Kan ni inte göra om boräntetabellen, så att kolumn ränta blir dynamisk?

Idag verkar allt vara statiskt, vilket medför att när en bank ändrar sitt listpris, stämmer inte längre räntekolumnen.

Det skulle inte vara någon större utmaning för era utvecklare att räntekolumn istället blir något av

a) listpris - rabatt
b) Upplåningsränta + påslag
c) Statiskt ifylld ränta (om rabatt/påslagsuppgifter saknas)

Jag personligen orkar inte uppdatera min rad varje gång min bank ändrar sitt listpris.

Mycket bra förslag nimhed!

Jag tror att fler än du inte orkar uppdatera sin ränta var tredje månad i all evighet. :)
Boräntetabellen skulle bli ännu mer uppdaterad om räntekolumnen justeras automatiskt precis som du föreslår.

En liten nackdel med att automatiskt uppdatera räntorna är kanske att räntorna inte alltid kommer stämma på pricken eftersom räntejusteringsdatumen (som inträffar var 3:e månad) och bankernas listränteändringar sällan sker exakt samtidigt.

Men jag tror att fördelarna med att slippa komma ihåg att uppdatera manuellt var tredje månad överväger nackdelen. I det stora hela stämmer det ju bra. Och vitsen med listan är ju att jämföra med andra och om alla andras räntor räknas ut på samma sätt så blir det ju jämförbart.

I ditt fall skulle då din ränta justerats ner med 5 punkter automatiskt när Länsförsäkringar sänkte sitt listpris den 5 juni. Din ränta skulle då vara 1,47 % nu.

Låter det bra?

Låter mycket bra :) I synnerhet på de korta bindningstiderna, men ingen större förlust, även på de långa. Det är ju, som du säger, ett jämförelseverktyg, och då är ju aktuellt listpris mer intressant än den räntan som en gång var.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.