97 114 läst ·
256 svar
97k läst
256 svar
Borde jag köpa tomten bredvid min?
Jadu Arne,A ArneTW skrev:
Ditt resonemang hade säkert fungerat i en tillväxtort med begränsade utvecklingsområden, men när det är frågan om en ort med tomtpriser på 200 tkr och där ett hus på andrahandsmarknaden kostar betydligt mindre än ett nybyggnadskostnadwn så är knappast bostadsbrist ett problem.
Visst är det så...S Smeafan skrev:
Men en av anledningarna till bostadsbristen är ju den dåliga tillgången på tomtmark.
Och en av orsakerna är ju att de som "har" gör sitt yttersta för att slippa "fler".
Om det är att protestera mot kommunens byggplaner på hyreshus/radhus eller köpa obyggda tomter för att hindra "störningar".
för mig är det lika osmakligt.
Men visst har du pengarna och gillar att röja eller anlägga en stor trädgård så köp.
/ATW
Kanske inte bostadsbrist men du kanske hindrar en barnfamilj att bygga sitt hus med den medföljande investeringen i den lokala byggsvängen och framtida skatteunderlaget... de kanske bygger eller bosätter sig någonannanstans...S JockeEinarson skrev:
/ATW
Kolla detaljplanen! Ibland är planbestämmelserna sådana, att två tomter tillsammans ger större byggrätt än de äger var för sig. Detta påverkar givetvis det långsiktiga värdet på båda fastigheterna. Spar därför på lantmäterikostnaderna tills dess du vill exploatera dem tillsammans.
Har du pengar så köp. Det kan bli en bra investering.M mickeforsberg skrev:Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.
[bild]
När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.
Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?
Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?
Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning![]()
I ett senare skede kan du sälja och själv välja granne.
Stickan
Köp. Billig tomt och direkt anslutning till er tomt se det som en framtida investering men också möjlighet att styra vem som bosätter sig på tomten i framtiden. Nuvarande spekulant kanske är ngn med 20 hundar o 10 katter eller intresse att samla skrotbilar på sin tomt. Har sett det i min hemby där tomterna är billiga inte kul att få en sån granne. Du får 3 scenario:
1 betala en spottstyver för en tomt och du behåller insynsskydd och kontroll över din närmiljö.
2. Du säljer den om ett par år till ngn du verkar vettig som du kan tänka dig att ha som granne.
3. Bygg ngt och hyr ut.
1 betala en spottstyver för en tomt och du behåller insynsskydd och kontroll över din närmiljö.
2. Du säljer den om ett par år till ngn du verkar vettig som du kan tänka dig att ha som granne.
3. Bygg ngt och hyr ut.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Den som inte vill förstå kommer inte göra det. Men om du undrar, jag tycker inget av det du insinuerar. Jag tyckte bara att @ArneTW gjorde ett rimligt inlägg som ifrågasatte att TS skulle köpa tomten om han inte behöver den, och att det kanske inte är så farligt med nya grannar. Ett på det stora hela klokt inlägg som sade något annat än de 80 förutvarande – sånt gillar jag oavsett om jag fullt ut håller med eller ej.S Smeafan skrev:
Köp den, inga jättepengar, bjud över grannen ovanför som på eget bevåg brukar rensa för att få lite utsikt och sedan tar ni en städdag på nya tomten tillsammans, med några öl och grillning som bonus.
Du får en snyggare granntomt som är din egen, en glad granne och antagligen bättre utsikt själv också?
Du får en snyggare granntomt som är din egen, en glad granne och antagligen bättre utsikt själv också?