55 962 läst ·
79 svar
56k läst
79 svar
Bordssåg AEG TS 250 K?
Jag har googlat fram en recension av sågen. Håll till godo!
http://jyx.github.io/blog/2015/03/11/aeg-ts-250-k-table-saw/
http://jyx.github.io/blog/2015/03/11/aeg-ts-250-k-table-saw/
Hej JYX
Välkommen till Byggahus.se till att börja med!
Stort tack för en grundlig och bra recension av AEG:s bordssåg särskilt intressant eftersom jag ser den som ett (budget)alternativ till Bosch GTS 10 som jag är sugen på. Förutom ett antal design- och konstruktionslösningar skiljer det ju också några tusenlappar mellan dem, dessvärre...
Men till det jag egentligen tänker på: du skriver i recensionen att spåren i sågbordet inte är parallella till sågklingan. Mark Spagnulo (aka The Woodwhisperer) har gjort Youtubevideor med titeln "Setting up your tablesaw" eller liknande; där han hävdar att de flesta bordsågars skivor sitter med (oftast) fyra skruvar i kabinettet och menar att man kan lossa tre helt och den fjärde delvis och genom att vrida bordsskivan ställa spåren parallellt med sågklingan och dra fast skruvarna igen. Verkar enligt honom vara standardförfarande.
Det här förutsätter ju att hålen för fästskruvarna medger justeringar, men det kanske går att åstadkomma själv. Jag undrar om det är en möjlig lösning på AEG:n?
//Ronnie
Stort tack för en grundlig och bra recension av AEG:s bordssåg särskilt intressant eftersom jag ser den som ett (budget)alternativ till Bosch GTS 10 som jag är sugen på. Förutom ett antal design- och konstruktionslösningar skiljer det ju också några tusenlappar mellan dem, dessvärre...
Men till det jag egentligen tänker på: du skriver i recensionen att spåren i sågbordet inte är parallella till sågklingan. Mark Spagnulo (aka The Woodwhisperer) har gjort Youtubevideor med titeln "Setting up your tablesaw" eller liknande; där han hävdar att de flesta bordsågars skivor sitter med (oftast) fyra skruvar i kabinettet och menar att man kan lossa tre helt och den fjärde delvis och genom att vrida bordsskivan ställa spåren parallellt med sågklingan och dra fast skruvarna igen. Verkar enligt honom vara standardförfarande.
Det här förutsätter ju att hålen för fästskruvarna medger justeringar, men det kanske går att åstadkomma själv. Jag undrar om det är en möjlig lösning på AEG:n?
//Ronnie
Hej Ronnie, Tack och kul att du gillade recensionen. Som jag skrev, skulle jag köpt en ny såg idag, så hade jag inte köpt AEGn, främsta orsaken är spåren. De andra sakerna är väl egentligen bara petitesser (och i övrigt känns ju sågen välbyggd).Pysslarn skrev:Hej JYX
Jag gick ut och tittade på sågen och det är inte lätt att se om det är möjligt eller ej. Precis som du säger, så ser det ut som att det sitter fyra bultar som skruvas upp i aluminiumbordet. Jag tror att det är möjligt att lossa skruvarna och vrida på bordskivan något. Dock misstänker jag att det kräver lite nedmontering av vissa delar av sågen alternativt små händer, då dessa bultar sitter i hörnorna inuti själv plasthuset om du är med på vad jag menar. En annan sak som jag upptäckte så sent som igårkväll är att sågklingan inte verkar vara helt plan. Jag tog en sån där "dial indicator", satte den mot sågklingan och på ett varv slog klingan ca 0.4mm, vilket är rätt mycket tycker jag. Detta kan också vara boven i dramat med parallella spåren (jag kommer uppdaterar min recesion med denna information). Jag har idag beställt en ny sågklinga, en Bosch Expert 60T, vilken nog anses som en kvalitetsklinga. Det skall bli intressant att se om det blir bättre med den monterad. Jag kan återkomma i denna tråd när den väl blivit monterad och berätta om det blev någon skillnad.Pysslarn skrev:
// Joakim
Om du har ett Bauhaus i närheten så kan det löna sig att kolla där då dom kör lokala kampanjer. Jag köpte min för 3995. Dock va jag inte nöjd för 5 öre till och med varuhuschefen på Bauhaus hittade oxå saker att anmärka på när jag fick skicka den nya sågen på service. Den kom tillbaka med ett utlåtande om att sågen va ok. Så jag fick lämna tillbaka.
Ryobi har en såg som är IDENTISK med AEGn. Bara färgen som skiljer sig.
Denna sälja just nu a KRauta för 3495.-
Jag sålde min beggad häromdagen. Robust såg och ok för grovjobb, men finlir vetesjutton.
Nu blir det en Bosch istället
Denna sälja just nu a KRauta för 3495.-
Jag sålde min beggad häromdagen. Robust såg och ok för grovjobb, men finlir vetesjutton.
