Hej hej! Nyinflyttad i hus från 1937. Renoverar källaren genom att riva ut rubbet. Misstänker att golvet i källaren ursprungligen var av typen jordgolv. Det borde också innebära att källarväggarna står på sula. Alla rum i källaren har i nuläget betonggolv i olika nivåer, vilket indikerar på att golve(n) är gjutna utefter behoven. Takhöjden i källaren är strax över 2 meter överlag.

Syftet med renoveringen är att utnyttja utrymmet (ca 70kvm) till olika hobbyverksamheter samt tvättstuga. Det finns viss radon i källaren, och alla väggar hade ruttna/mögliga träreglar med isolering och gipsskivor mot utsida. Allt sånt ska bort och göras "rätt". Huset är också i full färd med dränering.

Min fråga: Borde jag bila bort golvet? Kan man ens göra det själv?
Fördelarna är att jag kan isolera grunden, får lite mer takhöjd, kan byta avloppsrör, samt får en enhetlig höjd på golvet (och kanske golvvärme mm).
Nackdelarna är väl att det kommer ta en massa tid och vara extremt jobbigt att flytta all massa. Det finns förvisso egen ingång till källaren. Men är det värt det?

Alternativet är att lägga ett tunt lager med betong över golvet i nuläget (det finns en glipa i golvet som är rätt ner till marken under huset), och sen avjämna med avjämningsmassa innan vi sätter upp nya väggar och isolering.

Jag har gjort precis det där, eller håller fortfarande på egentligen för det är ett projekt som aldrig tar slut. Huset byggt på 30-talet, och väldigt kalla golv i källaren.

Bilade bort golvet som bestod av ~20mm betong, grävde ut gruset som låg under och lite av leran som fanns under den. Dit med avlopp och radonsugslang, markduk, makadam och isolerbetong (EPS-cement). Än så länge är jag väldigt nöjd men man ska inte underskatta hur mycket jord, sten och betong väger.

Källarrum med bilat betonggolv, orange ventilationsslang och synliga rör längs väggen; verktyg och en skopa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation i källare, grus och rörsystem på plastfolie, avloppsrör, vattenpass, cementpåse och hink på betonggolv under renovering.
Skapa konto
Renovering av källare med ljusgrått klinkergolv, halvmonterat skåp, verktyg och fönster med utsikt.
Skapa konto

För oss drevs det på att vi behövde byta avloppsstammen och då hade jag ändå halva golvet borta.
Passar på att dela av tvättstugan i en badrumsdel och håller nu på med resten av källaren.

Klart du ska bil! Man ska alltid bila.

• Gilla
Slarvpellen och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Klart du ska bil! Man ska alltid bila.
Och ta i med verktygen. Jag försökte med en borrhammare först och fy faan vilket slitgöra. Nu är står det en stor demoleringshammare hemma och den går genom plattan som smör.

Jag hade gjort ett testhål först nära en yttervägg (typ 50x50cm) för att se hur det är byggt, om källarväggarnas sula är i nivå med nuvarande golv så kommer det vara mycket mer jobb om du ska vinna takhöjd, isolera m.m.

P pjkw skrev:
Jag hade gjort ett testhål först nära en yttervägg (typ 50x50cm) för att se hur det är byggt, om källarväggarnas sula är i nivå med nuvarande golv så kommer det vara mycket mer jobb om du ska vinna takhöjd, isolera m.m.
Jag hittade en stor jävla sten just under ytan när jag tog upp ett testhål.

Iom att det är en dränering som pågår precis nu så fick jag chansen att mäta och inspektera. Visade sig att det inte är någon sula alls. De murade väggarna stod ursprungligen direkt på bar mark vad det verkar.

Hur går det för dig, Dallas84? Jag frågar eftersom jag har liknande tankar kring mitt eget hus från 1935 som jag nyligen köpt. Jag funderade först på att dränera och bila upp hela källargolvet för att isolera, installera radonsug och eventuellt lägga golvvärme. Men jag har ändrat planerna och kommer i stället bara att sätta in radiatorer i samband med byte av värmekälla från olja/el till LVVP samt byta VA-rören. Jag hoppas att det ska räcka för att torka ut källaren. Dränering får vänta. Däremot har jag skaffat en demoleringshammare för att bila upp avloppsrören i källaren, en Einhell TC-DH 43.

Krilleman
L LexLux skrev:
Hur går det för dig, Dallas84? Jag frågar eftersom jag har liknande tankar kring mitt eget hus från 1935 som jag nyligen köpt. Jag funderade först på att dränera och bila upp hela källargolvet för att isolera, installera radonsug och eventuellt lägga golvvärme. Men jag har ändrat planerna och kommer i stället bara att sätta in radiatorer i samband med byte av värmekälla från olja/el till LVVP samt byta VA-rören. Jag hoppas att det ska räcka för att torka ut källaren. Dränering får vänta. Däremot har jag skaffat en demoleringshammare för att bila upp avloppsrören i källaren, en Einhell TC-DH 43.
Varför ska du inte lägga golvvärme när du har möjlighet?
Det är oerhört skönt när du väl gjort arbetet.
Jag har gjort precis samma!

Krilleman Krilleman skrev:
Varför ska du inte lägga golvvärme när du har möjlighet?
Det är oerhört skönt när du väl gjort arbetet.
Jag har gjort precis samma!
Skulle behöva bila hela källaren samt få bort en stor mängd jord för att få plats med isoleringen som ska vara åtminstone 300 mm vid installation av golvvärme, om jag förstått rätt.

Det är så mycket annat med huset som behövs göras nu och över tid att nödvändighet går före bekvämlighet. Radiatorer kommer nog räcka gott i mitt lilla hus, även om planen är att dränera småningom.

Krilleman
L LexLux skrev:
Skulle behöva bila hela källaren samt få bort en stor mängd jord för att få plats med isoleringen som ska vara åtminstone 300 mm vid installation av golvvärme, om jag förstått rätt.

Det är så mycket annat med huset som behövs göras nu och över tid att nödvändighet går före bekvämlighet. Radiatorer kommer nog räcka gott i mitt lilla hus, även om planen är att dränera småningom.
Gå ner till 200mm isolering om det är lättare.
Inte alls fel på något sätt.

Sikta på golvvärme alla dagar i veckan om du kan välja initialt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.