8 333 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Bordcirkelsågsfrågor
Utrymmet jag har i garaget när det blir färdigt är cirka 3,5 x 5,5 meter i storlek eller 19.5 kvadrat. Bilen kommer nog inte att vara där ofta
AEG'n eller den billiga axminstern står det nog mellan, bättre begagnad är också intressant om man hittar något, brukar vara svalt i dom lokala annonssidorna här.
Jag är faktiskt också lite sugen på en ts 250.
Ett bättre sidoanhåll finns också på axminster http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade
Här är en tråd som visar en snubbe som uppgraderat sin kity 419 (samma såg som axminster ts200) med just detta anhåll.http://www.ukworkshop.co.uk/forums/latest-purchase-kity-419-ts-t44827.html (scrolla ner + kolla sidan 2 i tråden)
Ett bättre sidoanhåll finns också på axminster http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade
Här är en tråd som visar en snubbe som uppgraderat sin kity 419 (samma såg som axminster ts200) med just detta anhåll.http://www.ukworkshop.co.uk/forums/latest-purchase-kity-419-ts-t44827.html (scrolla ner + kolla sidan 2 i tråden)
Kompisen köpte en rejäl icke-portabel bordscirkelsåg i det där mellanprisskiktet från Verktygsboden, för några år sen. Kanske nån Kinavariant men känns riktigt bra. Ser bara nån lite enklare variant på deras hemsida nu, men de var bra att prata med så har man särskilda önskemål kan de nog fixa det med.Ola C skrev:Stora problemet är att det i Sverige (och princip europa överlag) är ytterst ont om bordssågar i skiktet mellan portabel 15kg plast för 6000 och 400kg tungt monster för 30000+.
Var själv på jakt efter nån sjysst 10-15000 såg för några år sedan, max 100-150 kilo och inte bautastor....och är väl lite på jakt fortfarande.
Axminsters egen brukar få bra betyg på engelska forum [länk] Finns liknande modell i sverige men jag "tror" axminsters fått lite mer kärlek.
...likaså excalibur brukar få toppbetyg, den jag suktat efter är 10" cabinet saw [länk] Kass hemsida men deras sågar ska vara riktigt bra.
På hemmaplan dyker det upp sågar i stil med denna ibland [länk]
Det kan väl vara ett bra alternativ om man bor i närheten och den är i bra skick. Dock är det nästan alltid lite trix med reservdelar till gamla maskiner, det besväret slipper man om man köper nytt.
Blev plötsligt intresserad i dessa också, den billigaste är 424 exkl moms. Orsaken är att dessa tar dado blad och det är en viktig funktion för hur jag planerade använda sågen, annars kan jag lika gärna skippa bordssågen till senare och köra med en fräs fär mindre pengar.Real7 skrev:
Nu står det mellan Axminsters TS250 och Woodfords TC10RAS modell.
TS250:
-80kg
-80mm skärdjup
-1.5kw induktionsmotor
-uppgraderingskitt för anhållet (deras bandsaw rip-fence)
-Arbetsbord 660 x 480 mm
£502 inkl frakt
TC10RAS (uppdaterad info)
-130kg
-80mm skärdjup
-2.2kw induktionsmotor
-Dadokapabel (detta gillar jag)
-16mm axel eller 5/8"
-Arbetsbord 1034 x 685 mm
£875 inkl frakt (699 utan frakt)
Jag lutar mot den dyrare för att vara ärlig, kommer också med bord+ben, men jag tror jag måste likvidera lite pengar så det blir att sälja grejs på diverse online sidor
Fick annars Norm Abrams bok om New Yankee Workshop igår
TS250:
-80kg
-80mm skärdjup
-1.5kw induktionsmotor
-uppgraderingskitt för anhållet (deras bandsaw rip-fence)
-Arbetsbord 660 x 480 mm
£502 inkl frakt
TC10RAS (uppdaterad info)
-130kg
-80mm skärdjup
-2.2kw induktionsmotor
-Dadokapabel (detta gillar jag)
-16mm axel eller 5/8"
-Arbetsbord 1034 x 685 mm
£875 inkl frakt (699 utan frakt)
Jag lutar mot den dyrare för att vara ärlig, kommer också med bord+ben, men jag tror jag måste likvidera lite pengar så det blir att sälja grejs på diverse online sidor
Fick annars Norm Abrams bok om New Yankee Workshop igår
Infon du har är från en sida dom inte längre använder, fick reda på detta via privat kommunikation med woodford, den gamla sidan bara ligger och skräpar och dom har inte brytt sig i att ta bort den.