Nu blir det en Bosch istället
Har funderat hela dagen på bordsåg och har nu bestämt mig för att beställa från K-Rauta (Ryobi ETS1825). Enda som skulle kuna hindra mig är i fall Atikas variant på Hornbach skulle verka "bättre". Får ta mig en titt idag 
Jag hann inte använda den särskilt mycket innan jag tröttnade. Den kändes bara allmänt tung och trög.
Lite som att jämföra en jänkare med en BMW typ. Den var rejäl och tydligt byggd för bygg och inte för (fin-) snickeri som jag tänkte ha den till. Dessutom lät den väldigt mycket.
Köpte en GTS 10 XC istället och den är mycket bättre. Jag är total nybörjare och nu kommer det iaf inte vara sågen som begränsar mig på ett bra tag känns det som.
Lite som att jämföra en jänkare med en BMW typ. Den var rejäl och tydligt byggd för bygg och inte för (fin-) snickeri som jag tänkte ha den till. Dessutom lät den väldigt mycket.
Köpte en GTS 10 XC istället och den är mycket bättre. Jag är total nybörjare och nu kommer det iaf inte vara sågen som begränsar mig på ett bra tag känns det som.
Tror ditt omdöme kan stämma. Ordentlig och kraftig men litet slarvig. Samtidigt är ju en blå Bosch upp emot dubbla priset så högre precision hade jag ju förväntat mig 
Från början ville jag nog främst ha ett sågbord i verkstaden av praktiska skäl men nu börjar jag väl bli litet av en snobb. Får se vad som händer.
Från början ville jag nog främst ha ett sågbord i verkstaden av praktiska skäl men nu börjar jag väl bli litet av en snobb. Får se vad som händer.
Är det precision du är ute efter så är Blå Bosch (GTS 10 XC) fel såg.Lime113 skrev:Tror ditt omdöme kan stämma. Ordentlig och kraftig men litet slarvig. Samtidigt är ju en blå Bosch upp emot dubbla priset så högre precision hade jag ju förväntat mig
Tyvärr provocerar forumet till sådana här tankar. Från början var jag ute efter ett bord med en klinga. Nu sitter jag och skulle vilja ha något med mm-precision.
Familjen har en extra kap- och gersåg som jag tar över. Har även en Ryobi cirkelsåg (one+) och köpte en sänksåg (festoolkopia) med linjal igår. Så visst klyvdelen kan bli litet knepig men annars fixar jag det mesta. Men tillbaka till min poäng: Man blir lätt litet snobb på det här forumet även om jag vet att man kan svära sig blå när lågbudget-prylarna börjar strula.
Oavsett tack för infon om Ryobibordssågen (Y)
Familjen har en extra kap- och gersåg som jag tar över. Har även en Ryobi cirkelsåg (one+) och köpte en sänksåg (festoolkopia) med linjal igår. Så visst klyvdelen kan bli litet knepig men annars fixar jag det mesta. Men tillbaka till min poäng: Man blir lätt litet snobb på det här forumet även om jag vet att man kan svära sig blå när lågbudget-prylarna börjar strula.
Oavsett tack för infon om Ryobibordssågen (Y)
Jag tänkte lite lika dant..... visst klarar man sig utan bordssåg om man har en vanlig cirkelsåg, men allt blir så jobbigt. Jobbigt=trist.
Själv brukar jag köpa jula-crap. Vissa av de maskinerna används mer (skruvdragare tex) och vissa mindre (vinkelkap tex). Sen om man nu lyckas köra sönder en julamaskin så ersätter jag den med något riktigt bra istället. Just nu är det skruvdragare och borrhammare som "uppgraderats" till dyrare maskiner.
Tillbaka till bordssågen. Det sved att dega ut 7500 för Boschen, men den är alltid där, bara ett knapptryck bort. Används flitigt. Det är ingen precisionsmaskin, jag vet, men den känns bra mycket trevligare att jobba med än Ryobin jag hade tidigare.
Sånt man använder ofta kan gott få kosta lite mer, annars retar man sig bara på det i längden.
Själv brukar jag köpa jula-crap. Vissa av de maskinerna används mer (skruvdragare tex) och vissa mindre (vinkelkap tex). Sen om man nu lyckas köra sönder en julamaskin så ersätter jag den med något riktigt bra istället. Just nu är det skruvdragare och borrhammare som "uppgraderats" till dyrare maskiner.
Tillbaka till bordssågen. Det sved att dega ut 7500 för Boschen, men den är alltid där, bara ett knapptryck bort. Används flitigt. Det är ingen precisionsmaskin, jag vet, men den känns bra mycket trevligare att jobba med än Ryobin jag hade tidigare.
Sånt man använder ofta kan gott få kosta lite mer, annars retar man sig bara på det i längden.