Ola C Ola C skrev:
Inca gjorde fantastiska mindre maskiner för snickeri men just deras små bordsågar hade jag undvikit eftersom klingan inte går att luta (man lutar istället bordet vilket inte är någon höjdare).
Och incan höjer och sänker bordet, så ska man såga större skivor är det ett meck för man kan inte bygga in sågen utan får ha externa stöd.

T
Der verkar som att en dewalt 7492 inte blir fel;
* 254mm klinga - klarar den det? -ser mest 250mm men gissar det är samma
* bra funktion att hålla anlslaget parallellt
* 19mm spår att köpa tillbehör eller bygga egen släde

Borde funka bra till mitt hobbysnickeri inför pensionen..
Jag behöver inte spara pengar här och där så ltea begagnat tänkte jag inte - blir en 7492 ett bra köp för att snickra bikupor, potatislådor och annat man vill såhär när åldern kommer..
Bygga en släda med 19mm borde inte vara problem med denna Dealt7492 eller har jag fel?

K
T turbo100 skrev:
Der verkar som att en dewalt 7492 inte blir fel;
* 254mm klinga - klarar den det? -ser mest 250mm men gissar det är samma
* bra funktion att hålla anlslaget parallellt
* 19mm spår att köpa tillbehör eller bygga egen släde

Borde funka bra till mitt hobbysnickeri inför pensionen..
Jag behöver inte spara pengar här och där så ltea begagnat tänkte jag inte - blir en 7492 ett bra köp för att snickra bikupor, potatislådor och annat man vill såhär när åldern kommer..
Bygga en släda med 19mm borde inte vara problem med denna Dealt7492 eller har jag fel?
Låter som du har ungefär samma behov som jag och för mig har den fungerat ypperligt. Är det något jag har lite klagomål på är väl att det ibland kan vara lite meck att få till exakt rätt vinkel när man ska vinkla sågbladet. Men med två händer och ingen stress funkar det bra

T
K kniv skrev:
Låter som du har ungefär samma behov som jag och för mig har den fungerat ypperligt. Är det något jag har lite klagomål på är väl att det ibland kan vara lite meck att få till exakt rätt vinkel när man ska vinkla sågbladet. Men med två händer och ingen stress funkar det bra
Hej,
Jag börjar komma till beslut och dewalt 7492 verkar vara perfekt.
Jag skulle dock vilja ha ett "dado-blad" av någon sort så jag enkelt kan såga ut fingerjoints, kanske på 10mm eller liknande - finnsde till denna Dewalt 7492?
- läste att dado inte var lagligt i EU men en 10mm klinga måste väl finnas så man kan bygga en enkel jigg..)
(kommer nog uppgradera med aftermarket vinkelanhåll när det behövs men det verkar finnas massor eftersom Dewalt 7492 har standardbredd på spåren..)

T
T turbo100 skrev:
Hej,
Jag börjar komma till beslut och dewalt 7492 verkar vara perfekt.
Jag skulle dock vilja ha ett "dado-blad" av någon sort så jag enkelt kan såga ut fingerjoints, kanske på 10mm eller liknande - finnsde till denna Dewalt 7492?
- läste att dado inte var lagligt i EU men en 10mm klinga måste väl finnas så man kan bygga en enkel jigg..)
(kommer nog uppgradera med aftermarket vinkelanhåll när det behövs men det verkar finnas massor eftersom Dewalt 7492 har standardbredd på spåren..)
Hittade en anna review som sa att 254mm dado funkar inte på denna såg för den hade en 250mm klinga..
kolla vid 2:40 nånstans..
betder det att amerikans 10" och 250mm är olika standard? - jag trodde i min enfald det var samma men man slarvade med millietrarna...
Kan nån ge inout vore det toppen!

T turbo100 skrev:
Hittade en anna review som sa att 254mm dado funkar inte på denna såg för den hade en 250mm klinga..
[media] kolla vid 2:40 nånstans..
betder det att amerikans 10" och 250mm är olika standard? - jag trodde i min enfald det var samma men man slarvade med millietrarna...
Kan nån ge inout vore det toppen!
Fast det var väl inte dado utan en vanlig klinga av märke diablo.
Med det sagt har jag också för mig att stackningsbara klingor inte fungerar på dessa sågar men minns inte skälet. Tror dock inte det var 254 vs 250.

P
Kan du tyska så har denne Schweizare gjort ett antal vettiga videos om dwe7492 som är värda att se, finns även en om dado till den.

T
Hur gör jag bäst 8-10mmm mm finger joints med denna såg?
Dado verkar inte funka..

K
T turbo100 skrev:
Dado verkar inte funka..
Beroende på längden på plankan borde det lätt kunna göras med en kapsläde.
Kolla på Tamar 3x3 på youtube, hon har extremt många bra små tips och tricks.
https://m.youtube.com/c/3x3CustomTamar

K kniv skrev:
Jag har en 7485 och samma problem. Skulle vara skönt med någon form av finjustering. För mitt amatörsnickeri tycker jag den funkar fint med en finare klinga. Jag har funderat på en notklinga istället för dado, med kanske bara 4-6 mm men går ju använda till sammanfogningar om man kör två gånger.

Mitt paralellanslag var buckligt från fabrik, och ersättningen jag fick var skevt på den delen som man viker ut för att klyva stora skivor. Med båda delarna kunde jag ju få ett "helt" men det kan ju vara bra att granska lite extra, verkar vara lite problem med kvalitetskontrollen där.

Redigerat:
T turbo100 skrev:
Dado verkar inte funka..
Finns massvis med boxjointjiggar som kör med standardklinga. Dado kan va behändigt när man trimmat in det men det är en del pill. Jag skulle nog våga påstå att min superjigg är den bästa "standardklingaboxjointjiggen" som finns. Kan enkelt göra boxjoints på alla millimetertal bredare än klingan (även om jag säger bara jämna mm i del 1) och inställningstiden är minimal.

Nu tänker väl jag kanske inte att du bygger denna jigg imorron, mer som tips o inspiration att dado inte är nödvändigt på något vis.

• Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Finns massvis med boxjointjiggar som kör med standardklinga. Dado kan va behändigt när man trimmat in det men det är en del pill. Jag skulle nog våga påstå att min superjigg är den bästa "standardklingaboxjointjiggen" som finns. Kan enkelt göra boxjoints på alla millimetertal bredare än klingan (även om jag säger bara jämna mm i del 1) och inställningstiden är minimal.

Nu tänker väl jag kanske inte att du bygger denna jigg imorron, mer som tips o inspiration att dado inte är nödvändigt på något vis.

[media]
”En makalös manick”

”Jo, alltså strömmen kommer in igenom hålet där
Och går sen vidare i verket fram till motorn här
Som får driva den här cykelpumpens pistong
Som sen nu blåser på propellern så propellern går igång
Den går hit, den går dit, den går runt en liten bit
Den startar på ett kick, det är en makalös manick
Jo propellern driver runt ett litet aggregat…………….” :love:

• Gilla
Chentin
  • Laddar…
P
Du får väl skruva ur muttern på axeln så långt du vågar sen mäta mellanrummet bara så ser du ju hur många blad du kan klämma in där sen.

Edit: Tänkte inte på att du inte hade en än... :)

P
T turbo100 skrev:
Dado verkar inte funka..
Jag har en 2.3mm tjock klinga på sågen DWE7492 nu och det är ca 15mm gängor kvar på axeln som sticker ut så nog kan man ha en dado stack på den ifall man nu tvunget vill, kikade du inte på herr Zehnders videos som jag länkade till?

Jag köpte en kerfmaker istället, så himla mycket dados kommer jag nog inte behöva göra, funderade tidigare på DW7670 8" Dado stack när Amazon hade den för 1620kr i höstas men lät bli. Du måste även byta ut plattan runt sågbladet till DWE7402DI eller tillverka en egen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.