Talade också med en annan från england som köpt av dom, sågen är nu dyrare än vad det står på den gamla sidan och motorn på TC10RAS är 2.2kw nuförtiden.
Talade också med en annan från england som köpt av dom, sågen är nu dyrare än vad det står på den gamla sidan och motorn på TC10RAS är 2.2kw nuförtiden.
Här är en bild på deras nya såg enligt vad jag såg på UKworkshop forumet:

Intresserar verkligen för jag tror inte jag behöver uppgradera denna såg mot något större och bättre med tiden, något jag förmodligen kommer att tänka hela tiden med axminstern. Visst det finns alltid saker som kan förbättras på den sågen det ser jag redan nu (riving knife istället för splitter, göra eget klingskydd som hänger fritt ovanför sågen), men inget som kräver en ny maskin.

Intresserar verkligen för jag tror inte jag behöver uppgradera denna såg mot något större och bättre med tiden, något jag förmodligen kommer att tänka hela tiden med axminstern. Visst det finns alltid saker som kan förbättras på den sågen det ser jag redan nu (riving knife istället för splitter, göra eget klingskydd som hänger fritt ovanför sågen), men inget som kräver en ny maskin.
Det är aningen märkligt att dom inte kan trolla fram mer/bättre info för excalibursågarna. Världens rörigaste hemsida och sen lite lösflygande internetbilder på nya sågar som det är aningen svårt att hitta info om. Jag mailade lite med Roy på woodford machinery förra veckan när jag köpte hyvelstål därifrån, passade på att fråga lite om de nya sågarna. Fick denna länken av honom http://www.ebay.co.uk/itm/161194203...l?_sacat=0&_from=R40&_nkw=161194203261&_rdc=1 som visar fler bilder på sågen ovan. På ebaylänken står det dock att den väger 275kg och inte 130.
Jag undrade det också, jag tog de specifikationerna från UK workshop tillsammans med bilden, som användaren där påstod sig ha fått av Roy.
Frågat honom om bättre specifikationer, den är också 100£ dyrae än det pris han gav åt mig bia epost... Dom måste tappa många affärer med såhär råddig info.
Frågat honom om bättre specifikationer, den är också 100£ dyrae än det pris han gav åt mig bia epost... Dom måste tappa många affärer med såhär råddig info.
Vill bara göra dig uppmärksam på att en bordssåg kanske inte är nummer ett du behöver för att snickra möbler.
För möbelsnickeri till hemmabruk skulle jag nog hellre satsat på en sänksåg med skena.
Har du redan hyvel, fräs och slipmaskin?
För möbelsnickeri till hemmabruk skulle jag nog hellre satsat på en sänksåg med skena.
Har du redan hyvel, fräs och slipmaskin?
@DennisCA: Tråkigt då det känns vanskligt att göra ett så stort köp av ett så ostrukturerat företag. Tänker på ev reklamationer osv.
Men det vore ju bra med en testpilot
Det ser ut som det kan gå att byta till en 3 fas motor relativt enkelt, eller vet du hur mycket dyrare 3fas varianten är?
Men det vore ju bra med en testpilot
Nä men jag vill nog kunna göra lite vadsomhelst, sänksåg har jag inga planer på i detta skede.sblixten skrev:
