Hej,

Jag har precis släppt ut kakelkillen med ett påskrivet besiktningsprotokoll. Jag är helt okunnig i ämnet badrumsrenoveringar.

I vårt badrum har vi vita (med undantag för en bård och lite sånt) plattor och svart fog. Kakelkillen lade en svart cementfog överallt och tycks ha kompletterat detta genom att täcka över i hörnen med något slags silikon.

Det jag ojar mig över är att den svarta cementfogen färgar av sig om man drar fingertopparna över den. Jag är rädd att vi kommer att dra runt svart damm från fogarna med våra nyduschade fötter... Dessutom syns det väldigt tydligt mot det vita kaklet. Det är ganska breda fogar, vilket ger en lite speciellt men bra look, så länge det är rent...

Även om jag har signerat besiktningsprotokollet så har firman en hel del jobb kvar att göra hos mig (bl.a. ett till badrum). Borde jag bråka med dem över detta? Kan fogen härda till sig över ett par dagar?

Tacksam för tips!

Hej,

Har endast erfarenhet från betongskivor som är färgade. De färgar av sig fruktansvärt första dagarna. Sedan när det torkat helt så är det längre inget problem.

• Gilla
yardbeat
  • Laddar…
När fogade han?
Vet du vilken fog, märke?

Tar nåt dygn innan fogen är helt genomhärdad skulle jag tro.
Inga uppmaningar om att vattna fogen?

Spännande då! Även silikonet är fortfarande helt klibbigt, så jag antar att förutsättningarna för tork inte är de bästa. Dock: det mesta av fogen lades faktiskt före helgen...

Osäker på vilken fog som användes. De hade stora säckar med LIP här först men när de skulle lägga fogen i badrummet såg jag typ fyrkantig hink som det stod designfog på.

Om man drar med fingertoppen längs med fogen, 10-15 cm, så får man en gråsvart fläck på fingret. Är det normalt eller har något gått snett? Fogen har alltså haft hela helgen på sig till att torka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.