C C.Lundin skrev:
Har aldrig använt Dewalts sågar. Men vissa märken och modeller går ju "för långt" när de ska ställas in, förbi sista graderingen. Fortfarande fruktansvärt dåligt gjort. Men det kanske inte är tänkt att man ska kunna kapa i de graderna du har den i på bilderna?
Bara en första tanke som inte alls behöver stämma..
Nä, den är på 45° på bilden, och det ska det klara. Har mailat butiken, antingen kan man kalibrera det, eller är det väl ett måndagsexemplar... Får se på måndag.

Det ser ut som sågen är vinklad(roterad alltså), är den inställd på 90' kapsnitt?

Sidan 91 i manualen "Inställning av geringsvinkeln vid geringssågfunktion (fig. A1, A2 & H)" tar upp nåt som kanske kan vara till hjälp. Står ju nåt om justermöjligheter där.

Hoppas det löser sig! (y)

Eftersom det är Black&Decker som äger De Walt, är det väl väntat.

Så här gjorde jag med en billig bordssåg från Biltema, som led av samma sjuka. Tog bort skyddet och kapade kniven ca: 2 mm. under klingans högsta uppstick, skyddet monterade jag på stativet till en gammal skrivbordslampa.

Sitter klingan monterad helt i läge? Ser lite som att klingan sitter snett i förhållande till uttaget i bordet.

Edit:eller inte när jag kollar noga.

Har du ställt bordet rätt? Den bilden jag ser då har du vinklat klingan för gering underifrån, Tror den endast skall användas med sågen vänd som kap & gersåg medans bilden visar sågen som klyvsåg,
Den här sågen väner du bordet så att den blir antingen kap & ger eller klyv.
Så ställ klingan rakt i förhållande till bordet blir det säkert bra.

Jag ställer inte mig och filar till en splitter ny 10 kkr såg, den ska banne mig funka. En annan sak om jag köpt 3kkr på Biltema.

Sången är i kap-lägre, bilden är tagen underifrån. Den är också i 90°, vill man både gera och ha vinkel i sidled fanns det en max, typ 30° i varje ledd. Jag har läst i manualen 3 sätt att kalibrera sågen, men ingen av dem kan justera här. Om jag ser rätt så är detta inget som hållt att justera. Sågen är svetsad fast på brickan som roterar när man ändrar vinkel, så vrudningen spelar inte någon roll.

Kan du ta några till foton, rättvänd med klingan nersänkt mm.

Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Jag ställer inte mig och filar till en splitter ny 10 kkr såg, den ska banne mig funka. En annan sak om jag köpt 3kkr på Biltema.

Sången är i kap-lägre, bilden är tagen underifrån. Den är också i 90°, vill man både gera och ha vinkel i sidled fanns det en max, typ 30° i varje ledd. Jag har läst i manualen 3 sätt att kalibrera sågen, men ingen av dem kan justera här. Om jag ser rätt så är detta inget som hållt att justera. Sågen är svetsad fast på brickan som roterar när man ändrar vinkel, så vrudningen spelar inte någon roll.

Håller helt med dig. Sågen SKA funka. I mitt fall med Biltemasågen, var det så att jag fick den gratis av en granne som ledsnat på den av samma orsaker du nämnde, då tyckte jag det kunde vara värt att modifiera den så att den gick att använda.

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Jag har urmodellen för den sågen då heter den Elu TGS 71.
Ja jag vet att om man söker på TGS 71 så kommer ingenting upp på skärmen utom TGS 171.
Den har använts flitigt genom åren (köpte den ny på slutet på 70 talet eller början av 80 talet.
Det enda som behövt bytas är strömbrytaren vilken fick köpas i Tyskland-
För övrigt så har den varit med och producerat bokhyllor byråer samt lite annat smått & gott.
Har dessutom använt den att såga lite ved med inte alltför grov då det är den för klen till.
Jag har den fortfarande i gång emellanåt, fungerar bra. Glöm inte smörja vridplattan ibland, kanske annat materiel i den idag så det inte behövs. Bokhyllan gjordes i lammelträ inte MDF och inte i spånskiva.

Glömde tilläga klyvkniv var standard på den sågen.

Jag har en Scheppach bordssåg från Jula för 1600 kr.. :) Behöver alltså inte ens kosta 3 kkr på Biltema menar jag.. Bland de saker som jag har tagit bort så är det klyvkniven. Känns som den alltid är i vägen. Tyvärr.

Men jävlar vad bra det är med bordssåg! Den har gått varm här hemma. Älskar den. Använde den senast igår när jag inte orkade dra fram handöverfräsen för att göra en nedsänkning på ett ljusbord jag tillverkat till barnen. Ställde istället in höjd på sågklinkan och sidostödet som för att bestämma hur stort och djupt "frässpåret" skulle bli.

Men det är väl också den farligaste sågen i arsenalen! Var försiktig! Och ha mkt nöje!

• Gilla
Wesjon
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Bland de saker som jag har tagit bort så är det klyvkniven. Känns som den alltid är i vägen. Tyvärr.

Men jävlar vad bra det är med bordssåg! Den har gått varm här hemma. Älskar den. Använde den senast igår när jag inte orkade dra fram handöverfräsen för att göra en nedsänkning på ett ljusbord jag tillverkat till barnen. Ställde istället in höjd på sågklinkan och sidostödet som för att bestämma hur stort och djupt "frässpåret" skulle bli.

Men det är väl också den farligaste sågen i arsenalen! Var försiktig! Och ha mkt nöje!
Bätte än att ta bort den helt är att modifiera den så den slutar någon mm under klingans höjd. Då kan du spåra utan att ta bort kniven.

• Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kan du ta några till foton, rättvänd med klingan nersänkt mm.
Jag hade hoppats att Dewalt eller försäljaren hade svarat innan jag gjorde nästa post, får väl ta och ringa dem imorgon, eller bara ta en eftermiddag och köra till Malmö med den.

Så här ser den ut framifrån, inte helt enkelt att se...

• Framifrån visning av en Dewalt såg med fokus på vinkelförinställningen och basplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag hade hoppats att Dewalt eller försäljaren hade svarat innan jag gjorde nästa post, får väl ta och ringa dem imorgon, eller bara ta en eftermiddag och köra till Malmö med den.

Så här ser den ut framifrån, inte helt enkelt att se...
Och hur ser det ut om du lutar upp klingan lodrätt o sänker ner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.