Jag har haft både en Dewalt 745 som motorn brann på efter cirka 6-7 år. Hade använts ganska lite men stått i kall lokal så kanske mådde den inte bra av det i längden.
När den skulle ersättas blev jag snål (pga det begränsade antalet timmar på Dewalten) och slog till på den från Pela, köpte den på verktygsboden i augusti 2023. Kostade då 3000kr vilket jag har för mig var mindre än hälften av Dewalten jag kikade på.
Dewalten var ju lite bättre på allt, men det är verkligen ingen enorm skillnad i användandet och för mig som har sågen stå i snickarboden o sågar nån grej i månaden på sin höjd så tycker jag fortfarande Pelan är rätt. Dewalten kändes roligare att använda o gick kanske lite enklare att justera in vinklar m.m. utan att mäta med vinkelhake/anslag. Marginell skillnad men sågar man mycket spelat det ju såklart roll. Pelan är också hemsk att flytta pga kass ställning jämfört med Dewalten men det har jag gjort en gång på åren jag haft den 😀
Mjukstart vore trevligt men spelar ju ärligt talat ingen större roll. Jag har gjort en ny platta o släde m.m. men det behövdes ju till Dewalten också, även om originalen va lite mindre rappliga där.
Skalan är väl som den är för att ta in klingans tjocklek från olika sidor?
När den skulle ersättas blev jag snål (pga det begränsade antalet timmar på Dewalten) och slog till på den från Pela, köpte den på verktygsboden i augusti 2023. Kostade då 3000kr vilket jag har för mig var mindre än hälften av Dewalten jag kikade på.
Dewalten var ju lite bättre på allt, men det är verkligen ingen enorm skillnad i användandet och för mig som har sågen stå i snickarboden o sågar nån grej i månaden på sin höjd så tycker jag fortfarande Pelan är rätt. Dewalten kändes roligare att använda o gick kanske lite enklare att justera in vinklar m.m. utan att mäta med vinkelhake/anslag. Marginell skillnad men sågar man mycket spelat det ju såklart roll. Pelan är också hemsk att flytta pga kass ställning jämfört med Dewalten men det har jag gjort en gång på åren jag haft den 😀
Mjukstart vore trevligt men spelar ju ärligt talat ingen större roll. Jag har gjort en ny platta o släde m.m. men det behövdes ju till Dewalten också, även om originalen va lite mindre rappliga där.
Skalan är väl som den är för att ta in klingans tjocklek från olika sidor?
Jag har nu två trasiga Bosch GTS 10, den senare XC. Den äldre har bränd motor, har förhoppningar om att byta motor på den en vacker dag och ha på landet. Den nyare vill jag verkligen laga, har byggt om den mycket, och hoppas det kan vara ngt enkelt så som mjukstarten.
Men om inte det går kommer jag vara mycket tveksam till att skaffa en bosch bordssåg igen..
Men om inte det går kommer jag vara mycket tveksam till att skaffa en bosch bordssåg igen..
”Brännt barn skyr elden” 🔥nanowire skrev:
Jag har nu två trasiga Bosch GTS 10, den senare XC. Den äldre har bränd motor, har förhoppningar om att byta motor på den en vacker dag och ha på landet. Den nyare vill jag verkligen laga, har byggt om den mycket, och hoppas det kan vara ngt enkelt så som mjukstarten.
Vi körde sönder en sådan på ett bygge där jag arbetade. Med användning som varje riktig byggcirkel med en ordentlig trefasmotor skulle ha klarat.nanowire skrev:
Snäckväxeln havererade.
Jag hade missat denna tråden.. Så köpte också en Pela nu, jävlar vilket rövigt stycke redskap det är!K kniv skrev:
Förutom allt ovan nämnt och hur instabil hela konstruktionen är så klarar den inte av att klyva i 90grader, spelar ingen roll hur mycket man justerar eller stramar åt skruvarna - när man startar sågen så vibrerar klingan sakta omkull och ger ett skevt snitt..
Svar från proffsmagasinet.se:
"Det är ingen proffsåg för finsnickeri - önskar dig en fin dag"
Hade rimligt låga förväntningar -och den kanske duger om man skiter fullständigt i resultatet.
Med någon typ av "resan är målet policy"
Men tyvärr har jag inte nått det stadiet av inre frid och närvaro än, så jag blev besviken..
Tråkigt att du får samma dåliga upplevelse av produkten. Men den är verkligen inte bra. Och du verkar även fått samma extremt taskiga attityd från kundtjänst.
Ett problem jag hade i reklamationen var att jag skulle behöva betala returfrakten samt ordna fram en EU pall för att skicka den på. Trots att dom själva inte skickade den på pall så var det den frakten som dom bokade för reklamationen och tvärvägrade ändra eller ens erkänna att dom gjort något fel/inkonsekvent (att dom själva inte skickade den på pall).
Ett problem jag hade i reklamationen var att jag skulle behöva betala returfrakten samt ordna fram en EU pall för att skicka den på. Trots att dom själva inte skickade den på pall så var det den frakten som dom bokade för reklamationen och tvärvägrade ändra eller ens erkänna att dom gjort något fel/inkonsekvent (att dom själva inte skickade den på pall).
Ha ha, ni måste pratat med samma medarbetare som mig. De vägrade leverera en pryl trots att de hade skickat en leveransbekräftelse och tagit mina pengar och när de blev ertappade med att ljuga mig rakt upp i ansiktet om att det var leverantörens fel var responsen att det skiter de i, vi kommer inte att leverera, punkt slut. Trots att de är generalagent.K kniv skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 552 inlägg
Pela förknippar jag med Verktygsboden. Det står på deras sida att Pela är deras eget varumärke.
Hur kom Proffsmagasinet in i bilden? Är dom verkligen generalagent för Pela?
Edit:
https://verktygsboden.se/varumarken/pela
Hur kom Proffsmagasinet in i bilden? Är dom verkligen generalagent för Pela?
Edit:
https://verktygsboden.se/varumarken/pela
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
https://www.proffsmagasinet.se/mask...537660-bordcirkelsag-med-stativ-1800w-3126991Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 552 inlägg
Jo jag ser att dom säljer den.
Men jag rekommenderar att man handlar av Verktygsboden istället om man ska ha Pela. Dom har jag aldrig haft några problem med.
Men jag rekommenderar att man handlar av Verktygsboden istället om man ska ha Pela. Dom har jag aldrig haft några problem med.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 552 inlägg
Verktygsboden och Proffsmagasinet ägs av Ahlsell via Digital Venture Group AB.Stefan Bengtsson skrev:
Jag gissar att de delar lager och produkter då det ofta är slut på samma sak på båda ställena samtidigt...