Det börjar bli dags att köpa en kamin. Stugan är öppen i planlösningen och är knappt 35 m2. Det finns en vedspis som jag kommer elda i oxå men inte huvudsakligen för värme egentligen. Så kaminen kommer stå för uppvärmningen året runt.

Har tittat på en på 10 kw. Men jag funderar på om den är för stor. Det finns en mindre modell på 8 kw.

Jag vill få snabb värme till rummet när jag kommer dit och stugan är utkyld, men oxå kunna elda hela året för att torka upp fukten.

Så, 10 eller 8 kw?
 
Min pelletskamin på 8 kw värmer upp huset året om och är mycket effektiv. Öppen planlösning 106 m2 med sovrummen i övervåningen (har aldrig använt elelementen där). Skåneland.

Vad menar du med att "torka ut" hela året när du inte är där? Hur funkar kaminen då?
 
yonna yonna skrev:
Min pelletskamin på 8 kw värmer upp huset året om och är mycket effektiv. Öppen planlösning 106 m2 med sovrummen i övervåningen (har aldrig använt elelementen där). Skåneland.

Vad menar du med att "torka ut" hela året när du inte är där? Hur funkar kaminen då?
Menade att tex på sommaren behöver jag ju inte elda för värme, men ibland kan det behövas lite torr värme för att trycka ut fukten som blir.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
cederbusch cederbusch skrev:
Det börjar bli dags att köpa en kamin. Stugan är öppen i planlösningen och är knappt 35 m2. Det finns en vedspis som jag kommer elda i oxå men inte huvudsakligen för värme egentligen. Så kaminen kommer stå för uppvärmningen året runt.

Har tittat på en på 10 kw. Men jag funderar på om den är för stor. Det finns en mindre modell på 8 kw.

Jag vill få snabb värme till rummet när jag kommer dit och stugan är utkyld, men oxå kunna elda hela året för att torka upp fukten.

Så, 10 eller 8 kw?
Med 35m² så räcker 8kW mer än nog, egentligen skulle du klara dig med 2-3kW men så små finns inte.

Jag tror dom där lilla Frö eller vad de heter kan reglera ned rätt bra.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Som lat skriver: 2-3 kW är fullt tillräckligt (om det inte är arméns gamla 20-mannatält vi pratar om).

Egentligen är alla kaminer grovt överdimensionerade, vilket gör att man tvingas snikelda så lite som möjligt, med påföljd att alla miljödeklarationer är fullständigt meningslösa.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
TS borde kanske få fatt i en "sparspis" och en fläkt på det, borde räcka egentligen,,,
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.