noggrannare resultat än kapsågen.

• Gilla
Amar Houssaini
  • Laddar…
Jag har många olika sorters sågar och elektrisk kapgersåg (den första såg jag skaffade efter fogsvans) är den minst använda. Inomhus till listning använder jag mycket hellre en manuell gersåg typ ”Nobex” och utomhus bygger jag hellre med cirkelsåg+vinkelanhåll.

K kniv skrev:
Jag har båda, och skulle inte försöka mig på att såga snygga 45 graders snitt på bordssågen på dörrfoder som är längre än 1 meter. Dels behöver du mkt utrymme, men också att längre ämnen gör det hela väldigt stökigt och stor risk att snitten inte blir så snygga eller att de vandrar någon ynka mm så du får en glipa. Justersåg skulle kunna funka bättre, om man nu är ute efter en bordsågsliknande maskin. Men den är avsevärt dyrare och ändå inte helt rätt. Bästa är att använda rätt maskin till rätt tillämpning. Speciellt om man är nybörjare
Tack för svar..av alla svar att döma så kan man ersätta gersågen för kapning av listhörn med en bordssåg.

nanowire nanowire skrev:
Jag har många olika sorters sågar och elektrisk kapgersåg (den första såg jag skaffade efter fogsvans) är den minst använda. Inomhus till listning använder jag mycket hellre en manuell gersåg typ ”Nobex” och utomhus bygger jag hellre med cirkelsåg+vinkelanhåll.
Tack Nanowire! Men får du exakta snitt med en sån manuell geringslåda?

C
Amar Houssaini Amar Houssaini skrev:
Men får du exakta snitt med en sån manuell geringslåda?
Har också en gersåg av "Nobex-typ" (fast en i princip identisk Kinakopia) som varit oumbärlig under många år. Det är ingen geringslåda, utan fungerar enligt samma princip som en elektrisk gersåg, fast med en styrd handsåg istället för cirkelsågen.

Sågstyrningen har ett visst glapp, så den ger inte samma perfekta snitt som en bra elektrisk gersåg, med fullt tillräckligt för byggsnickerier enligt min åsikt. Jag stör mig mer på de flimsiga tvingarna än på precisionen.

Betydligt bättre än en bordssåg iallafall, skulle aldrig drömma om att försöka gera > 2m långa dörrfoder på bordssågen.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Tack för svar...ser att jula har elektrisk gersåg för 700 kr...Så den är nu beställd.

K
Amar Houssaini Amar Houssaini skrev:
Tack för svar..av alla svar att döma så kan man ersätta gersågen för kapning av listhörn med en bordssåg.
Nja. Möjligt att få tillräckligt bra resultat, ja. Men att fullt ersätta, nej imo.

Alla foder över en meter kommer vara jobbiga att arbeta med och inte minst riskabala. Har man inte använt en bordssåg innan så tycker jag definitivt inte att det är den första operationen man ska utföra! Otroligt snabbt till olycka på bordssåg för en oerfaren nybörjare.

• Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.