imported_Benno imported_Benno skrev:
Sundbyberg? ;)
Okej, mitt påstående var inte helt korrekt visar det sig... Hade varit snålt att klaga på 175 000 kr i Sundbyberg kanske :crysmile:
Skånes minsta kommun, och inte till ytan ens utan till invånarantalet... Nåja, något om "minsta" hade jag hört! ;)

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
M mickeforsberg skrev:
Bra förslag!
Ni som vill att jag köper tomt, lägg gärna så mycket ni kan tänka er att undvara.
Länk: [länk]

Har lagt bud! :D
Bara för att du lurade mig dit har jag lagt ett bud på 220k. Det kanske inte syns ännu?

Har sjuukt mycket schaktmassor av tvivelaktig karaktär (läs asbest och skit man inte vill ha hemma) som ska köras genom en stenkross och sedan separeras och återanvändas. Bra med lite mark för det så man slipper den skiten här hemma.

Vi ses!

• Haha
  • Gilla
  • Wow
AndersPS och 22 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bara för att du lurade mig dit har jag lagt ett bud på 220k.
Phew... mycket tid, arbete och pengar för lite Rick Astley! ;)

• Gilla
  • Haha
avdpos och 3 till
  • Laddar…
Köp!

Tja, den "kommunala byggnaden" är ju vårdcentral förskola och så vidare, så trots kommunen känns det inte som att du *inte* får igen pengarna vid en försäljning. Om det sedan blir bäst värde för dig att slå ihop fastigheterna och kanske bygga något större eller ha det som två separata fastigheter där du fortsätter att sköta den lika intensivt som föregående ägare har du ju rätt gott om tid på dig att bestämma dig för.

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bara för att du lurade mig dit har jag lagt ett bud på 220k. Det kanske inte syns ännu?

Har sjuukt mycket schaktmassor av tvivelaktig karaktär (läs asbest och skit man inte vill ha hemma) som ska köras genom en stenkross och sedan separeras och återanvändas. Bra med lite mark för det så man slipper den skiten här hemma.

Vi ses!
Tror den som lagt dit sk..en får plocka bort det sedan, om man inte heter BT-Kemi då.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tror den som lagt dit sk..en får plocka bort det sedan, om man inte heter BT-Kemi då.
Givetvis hanterar ju MathiasS det där i ett aktiebolag skapat för detta, med tomten som enda aktiekapital. Som nog riskerar att gå i putten strax efter att några sånna krav kommer. :)

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hus tomte
M mickeforsberg skrev:
Så länge jag minns så har där funnits en obebyggd tomt intill det hus vi nu sedan två år tillbaka äger. Tomten består av mindre, tätt uppväxta träd och den sluttar relativt brant ner till nästkommande tomt.

[bild]

När vi köpte huset så frågade vi runt och ägarna till tomten (ett gäng syskon) ville då inte sälja.
Nu ligger tomten ute till salu. Vårt hus gick på 965 000 kr, intilliggande tomten ligger just nu med bud på 170 000 kr. Den är på ca 900 kvm. Avlopp/el/fiber vid tomtgräns.

Borde jag köpa denna för att slippa eventuellt markarbete, byggnation och störiga grannar? Just nu har vi bara en "direkt" granne, med höga thujaplantor och annan växtlighet som skymmer. På andra sidan tomten har vi en kommunbyggnad men som ligger ett antal meter ner (vårt hus ligger rätt så högt upp) Jag ser med andra ord aldrig dessa grannar om jag inte går utanför tomten.
Kan man slå ihop två tomter och öka värdet på bostaden eller det är inget man får/är för övrigt dumdristigt?

Vad får jag för krav på mig om jag skulle äga tomten, som synes på bilden hänger träden ut lite grann över vägen och säkerligen rätt mycket in till grannen till höger i bild. Grannen mitt emot har varit på kommunen för att få nuvarande ägarna att rensa upp, men ingenting har ju bevisligen gjorts av dem, så han brukar gå och rensa upp lite på eget initiativ när han anser att det ser oacceptabelt ut.
Har man någon nytta av denna typen av små träd om man skulle skövla?

Förstår att ni inte kan berätta för mig vad jag ska göra, men hur hade ni resonerat? Vad hade ni själva gjort?
Många frågor, svara på dem i valfri omfattning :D

Köp

inget att fundera över

• Gilla
alex1 och 1 till
  • Laddar…
AXS
MathiasS MathiasS skrev:

Vi ses!
Parkslide! ;)

OnT: klart du ska köpa.

• Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, den "kommunala byggnaden" är ju vårdcentral förskola och så vidare, så trots kommunen känns det inte som att du *inte* får igen pengarna vid en försäljning. Om det sedan blir bäst värde för dig att slå ihop fastigheterna och kanske bygga något större eller ha det som två separata fastigheter där du fortsätter att sköta den lika intensivt som föregående ägare har du ju rätt gott om tid på dig att bestämma dig för.
Det är ingen dum byggnad alls att ligga granne med, egentligen! Eftersom vår tomt ligger så pass högt så ser vi bara dess tak mer eller mindre. Förskolan ligger på helt andra sidan så den stör inte heller.

Tänkte snigla mig upp kring någonstans runt 200.000 kr och lägga 5000 kr i taget. Känns inte som att den kan vara värd mycket mer än nuvarande bud på 170, om ens det, i och med att andra tomter i tätorten går för 120kr/kvm.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Köp tomten om du kan, men låt den vara vildvuxen till glädje för fåglar och andra smådjur. Det finns alldeles för lite av sådana områden i dagens välskötta villakvarter!

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 9 till
  • Laddar…
Jag har varit i exakt samma situation som Du med Din tomt. Jag kunde inte sova på en månad. Ena natten var jag rädd för nya grannar/byggnation/ful utsikt/mycket trafik och nästa natt var jag rädd för ett nytt lån. Sedan tog jag ett lån och köpte tomten. Nu är det sinnesfrid. Så skööönt. Jag slog ihop tomterna och fick en bättre och större trädgård. Om Du inte är intresserad av marken, skulle jag behålla den separat som kapitalplacering. Rör för Guds skull inga gamla vackra träd. Försök att komma överens utan att ta bort eller förstöra dem. Dem får Du aldrig tillbaka. Det första jag gjorde med marken jag köpte var att plantera häck och träd.

• Gilla
OverAndOut och 4 till
  • Laddar…
Om det nu är en granne som ligger på 170000 kr och har samma tankar som du dvs 'köpa tomten så ingen anna bygger ngt fult'. Låt grannen köpa så sliper du risken med köpet och underhåll av tomten.

VAd en granne har för planer har man ingen kontroll på, kan sluta med ett hus, parkslide och en stenkross.

• Gilla
  • Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
Var själv i ett liknande läge för ca 10 år sedan
Köpte fastigheten vilket var ett av de bästa beslut jag gjort
Inte bara ekonomiskt men framförallt höjde det vår livskvalité (Inte behöva oroa sig för vad en eventuell granne skulle hitta på, insyn, trygghet inför framtiden mm)

• Gilla
1212 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.