96 636 läst ·
256 svar
97k läst
256 svar
Borde jag köpa tomten bredvid min?
Kan man verkligen slå ner sådana träd som visas på bilden? Visst de är ju inte speciellt grova men man borde kunna göra ett par blyertspennor av dem åtminstone.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 666 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 666 inlägg
Större träd kan du ju behålla om du vill och bort med slyn.
Finns de som har fräs till traktor med som tar stubbar och allt.
När pappa gjorde iordning vid sitt hus så kom en med sån fräs.
Tog 2,6 m i bredd.
Körde han ned stubbar och allt.
Han brukar fräsa när de kör i skogen för att göra väg när de kör ut timmer.
Väldigt effektiv.
Betalade 600 kr i timmen.
Finns de som har fräs till traktor med som tar stubbar och allt.
När pappa gjorde iordning vid sitt hus så kom en med sån fräs.
Tog 2,6 m i bredd.
Körde han ned stubbar och allt.
Han brukar fräsa när de kör i skogen för att göra väg när de kör ut timmer.
Väldigt effektiv.
Betalade 600 kr i timmen.
Var för några år sedan i samma sits som du, köpte på stående fot med avsikten att slå ihop tomterna.
Släppte detta snabbt när lantmäteriet ville ha ca 25000:- för att ta bort tre tomtmarkeringar i sina kartor...
Bonus blev att min numera egna granntomt som räknas som obebyggd har 0 kronor i fastighetsavgift, hade jag slagit ihop dem hade jag fått betala högre avgift för den då utökade större tomten på befintlig fastighet.
Släppte detta snabbt när lantmäteriet ville ha ca 25000:- för att ta bort tre tomtmarkeringar i sina kartor...
Bonus blev att min numera egna granntomt som räknas som obebyggd har 0 kronor i fastighetsavgift, hade jag slagit ihop dem hade jag fått betala högre avgift för den då utökade större tomten på befintlig fastighet.
Detta beror på var i landet fastigheten finns, detaljpan etc. I mitt område är det dyrt med obebyggda tomter.mikethebik skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Skulle också köpa om ekonomin tillåter. En variant är att köpa och bygga något som inte stör och sedan sälja. Beror förstås på läget om det blir lönsamt.
Om någon annan köper tomten och bygger lär de inte ta så mycket hänsyn till vad grannarna tycker utöver det som lagen kräver.
Om någon annan köper tomten och bygger lär de inte ta så mycket hänsyn till vad grannarna tycker utöver det som lagen kräver.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
yonna skrev:
Säg att priset blir 200.000 kr.M mickeforsberg skrev:
Taxeringsvärdet blir kanske 100.000.
Då blir fastighetsskatten (0,4%) 400 kr, dvs 33 kr/månad. Big deal!
Om TS egna hus gick för under en miljon är det nog svårt att få det att gå ihop med ett nybygge som säljs.imported_Benno skrev:
Fastighetsskatten verkar vara 1% eller missar jag något?KnockOnWood skrev:
Taxeringsvärdet på tomten är åtminstone 136 000 kr medan avgiften/skatten är på 1360 kr, enligt mäklaren.
Oavsett fullt överkomligt för att ha tomten för sig själv såklart.
Jag vet inte varför tomten går för åtminstone 170 000 kr. Övriga tomter verkar ligga på <120 000 kr. De är dock mindre, som finns att tillgå just nu.G Guson skrev:
Men denna ligger i en sluttning, har ett stort kommunhus som granne (vilket iförsig inte jag ser som något negativt, utan egentligen bättre än en annan granne) som kanske inte är så vackert... så man ska först fixa till marken till något vettigt och sen bygga hus för åtminstone 2-3 miljoner?
Alternativet är förstås att det är två grannar som slåss om den, som de enda två budgivarna just nu.
Husägare
· Klagshamn
· 282 inlägg
Buy land, they don't make it anymore.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Sorry, jag blandade ihop siffrorna!M mickeforsberg skrev:
Du har rätt om procenttalet, men jag undrar om du inte överdriver vad taxeringsvärdet bör bli.
Men tomten finns ju redan, så du borde kunna få fram taxeringsvärdet.
(Exempel på tomtpris och taxeringsvärde:
2007 köpte vi två intilliggande tomter, ungefär lika stora, och byggde på den ena.
Inköpspriset var 800.000 kr för båda tillsammans.
Den ännu obebyggda tomten, alltså köpt för ca 400.000,
har idag ett taxeringsvärde på 112.000 kr)